کد مطلب: ۸۹۷۹۴۹

هشدار رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران:

قیمت لپ تاپ افزایش می‌یابد؟/ نابه‌سامانه بازار پس از سقف‌گذاری برای ثبت سفارش

قیمت لپ تاپ افزایش می‌یابد؟/ نابه‌سامانه بازار پس از سقف‌گذاری برای ثبت سفارش

بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات لپ‌تاپ نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با تائید این خبر گفت: چنانچه وزارت صمت به توصیه‌ واردکنندگان در رابطه با رفع سقف‌گذاری ثبت واردات توجه نکند، قیمت لپ تاپ در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیاست‌های محدودکننده دولت بازار کالاهای آی‌تی را به سمت نابه‌سامانی کشانده است. در حالی که دولت از سال گذشته برای ثبت سفارش واردات کالاهایی مانند لپ‌تاپ سقف تعیین کرد، در حال حاضر خواسته اصلی فعالان بازار، رفع این سقف‌گذاری‌هاست. چراکه آن‌ها معتقدند علاوه بر واردکنندگان این کالا که رقیب داخلی هم ندارند، درنهایت این مصرف‌کنندگان هستند که باید متحمل موج افزایش قیمت لپ تاپ شوند و در روزهای پایانی سال برای خرید آن هزینه بیشتری بپردازند. 

بدین ترتیب به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که یک بار در بازار خودرو شکست خوردند، اکنون در بازارهایی نظیر موبایل و لپ‌تاپ در حال تکرار هستند و دولت نتایج شکست خود و در واقع مردم را در این بازارهای پرتقاضا به نمایش خواهد گذاشت. 

کیسه‌دوزی مافیا برای بازار لپ‌تاپ

پیش از این اعلام شد که به دلیل حضور پررنگ تولیدکنندگان در بازار موبایل، احتمالاً به‌زودی واردات موبایل هم ممنوع شود. از این رو به نظر می‌رسد مافیا پس از پر کردن جیب خود در بازار خودرو، حالا برای بازارهایی نظیر موبایل و لپ تاپ کیسه دوخته‌اند. 

در این بین نوسانات اخیر قیمت دلار، کالاهای دیجیتال را در بازار کمیاب کرده است. اخیرا برخی از فروشندگان هم مدل‌های پرتقاضا را  در انبارها نگه داشته‌اند و به مردم نمی‌فروشند. فروشندگان می‌گویند تا زمانی که قیمت دلار تثبیت نشود و سقف واردات کالا افزایش پیدا نکند از فروش برخی لپ‌تاپ و کالاهای مربوط به حوزه آی‌تی معذور هستند. 

البته به نظر می‌رسد این فروشندگان نیز در جدال با سیاست‌های نادرست دولت جیب مردم را هدف گرفته‌اند تا از این نابه‌سامانی‌ها، آن‌ها هم بی‌بهره نمانند. 

افزایش قیمت لپ تاپ حتمی است؟  

حال آیا افزایش قیمت لپ‌تاپ در روزهای پایانی سال حتمی است؟ رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: تجربه نشان داده در روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید  لپ تاپ، تبلت و موبایل افزایش پیدا می‌کند. هرچند امسال مردم بیشتر به فکر تأمین مایحتاج اساسی زندگی خود هستند، اما به هر حال نباید تقاضای سازمان‌های دولتی و محصلان را نادیده گرفت. طبق سنوات گذشته ارگان‌های دولتی برای به‌روزرسانی سیستم اداری خود در روزهای پایانی سال  اقلام مربوط به حوزه فناوری را می‌خرند. از این‌رو با توجه به نوسان قیمت دلار قیمت لپ تاپ، تبلت و پرینتر افزایش می‌یابد. 

محمدرضا فرجی تهرانی به خریداران توصیه کرد: اکنون بازار لپ تاپ در رکود تورمی به سر می‌برد. از یک طرف وزارت صمت برخلاف توصیه تجار هنوز محدودیت ‌ها را از پیش‌روی واردکنندگان برنداشته است. بنابراین تا مادامی که محدودیت‌های سقف سفارش اقلام آی.تی وجود داشته باشد نباید انتظار ثبات قیمت کالاها را داشت.

به گفته او با توجه به موارد بیان‌شده، اکنون بهترین زمان برای خرید کالای مصرفی است. با این حال امیدواریم تغییری در سقف ثبت سفارش اعضای صنف فناوران  ایجاد شود تا شاهد افزایش قیمت بی‌رویه کالاها در بازار نباشیم.

برای مطالعه بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.