کد مطلب: ۸۹۴۷۳۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

آشنایی با بورس امارات/ بازار سهام ابوظبی ۵ برابر بزرگ‌تر از بورس تهران! (اینفوگرافیک)

آشنایی با بورس امارات/ بازار سهام ابوظبی 5 برابر بزرگ‌تر از بورس تهران! (اینفوگرافیک)

بازارهای مالی امارات در دو دهه گذشته به سرعت رشد کرده‌ و به مقصد سرمایه‌گذاران بین‌المللی تبدیل شده‌اند. اکنون بازار سهام امارات یکی از بورس‌های پیش روی منطقه است. در این گزارش به بررسی ارزش بازار، قوانین و عملکرد شاخص‌های بورس‌های امارات متحده عربی در سالیان اخیر پرداخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی در سال 2023 حدود 761 میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم، امارات را در رتبه 31 اقتصادهای برتر جهان براساس GDP قرار می‌دهد. سهم امارات از اقتصاد جهانی حدود 0.76 درصد است.

در طول دو دهه گذشته، امارات متحده عربی به‌عنوان مرکزی برای تجارت بین‌المللی برای تعدادی از صنایع از جمله ساخت و ساز، گروه بانکی و انرژی ظهور کرده است.

بورس-عربی-امارات

سهم 20 درصدی بورس از اقتصاد امارات

سهم بورس امارات از اقتصاد این کشور در سال 2023 حدود 19.7 درصد بوده است. این بدان معناست که بورس امارات نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. بورس امارات به‌عنوان یک منبع مهم تأمین مالی برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در امارات متحده عربی عمل می‌کند. همچنین، بورس امارات یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌آید.

در سال‌های اخیر، بورس امارات شاهد رشد قابل توجهی بوده است. این رشد به دلیل عوامل مختلفی از جمله تنوع‌بخشی اقتصاد امارات، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود شرایط اقتصادی منطقه صورت گرفته است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده توسط بازار مالی دبی (DFM) و بورس اوراق بهادار ابوظبی (ADX)، در پایان سال 2023 تعداد کدهای بورس امارات به 1.2 میلیون کد رسیده است. این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن، حدود 10 درصد افزایش داشته است. به این معنا که از جمعیت 9.365 میلیونی امارات متحده عربی، نزدیک به 13 درصد از مردم کد بورسی دارند. از این تعداد کد، حدود 800 هزار کد فعال هستند. یعنی با این کدها طی سال گذشته حداقل یک معامله انجام شده است.

بخش عمده‌ای از کدهای بورس امارات متعلق به شهروندان اماراتی است. حدود 65 درصد از کدهای بورس امارات متعلق به شهروندان این کشور است. مابقی کدها متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی، از جمله سرمایه‌گذاران عرب و آسیایی است.

ارزش 926 میلیارد دلاری بورس‌های امارت

امارات متحده عربی دارای سه بازار سهام اصلی است؛ بورس اوراق بهادار ابوظبی (ADX)، بازار مالی دبی (DFM) و نزدک دبی.

بورس اوراق بهادار ابوظبی (ADX) در ابوظبی مستقر و در نوامبر 2000 تأسیس شده است. بورس اوراق بهادار ابوظبی، بزرگترین و نقدشونده‌ترین بورس اوراق بهادار در امارات به شمار می‌آید.

 این بورس، میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها از جمله بانک‌ها، شرکت‌های انرژی و انبوه‌سازی املاک است. ارزش بورس اوراق بهادار ابوظبی حدود 740 میلیارد دلار آمریکا است که این بازار را در رده 26ام بزرگترین بورس‌های دنیا قرار می‌دهد. میانگین ارزش معاملات در ADX رقمی بین 290 تا 300 میلیون دلار به صورت روزانه است که معادل 15 هزار میلیارد تومان است. 

