کد مطلب: ۸۹۱۱۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان ۳ آذر ۱۴۰۲/ ناترازی انرژی، بلای جان صنعت

قیمت سیمان 3 آذر ۱۴۰۲/ ناترازی انرژی، بلای جان صنعت

گزارش‌ها حاکی از افت جایگاه جهانی ایران در تولید سیمان است؛ با این حال، بررسی بازار داخلی سیمان نشان می‌دهد در یک هفته گذشته قیمت‌ها در بیشتر مبادی فروش، ثابت یا کاهشی بوده و فقط در یک مورد افزایش قیمت رقم خورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی قیمت‌ سیمان در بازار امروز، سوم آذرماه نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کارخانه‌های مختلف تهران و سایر شهرها بین ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان است. به طور کلی بعد از یک ثبات چند ماهه در بازار، در هفته‌های گذشته نوساناتی در بازار سیمان مشاهده شده است؛ به‌طوری‌که قیمت سیمان ابتدا کاهش، ثبت افزایش و حالا هم دوباره در برخی مبادی فروش کاهش داشته است.

بر این اساس در هفته جاری از میان ۱۱ کارخانه‌ای که قیمت محصولات آن‌ها منتشر شده، قیمت‌ها در چهار کارخانه بین ۰.۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته، شش کارخانه ثابت بوده و یک مورد هم افزایش ۱.۸ درصدی را تجربه کرده است.

بخشی از این وضعیت به رکود حاکم بر بازار برمی‌گردد. در ماه‌های گذشته، رکود شدیدی در بخش مسکن و به تبع آن مصالح ساختمانی از جمله سیمان بروز کرده است. به این ترتیب، رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی بر بازار فلزات و سیمان اثر داشته و معمولا هم رکود حاکم بر بازار مسکن در فصل زمستان تشدید می‌شود.

با این حال بازار سیمان با چالش‌های تامین انرژی هم دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است اثر این رکود را خنثی کند یا حتی منجر به افزایش قیمت و بهم ریختن بازار شود.

افت دو پله‌ای جایگاه ایران در تولید سیمان

اخیرا علی‌اکبر الوندیان -دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان- به صدا و سیما گفته بود که ناترازی انرژی از دلایل کاهش تولید و افت جایگاه ایران در این صنعت است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته میلادی، ایران در رتبه هشتمین تولیدکننده جهان قرار گرفت و این در حالی است که پیش از این، رتبه ششم دنیا متعلق به ایران بود.

بر این اساس سال گذشته میلادی در مجموع ۴.۲ میلیارد تن سیمان در جهان تولید شده که از این مقدار، چین با ۲.۱ میلیارد تن در صدر جدول تولیدکنندگان سیمان جهان قرار گرفت و بعد از آن هند و ویتنام قرار دارند. ایران نیز با ۶۴.۲ میلیون تن تولید، در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

همچنین این صنعت سال گذشته از نیمه دوم خرداد تا نیمه دوم شهریور با کمبود برق و از اواسط آبان‌ماه تا اواسط اسفندماه با محدودیت برق و گاز مواجه بوده که این موضوع منجر به کاهش تولید شده است. گفتنی است ظرفیت اسمی صنعت سیمان خاکستری با ۷۸ واحد تولیدی، ۸۸ میلیون تن است و ۱۰ واحد تولیدی سیمان سفید نیز با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در کشور فعال است.

به طور کلی با توجه به ناترازی انرژی در کشور و تشدید کمبود گاز در زمستان و همچنین وابستگی بالای صنایع سیمان به گاز، همواره این نگرانی وجود دارد که با آغاز سرما، مشکلات تامین انرژی گریبان تولیدکنندگان را بگیرد. کمبود گاز در زمستان سال قبل هم منجر به کاهش تولید سیمان شد؛ به‌طوری‌که در بهمن‌ماه سال قبل، تولید سیمان از میانگین ماهانه هفت میلیون تن به چهار میلیون تن رسید.

حالا هم به نظر می‌رسد سناریوی کمبود گاز و تعطیلی بخشی از خط تولید صنایع و به همراه آن استفاده از سوخت جایگزین و تشدید آلودگی هوا در حال تکرار است. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که دولت انتظار افزایش دستوری تولید سیمان را نیز دارد!

اخیرا وزارت راه و شهرسازی جدولی را به‌عنوان نیاز مسکن ملی از طریق وزارت صمت به تولیدکنندگان ارسال کرده که طبق آن تولیدکنندگان علاوه بر عرضه ماهانه پنج میلیون تن سیمان در بورس کالا، باید ماهانه ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون تن سیمان به پروژه مسکن ملی اختصاص دهند که یعنی در مجموع، ماهانه تولید کارخانجات باید به بیش از ۷.۲ میلیون تن برسد. بنابراین می‌توان انتظار داشت نوسانات بیشتری پیش روی بازار سیمان باشد.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.