کد مطلب: ۸۹۵۷۲۶

تعلل وزارت صمت در تدوین آیین‌نامه استاندارد اجباری پوشاک

تعلل وزارت صمت در تدوین آیین‌نامه استاندارد اجباری پوشاک

حدود 6 ماه از تصویب آئین‌نامه اجرای استاندارد اجباری پوشاک می‌گذرد، اما تا کنون به‌دلیل تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت به مرحله تدوین نرسیده است.

حدود ۶ ماه از تصویب استاندارد اجباری در حوزه منسوجات سلامت محور می‌گذرد؛ مصوبه‌ای که در یکصدوهفدهمین جلسه شورای عالی استاندارد به ریاست رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در تشریح این استاندارد اجباری می‌گوید: برچسب‌گذاری و نشانه‌گذاری منسوجات در صنعت نساجی در گام نخست برای انواع پوشاک کودکان و به طور کلی البسه‌ای که با پوست بدن در تماس مستقیم هستند، اجباری اعلام شد. 

مهدی اسلام پناه پیش از این در این مورد به تسنیم گفته بود: یکی از مهمترین مواردی که سازمان استاندارد با جدیت به آن ورود کرده است بحث ایمنی و سلامت مردم جامعه است که با تدوین استاندارد اجباری در منسوجات سلامت محور به عنوان یکی از موارد مهم بدان پرداخته است.

هر استاندارد اجباری به بازه‌ای 6 ماهه پس از تصویب نیاز دارد

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرده بود: روند اجرای هر استاندارد اجباری به بازه‌ای 6 ماهه پس از تصویب نیاز دارد، یکی از دلایل اجرا نشدن استاندارد پوشاک، تعلل وزارت صمت به عنوان یکی از مسئولان اصلی در این حوزه است که هنوز برنامه‌ای برای اجرای برچسب گذاری بر منسوجات سلامت محور ارائه نکرده است.

وی افزود: در گام اول منسوجاتی که به طور مستقیم با پوست بدن در ارتباط هستند را نشانه گذاری کردیم و البسه نوزاد و کودک و البسه زیر را مشمول استاندارد اجباری قرار دادیم که در تیر ماه امسال در یکصد و هفدهمین جلسه شورای عالی استاندارد به تصویب رسیده است.

به گفته اسلام پناه استفاده از برخی منسوجات در البسه‌های یاد شده در بلند مدت به دلیل تماس مستقیم با پوست با عث انواع بیماری‌های لاعلاج و سرطانی و عوارضی مانند ناباروری می‌شود و در واقع تفاوت بین سلامت تا سرطان است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داده بود: پوشاک کالایی پرکاربرد است پس زمانی که در سبد خرید خانوار قرار می‌گیرد و برای آن هزینه می‌شود باید مصرف کننده را نسبت به جنسی که خرید می‌کند آگاه کنیم.

اسلام پناه گفته بود: با ایجاد این استاندارد اجباری، تولیدکنندگان پوشاک در این زمینه موظف به برچسب گذاری بر روی البسه نوزاد و کودک و لباس زیر شده اند تا مصرف کننده بتواند با آگاهی کامل از جنس و به عنوان مثال میزان پنبه و ویسکوزی در آن به کار رفته کالای مورد نظر خود را انتخاب کند.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.