خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۷۱۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند در بورس

راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند در بورس

فردا از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه رونمایی می‌شود. سامانه‌ای که قرار است چتر نظارتی نهاد ناظر بازار سرمایه را کامل‌تر از قبل بر روی همه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی گسترده کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و ارواق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار برمبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

از جمله اقدامات لازم در راستای این اهداف، نظارت بر نحوه انجام معاملات اوراق سهام در بورس و فرابورس است. این نظارت در دو قالب اقدامات پیشگیرانه و کشف تخلف صورت می‌گیرد.

یکی از دغدغه‌های مسئولین قضایی و فعالان بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی از یکسو و پیشگیری و پیگیری تخلفات است. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی بزرگترین مرکز نظارت هوشمند کرده است. سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه که قرار است فردا از آن رونمایی شود، مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است.

سامانه بیدار بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارشات و هشدارهای نظارتی است. این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.

سامانه نهان به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند.

سامانه آرامیس به صورت برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی می‌کند. همچینن برای سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند.

سامانه سانا به صورت یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت‌ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

سامانه دیده‌بان سلامت بازار هم که ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کند.

هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار گسترده کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.