کد مطلب: ۸۹۶۷۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت کالاهای اساسی زیر تیغ دولت و مجلس

قیمت کالاهای اساسی زیر تیغ دولت و مجلس

تصمیمات دولت و مجلس برای بودجه سال آینده نشان می‌دهد، یکی از مواردی که هر دو برای جبران کسری‌های خود به سراغ آن رفته‌اند، منابع تخصیص داده شده به واردات کالاهای اساسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقایسه اعداد پیشنهادی در لایحه بودجه سال آینده با میزان واردات کالاهای اساسی در سال‌های گذشته، حاکی از برنامه‌ریزی برای کاهش تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی است.

بر این اساس دولت در لایحه بودجه حدود ۱۳.۶۵ میلیارد یورو (معادل حدود ۱۴.۳ میلیارد دلار) برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده بود. این در حالی است که میزان واردات کالاهای اساسی (شامل ذرت دامی، روغن، برنج، گندم، دانه سویا، جو به استثنای بذر، کنجاله سویا و شکر)، بدون احتساب دارو در سال گذشته بیش از ۱۴.۱ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است.

از طرف دیگر ابتدای سال جاری رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی جهت تخصیص ۳.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود.

مقایسه همین آمارها نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و داروست.

اما این پایان کار نبود و حالا مجلس تصمیم گرفته همین رقم را نیز کاهش دهد. بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که  سال آینده ۱۰ میلیارد یورو یا ۱۱ میلیارد دلار صرفا برای واردات کالاهای اساسی، کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص پیدا کند.

آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، براساس مصوبه دولت در سال جاری باید ۱۸.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص و دولت این مبلغ را در لایحه بودجه سال آینده به ۱۵ میلیارد دلار کاهش داده بود.

بر این اساس ابتدا دولت تصمیم به کاهش ۳.۵ میلیارد دلاری منابع تخصیص یافته به کالاهای اساسی در سال آینده گرفت، اما حالا مجلس تیر خلاص را زده و تصمیم گرفته این منابع را در سال‌ اینده ۷.۵ میلیارد دلار، معادل بیش از ۴۰ درصد، نسبت به امسال کاهش دهد. موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا باید منتظر افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال آینده باشیم.

البته این کاهش منابع با مخالفت دولت هم مواجه شده، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که پیش از مجلس، دولت هم به جراحی منابع مربوط به کالاهای اساسی دست زده بود.

این تصمیم در حالی گرفته شده که در سال آینده به اعتقاد کارشناسان، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده هم بار تورمی خواهد داشت و در مقابل افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان متناسب با نرخ تورم تعیین نشده است. از طرف دیگر در شرایطی که منابع اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی کاهش یافته و دولت و مجلس بر سر افزایش ۱۸ یا ۲۰ درصدی حقوق کشمکش دارند، بودجه صدا و سیما سه برابر شده که انتقادات زیادی هم به دنبال داشته است.

به هر حال بررسی مواردی که تاکنون برای بودجه سال آینده تصویب شده نشان می‌دهد این بودجه به نفع طبقات متوسط و پایین نخواهد بود و احتمالا سال سختی پیش روی حقوق‌بگیران و طبقات ضعیف خواهد بود.

جزئیات واردات کالاهای اساسی در سال جاری

گفتنی است بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۰ میلیون و ۹۳۴ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون دلار وارد کشور شده که به لحاظ وزنی ۰.۰۲ درصد افزایش و از نظر  ارزش ۸.۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ذرت با ۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و گندم با یک میلیارد دلار ۵ قلم اول کالاهای اساسی بودند.

کل کالاهای اساسی (به جز دارو) که در این مدت با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد شده، ۲۰ قلم کالا شامل ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج، گندم، کنجاله سویا، جو، لاستیک سنگین، کود شیمیایی، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، خمیر کاغذ، گوشت قرمز سبک گرم، چای خشک، حبوبات، سموم تکنیکال شیمیایی، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه است.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.