کد مطلب: ۸۹۴۵۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل بنیادی استقلال/ چرا بازار سهام به آبی‌های پایتخت پشت کرد؟

تحلیل بنیادی استقلال/ چرا بازار سهام به آبی‌های پایتخت پشت کرد؟

قرار بود هفته گذشته، بلوک 51 درصدی سهام پرسپولیس و استقلال در بازار سهام عرضه شود که بنابر اعلام فرابورس، این عرضه به تعویق افتاد و به تاریخ 26 دی‌ماه موکول شد. برخی خبرها حاکی از آن بود که این عرضه به دلیل نبود خریدار، لغو شده است. اما چرا سهام دو باشگاه پرطرفدار کشور بی‌مشتری می‌ماند؟

به گزارش تجارت‌نیوز،  چرا کسی خریدار سهام باشگاه‌های فوتبال نیست؟ این سوالی‌ست که با هر بار عرضه سهام خرد یا بلوکی سرخابی‌ها، مطرح می‌شود. در بخش نخست گزارش که روز گذشته با عنوان «چرا سهام پرسپولیس بی‌خریدار ماند؟» منتشر شد، صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس بررسی و مشخص شد که وضعیت مالی این باشگاه تعریفی ندارد و در سال مالی گذشته نیز زیان‌ده بوده است. در این گزارش نیز صورت‌های مالی باشگاه استقلال مورد ارزیابی قرار گرفته است.

استقلال؛ برنده شفافیت

بررسی صورت‌های مالی باشگاه استقلال نشان می‌دهد، در سمت آبی‌های تهران نیز موضوع زیان‌دهی صادق است؛ با این تفاوت که ارقام زیان‌ استقلال بسیار سنگین‌تر از پرسپولیس بوده است! با این حال، بر خلاف پرسپولیس، استقلال ارقام خود را با شفافیت بیشتری منتشر کرده است؛ اما این شفافیت لزوما نشان از بهتر بودن صورت مالی این باشگاه ندارد؛ چرا که استقلال نیز به واسطه سوءمدیریت، اسیر چاه تاریک زیان شده است.

استقلال در تنگنای درآمدزایی

بررسی صورت‌های مالی باشگاه استقلال نیز تنها یک خبر را مخابره می‌کند؛ آن هم سوءمدیریت در دوره‌های قبلی‌ست. مدیرانی که دستاوردشان زیان 529 میلیارد تومانی بوده و باید بررسی شود که منشا این زیان چیست.

پیش از هر نکته‌ای باید گفت درآمد استقلال در سال مالی منتهی به تیرماه 1402 با افت بیش از 71 درصدی روبه‌رو شد و به 56 میلیارد تومان رسید. این رقم در سال مالی 1401 بیش از 199 میلیارد تومان ثبت شده بود. اما درآمد عملیاتی استقلال از چه محلی بوده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد از 56 میلیارد تومان درآمد عملیاتی آبی‌ها در سال مالی 1402، حدود 48 میلیارد تومان مربوط به اسپانسرینگ و تبلیغات محیطی بوده است. فروش بلیت نیز نتوانست برای این باشگاه منبع مناسبی برای درآمدزایی باشد؛ چرا که استقلال در سال مالی منتهی به تیرماه 1402، تنها هفت میلیارد و 566 میلیون تومان از این محل درآمد داشته است.

به این ترتیب تا این مرحله مشخص می‌شود که استقلال در بخش درآمدزایی عملکرد خوبی نداشته که این  موضوع تا حد زیادی به همراه اول بر می‌گردد؛ زیرا این اپراتور در پرداخت مطالبات استقلال کوتاهی کرده است.

استقلال

افزایش سرسام‌آور دستمزد در باشگاه استقلال

در طرف دیگر اما هزینه‌های استقلال در سال مالی منتهی به تیرماه 1402 با جهش سنگینی روبه‌رو شدند و درآمدزایی اندک این باشگاه توان پاسخ این حجم از هزینه را نداشت. به طوری که هزینه ارائه خدمات استقلال در سال مالی منتهی به تیرماه 1402 با جهش 116 درصدی به 546 میلیارد تومان رسید که عمده آن مربوط به افزایش رقم قرارداد بازیکنان و کادر فنی بوده است.

به نحوی که این باشگاه در سال مالی 1402 بیشتر از 484 میلیارد تومان صرف حق‌الزحمه بازیکنان و کادر فنی کرده است. این رقم نسبت به سال گذشته حدود 2.5 برابر رشد کرده است! سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این میران افزایش دستمزد طبیعی است؟

توضیحی که باشگاه استقلال در این رابطه داده، این است که افزایش رقم دستمزدها به دلیل اضافه شدن یک مربی خارجی، افزایش نرخ دلار و قراردادهای بازیکنان داخلی است. این موضوع را نمی‌توان به طور کامل قابل قبول دانست؛ چرا که نرخ دلار به این اندازه رشد نکرده است.

بر اساس صورت‌های مالی استقلال، شاید گزینه صحیح‌تر این باشد که آبی‌های تهران در سال مالی گذشته ریخت و پاش سنگینی داشته‌اند. همچنین ذکر این نکته ضروری‌ست که این مبلغ فارغ از پاداش قهرمانی و بردها بوده است. در کنار این‌ها تقریبا تمامی هزینه‌های استقلال اعم از هتل، سفرهای داخلی و خارجی در سال مالی 1402 نسبت به 1401 با افزایش نسبتا سنگینی روبه‌رو بوده است.

استقلال در قعر چاه زیان‌سازی

همین کاهش درآمدزایی و افزایش هزینه‌ها سبب شد تا استقلال در سال مالی منتهی به تیر 1402 متحمل زیان ناخالص 490 میلیارد تومانی شود. این عدد بیشتر از 9 برابر زیان ناخالص استقلال در سال مالی 1401 است. سایر هزینه‌های استقلال نیز در این دوره افزایش قابل توجهی داشتند و زیان خالص این باشگاه به 529 میلیارد تومان رسید.

اما اوضاع درآمدزایی استقلال در سال مالی جدید احتمالا متفاوت است. همان‌طور که از اخبار پیداست، در حال حاضر استقلال با برندهای مختلفی قرارداد اسپانسرینگ بسته است که آخرین آن امروز در سامانه کدال افشا شد. به موجب این قرار داد، استقلال 33 میلیارد تومان طی نیم‌فصل دوم درآمد خواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.