بورس دبی یا DFM که مارس سال 2000 تأسیس شد، دومین بورس بزرگ در امارات متحده عربی است. این به دلیل تمرکز بر مالی اسلامی شناخته شده است و پذیرای تعدادی از بانک‌های بزرگ اسلامی و شرکت‌های املاک و مستغلات است. ارزش بازار DFM حدود 186 میلیارد دلار آمریکا است.

ارزش معاملات روزانه بورس دبی، به طور میانگین در محدوده 730 میلیون دلاری ( 36 هزار میلیارد تومان) قرار دارد که منعکس‌کننده تنوع بیشتر سهام این بازار نسبت به ADX است. عملکرد قوی اقتصاد امارات با نرخ رشد 4.2 درصدی در سال 2022 و افزایش چشمگیر تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در سال 2022 (167 هزار و 332 سرمایه‌گذار)، مهم‌ترین دلایل رشد ارزش بازار بورس دبی در سال 2022 بود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بازار مالی دبی (DFM) و بورس اوراق بهادار ابوظبی (ADX)، در پایان سال 2023، تعداد شرکت‌های بورس امارات به 364 شرکت رسیده است. این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن، حدود 5 درصد افزایش داشته است. از این تعداد شرکت، 267 شرکت در بازار مالی دبی (DFM) و 97 شرکت در بورس اوراق بهادار ابوظبی (ADX) معامله می‌شوند.

برخی از قوانین بورس‌های امارات متحده عربی

معاملات این دو بورس با واحد پولی درهم امارات انجام می‌شود. بر اساس قوانین این بازارها، دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به DFM و ADX به 49 درصد از شرکت مربوطه محدود شده است.

در 11 جولای 2010، نزدک دبی وظایف تجاری، تسویه حساب، تسویه و نگهداری خود را به سیستم‌های بازار مالی دبی واگذار کرد. با این حال، در حال حاضر، هر یک از سه بازار قوانین متفاوتی برای پذیرفتن یک شرکت دارند.

پیش از لیست شدن نام یک شرکت در DFM یا ADX، ناشر (داخلی یا خارجی) باید توسط سازمان اوراق بهادار و کالای امارات (ESCA) تایید شده باشد. اوراق بهاداری که ممکن است فهرست شوند عبارتند از سهام در PJSCهای ثبت شده در امارات متحده عربی، سهام شرکت های خارجی، اوراق قرضه، اسناد بدهی و سایر اوراق بهادار. در هر یک از موارد که توسط ESCA تایید شده است. 

DFM همچنین ایجاب می‌کند که ناشر شواهدی از وضعیت مالی خود ارائه دهد، که حساب‌های آن با IFRS یا GAAP ایالات متحده آمریکا مطابقت داشته باشد و یادداشت اطلاعاتی و سایر اطلاعات مالی آن (که توسط ESCA مورد نیاز است) به دو زبان انگلیسی و عربی در دسترس باشد.

ناشران فهرست شده در DFM و ADX مشمول تعهدات مستمری از جمله افشای اطلاعات حساس به قیمت، جزئیات معاملات مدیران در سهام خود و جزئیات هر گونه سهامداران بیش از 5 درصد هستند. هم در DFM و هم در ADX، ناشر باید صورت‌های مالی حسابرسی شده و سایر اطلاعات مالی مورد نیاز ESCA را ارائه کند.

بازدهی بازارهای مالی امارات

در تصویر زیر بازدهی دو بورس اصلی امارات متحده عربی در پنج سال اخیر مشخص شده است. 

بورس دوبای

با عبور از یک دوره منفی در سال‌های 2019 و 2020، بورس دبی و بورس اوراق بهادار ابوظبی روی ریل صعود افتاده و در سه سال گذشته، بازدهی مثبت را کسب کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آیا در امارات حاکمیت قیمت دستوری هم دارد .تو ایران به بهانه مصرف کننده قیمت دستوری حاکمیت فقط وفقط رانت ایجاد کرده وتمام .تمام تولیدات کشور باید در بورس به فروش برسد .اما کو فهم ودرک تو حاکمیت