فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۷۲۷

شکر تحویلی به زنبورداران ۱۳ هزار تومان گران شد

شکر تحویلی به زنبورداران 13 هزار تومان گران شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: در حالی که سال گذشته زنبورداران حدود ۱۲ هزار تن اقدام به خرید شکر از سامانه بازارگاه کردند و پول آن را به طور کامل پرداخت کردند، اکنون اعلام شده باید ۱۳ هزار تومان مابه التفاوت برای هرکیلوگرم پرداخت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، میر محسن موسویان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران اظهار داشت: پرورش دهندگان حشره ارزشمند زنبور عسل که امنیت غذایی کشور وابسته به گرده‌افشانی آن در باغ‌ها و مزارع است مواجه با مشکلاتی برای تامین نهاده اصلی آنها یعنی شکر ایجاد شده است.

وی با ابراز خشنودی از مصوبه اصلاح  اشتباه رخ داده دو سال پیش، در معافیت عسل و محصولات زنبورعسل به عنوان ماده خام کشاورزی افزود: با پیگیری اتحادیه و ارائه استفساریه از طریق دهها نماینده همراه و حامی در واپسین روز فعالیت مجلس یازدهم رفع و رجوع شد.

موسویان گفت: شیرینی این مصوبه در مجلس، با اشتباه فاحش جدیدی تلخ شد زیرا بدون ملاحظه وضعیت خطیر زنبورداری، خواستار اخذ ما به التفاوت نرخ خرید قبلی نهاده شکر (برای موعد تحریک ملکه و صرفا جهت زنده ماندن کندوهای زنبورعسل) با نرخ جدید اعلام شده گردیده است.

وی گفت: اتحادیه بنا به توصیه خود وزارت جهاد کشاورزی در اسفندماه سال 1402، میزان یک هزار تن نهاده شکر از سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی به قیمت هر کیلو 266.710 ریال (درب کارخانه) با محاسبه یک درصد ارزش افزوده از طریق سامانه بازارگاه خریداری کرد که فاکتورهای خرید آن نیز موجود است، اما با عنایت به پیگیری‌های صورت گرفته توسط اتحادیه تا مورخ امروز ششم خرداد 1403 بخش قابل توجهی از یکهزار تن نهاده شکر خریداری شده از طریق سامانه بازارگاه (با وجود گذشت دو ماه از زمان پرداخت پول)، به دست زنبورداران نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: آنها اعلام کرده اند با توجه به افزایش ارزش افزوده از یک درصد به 10 درصد و همچنین افزایش قیمت نهاده شکر به مبلغ 385.000 ریال، باید مابه التفاوت قیمت نهاده شکر بارگیری نشده و مابه التفاوت ارزش افزوده کل شکر خریداری شده پرداخت شود.

وی افزود: در صورتی که این نهاده پیش از سال جاری با قیمت سال گذشته و با یک درصد ارزش افزوده خریداری شده بود و تاخیر در تحویل بار نیز به دلیل سوءمدیریت حواشی این معطلی غیرموجه فوق و ماندن وجوه زنبورداران نزد خریدار باقی مانده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: در حال حاضر با توجه به پرداخت وجوه خرید فوق از سوی زنبورداران متقاضی خریدار نهاده شکر در اسفند سال گذشته و توزیع شکر در تعاونی‌ها، دیگر امکان دریافت مجدد پول از آنها وجود ندارد.

وی افزود: نکته قابل تامل اینکه خرید نهاده شکر حتی از طریق اتحادیه‌های استانی نیز در سطح کشور انجام گرفته که پول مقدار نهاده تخصیص یافته از طریق وزارت جهاد کشاورزی به هر استان نیز در ماه‌های اسفند 1402 و فروردین 1403 و اوایل اردیبهشت ماه سال 1403 از طریق سامانه بازارگاه به حساب شرکت‌های عرضه کننده فروش واریز گردیده و دولت در مورخ 23/02/1403 نرخ جدید شکر را اعلام کرد که متاسفانه این امر، مشکلات عدیده ای برای این اتحادیه مرکزی و دیگر تشکل‌های زنبورداری استانی که با جمع آوری پول از زنبورداران اقدام به خرید کرده بودند به وجود آورده است.

موسویان با طرح این پرسش که آیا به لحاظ شرعی و قانونی بخش دولتی می‌تواند وقتی معامله خرید و فروش با پرداخت کامل مبلغ و کل بار انجام گرفته به جای حمایت از بخش تولید کشاورزی دوباره بعد از گذشت خرید 2 ماه از زمان معامله و کوتاهی در امر تحویل کالای فروخته شده، از زنبورداران مابه التفاوت دریافت شود.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.