کد مطلب: ۳۱۹۱۹۷

حمایت دستوری از شاخص در یک روز مانده به شروع تحریم‌ها/بورس فردا چه می‌شود؟

حمایت دستوری از شاخص در یک روز مانده به شروع تحریم‌ها/بورس فردا چه می‌شود؟

امروز شاخص کل بورس تنها با رشد 81 واحدی در رقم 183 هزار واحد جای گرفت، دلیل رشد لاک پشتی شاخص کل بورس چیست و شاخص فردا وارد چه کانالی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رویت رد پای اخبار پشت پرده در شارژ شاخص بورس در روز چهارشنبه، امروز شنبه (12 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7818 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 81 واحد در رقم 183448 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3277 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 9 واحد در رقم 2008 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، حفاری، وتجارت، وبملت، مداران، زهراوی، ثنوسا، های وب، غبشهر، نمرینو، رمپنا، شکربن، وبصادر، وخارزم، وامید، فپنتا، غپاک، خساپا صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، کگل، اخابر، فملی، جم» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، پارس، شپنا، وغدیر، شپدیس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، فولاد، وبملت، وخارزم، اخابر» بود و نمادهای «وتوکا، حفاری، وتجارت، زپارس، رتاپ» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، در روزهای گذشته شایعاتی چون افزایش قیمت خودرو از سوی وزیر جدید صمت و افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها حوالی هشت هزار تومان توسط وزیر جدید اقتصاد بر روند بازار سرمایه پیشخور شد؛ به طوری که با تشکیل صف‌های خرید برای برخی نمادهای خودرویی و بانکی، ارزش سهام برخی نمادهای این دو گروه افزایش پیدا کرد، اما امروز شاخص کل بورس رشد لاک پشتی به خود گرفت؛ به‌طوری که طبق روال همیشه ترس سرمایه‌گذاران از میزان اثرپذیری شرکت‌ها از سری جدید تحریم‌ها باعث شد که حقیقی‌ها بیشتر فروشنده و حقوقی‌های بازار به منظور جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس بیشتر خریدار باشند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که با شروع دور دوم تحریم‌های یکجانبه از سوی ایالات متحده آمریکا از روز 13 آبان‌ماه یک موج حمایتی باید از سوی حقوقی‌های بازار برای نشان دادن فضای مثبت در بازار سهام همزمان با آغاز دور دوم تحریم‌ها صورت گیرد که بدون شک این موضوع یک موج فرمایشی و دستوری خواهد بود.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد 81 واحدی شاخص کل بورس، گفت: در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه به صورت دستوری از بازار حمایت شد، زیرا سهامداران خرد به دلیل ترس از تحریم‌ها اقدام به فروش سهام خود کردند و حقوقی‌ها به منظور جلوگیری از ریزش شاخص از بازار حمایت کردند.

همچنین محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص رشد امروز شاخص کل بورس، گفت: در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه برخی سرمایه‌گذاران به قصد اینکه همیشه در زمان تحریم‌ها روند بازار مثبت می‌شود بیشتر خریدار بودند، اما برخی دیگر از سهامداران به دلیل ترس از تحریم‌ها سهام خود را می‌فروختند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که فردا شاخص کل بورس وارد چه کانالی می‌شود؟ تصریح کرد: احتمالا فردا روند شاخص کل بورس به همین صورت خواهد بود، اما با چاشنی منفی‌تر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.