کد مطلب: ۷۶۲۳۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پایان بورس امروز / عملیات نجات بازار با کاهش ریسک ارزی شرکت‌ها

پایان بورس امروز / عملیات نجات بازار با کاهش ریسک ارزی شرکت‌ها

بازار سهام امروز شاهد رشد گروه‌های صادرات‌محور و برخی گروه‌های ریالی بود. به این ترتیب شاخص کل بورس رشد 0.56 درصدی را ثبت کرد و شاخص هم‌وزن هم 0.41 درصد بالا رفت. در همین حال ارزش معاملات خرد در سطح چهار هزار میلیارد تومانی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز شاخص کل بورس تهران هشت هزار و 610 واحد بالا رفت و به ارتفاع یک میلیون و 533 هزار و 406 واحد رسید. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز هزار و 941 واحد بالا رفت و به سطح 476 هزار و 721 واحد رسید.

در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب 0.65 درصد، 0.66 درصد و 0.45 درصد بالا رفتند. شاخص کل فرابورس هم امروز 129 واحد دیگر در سطح 20 هزار واحدی پیشروی کرد.

تحولات بازار

گفتنی است امروز شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد ارز حاصل از صادرات خود را نه به قیمت دستوری نیمایی بلکه به قیمت رقابتی خواهد فروخت.

در همین حال نشست امروز بانک مرکزی درباره ارز حاصل از صادرات هم خروجی خوبی برای شرکت‌های صادراتی داشت. بر این اساس شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس و سایر شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو ارز خود را در بازار دوم نیما و به قیمت رقابتی خواهد فروخت.

این خبر توانست موج تقاضا را به سمت شرکت‌های فلزات اساسی و صادرات‌محور مشمول این تصمیم جدید بازگرداند که به صورت دومینووار به اغلب گروه‌های بازار هم سرایت کرد.

نمادهای اثرگذار

امروز گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی، بازار را سبزپوش کردند. در همین حال گروه‌های خودرویی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و انبوه‌سازی املاک و مستغلات نیز اثر مثبتی بر رشد شاخص‌های بازار داشتند.

باید اشاره داشت که نمادهای فولاد، فملی، فخوز، نوری، شستا، حکشتی و فولاژ بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین اردستان، فولاد، خساپا، شستا، وساخت، خگستر و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در همین حال نمادهای زاگرس، ارفع، هرمز، شگویا، فغدیر، شاوان و بپاس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین گدنا، فروژ، دی، کرمان، غدیس، فرابورس و ولبهمن پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

ارزش معاملات

بورس تهران امروز شاهد معاملاتی به ارزش پنج هزار و 54 میلیارد تومان بود. فرابورس هم معاملاتی به ارزش پنج هزار و 362 میلیارد تومان را تجربه کرد. به این ترتیب مجموع معاملات بورس و فرابورس در این روز به 10 هزار و 416 میلیارد تومان رسید.

در این میان اما سهم معاملات خرد بازار تنها چهار هزار و 156 میلیارد تومان بوده است که هنوز فاصله بسیار زیادی معیار با خروج از رکود بازار دارد. اگرچه این رقم نسبت به ارزش معاملات در روزهای گذشته اندکی افزایش نشان می‌دهد.

عملکرد حقیقی‌ها

امروز بازار سهام شاهد خروج 170 میلیارد تومان پول حقیقی یا به عبارت دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی بود. در همین حال سرانه خرید حقیقی‌ها به 24.1 میلیون تومان و سرانه فروش آنها به 21.3 میلیون تومان رسید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.