کد مطلب: ۳۹۸۷۵۷

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

محدودیت‌های بازار پایه باید زودتر اعمال می‌شد / مراقب اعتماد سهامداران باشیم

محدودیت‌های بازار پایه باید زودتر اعمال می‌شد / مراقب اعتماد سهامداران باشیم

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: محدودیت‌های جدید باید زودتر برای سهام شرکت‌های بازار پایه گذاشته می‌شد و فرابورس و نهاد نظارتی سازمان اتفاقا باید سختگیری بیشتری را در مورد شفاف‌سازی و رعایت صرفه صلاح سرمایه‌گذاران از مدیران این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن آنها طلب می‌کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آغاز تغییرات در بازار پایه با برخی گلایه‌ها و انتقادات سهامداران همراه بوده است. با این حال از نگاه برخی کارشناسان این اصلاحات باید حتی زودتر از این اعمال می‌شد.

فرهنگ قراگوزلو، کارشناس بازار سرمایه در این مورد اعتقاد دارد: محدودیت‌های جدید باید زودتر برای سهام شرکت‌های بازار پایه گذاشته می‌شد و فرابورس و نهاد نظارتی سازمان اتفاقا باید سختگیری بیشتری را در مورد شفاف‌سازی و رعایت صرفه صلاح سرمایه‌گذاران از مدیران این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن آنها طلب می‌کرد.

وی در تحلیلی که در تجارت‌نیوز با عنوان «پس از اصلاحات بازار پایه چه باید کرد؟» منتشر شده، اظهار کرده است: مطمئنا در صورت عدم اجرایی کردن هر چه سریعتر قانون مزبور مبالغ بیشتری از سرمایه عموم مردم درگیر سهام چنین شرکت‌هایی شده و با ترکیدن حباب مزبور صدمات جبران‌ناپذیرتری به اعتماد و اطمینان عموم مردم به بازار سرمایه به وجود می‌آمد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه هفت توصیه را مطرح کرده است:

۱- به رغم داشتن تفاوت اندک از حالت ایده‌آل مدنظر کانون‌ها و فعالان بازار مقررات مزبور، شرکت فرابورس با قدرت تمام نسبت به اجرایی کردن مقررات جدید بازار پایه اقدام نمایند.

۲- برای جلوگیری واکنش بیش از اندازه ( overreaction) به حجم صف‌ها، در صورت مهیا کردن شرایط فنی تنها حجم صف‌های خرید و فروش مخفی (hidden) شود و از مخفی‌سازی اردرها که قرار است با تاخیر شش ماهه صورت گیرد انجام نپذیرد.

۳- در صورت نیاز تعدادی از شرکت‌های ماده ۱۴۱ که کاری برایشان نمی‌شود کرد تعیین تکلیف شوند و در صورت نیاز مدیر تسویه و انحلال گرفته شده و سرمایه‌گذاران را به خالص ارزش دارایی‌ها برسانند تا بعد از این ابزاری به عنوان فریب سرمایه‌گذاران قرار نگیرند و پول سرمایه‌گذاران به عنوان یک منبع با ارزش را جذب خود ننمایند.

۴- سازمان بورس و فرابورس اصول حاکمیت شرکتی را با پیگیری‌های بیشتر از مدیران این شرکت‌های بازار پایه مطالبه نمایند و در صورتی که مدیران متخلفی بدون رعایت صرفه و صلاح سرمایه‌گذاران آن شرکت‌ها به عمد در این بازار به قصد شفافیت کمتر یا هر هدف دیگری قرار گرفته‌اند در بازار فرابورس و بورس پذیرش کنند و تعهدات لازم را به لحاظ پذیرش استانداردهای هر بازار از آنها بگیرند.

۵- در بورس و فرابورس اقدام به تشکیل بازار برتر شود و شرکت‌های مزبور که استاندارد بالاتری دارند محدودیت‌های معاملاتی سهل‌تری گذاشته شود (مثلا حد نوسان بیشتر و بدون حجم مبنا) تا برای سرمایه‌گذاران حقیقی جذابیت بیشتری داشته باشد.

۶- سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که عموم سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نمایند و شفاف‌تر کنند که مدیریت پرتفو یک کار تمام وقت همراه با قدرت تحلیل بالای شرایط است و همانطور که در صورت بیماری افراد نباید خوددرمانی کنند و به راحتی به هر دارویی دسترسی داشته باشند (تنها با نسخه پزشک) خرید و فروش مستقیم سهام دارای محدودیت‌هایی شود و روش‌های جذب مشتریان به بازار سهام از این طریق نباشد.

۷- مجموعه سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس در مورد اتخاذ تصمیم و همچنین نظرخواهی از کانون‌ها و فعالان بازار چابکتر عمل کند تا برای اجرای کار درست مدت زمان زیادی طول نکشد که کندی مزبور منجر به صدمه زدن به اعتماد و اطمینان عموم مردم به این بازار شود، چون مهمترین سرمایه این بازار اعتماد و اطمینان عمومی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.