فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۳۹۰

«تجارت‌نیوز» از تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر ماه ۱۴۰۳ گزارش می‌دهد

میوه رکورددار تورم خوراکی در تیر ماه شد/ گوشت قرمز در صدر تورم سالانه

میوه رکورددار تورم خوراکی در تیر ماه شد/ گوشت قرمز در صدر تورم سالانه

مرکز آمار ایران، داده‌های مرتبط با تورم تیرماه سال 1403 را منتشر کرد. بر این اساس، گروه میوه و خشکبار، با تورم ماهانه 4.5 درصدی، بیشترین میزان تورم خوراکی در بازه ماهانه را به خود اختصاص داده‌ است. علاوه بر این، انواع گوشت قرمز همچنان رکورد‌دار بیشترین نرخ تورم سالانه در میان گروه‌های مختلف مواد غذایی هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (تورم) مربوط به تیرماه سال 1403، منتشر شد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در بازه ماهانه به  1.6 درصد، تورم نقطه به نقطه به 26.3 درصد و نرخ تورم سالانه به 31.3 درصد رسیده است.

تورم خوراکی در شاخص‌ ماهانه

شاخص تورم خوارکی ها در بازه ماهانه، نشان‌دهنده تغییرات قیمت مصرف‌کننده در طول یک ماه است. بررسی‌ها حاکی از آن است که این شاخص به 1.6 درصد رسیده است.

در تیر ماه هم گروه «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ماهانه 4.5 درصدی، رکورددار تورم ماهانه در میان محصولات مختلف است. البته تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار در ماه گذشته 16.7 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش  قابل توجهی داشته است.

گروه «قند و شکر و شیرینی‌ها» هم طی یک ماه گذشته، کاهش داشته و شاخص تورم ماهانه آن از 6.6 درصد به 3.5 درصد رسیده است. با توجه به اظهارات احمد خانی‌نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید داخل و واردات شکر صورت گرفته است. احتمال اینکه این تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها باعث کاهش تورم ماهانه شکر شده باشد؛ وجود دارد.

تورم ماهانه گروه «سبزی‌ها و حبوبات» در خرداد ماه 1403، 2.2 درصد بود ولی در تیرماه روند کاهشی داشت و به منفی 0.4 درصد رسیده است.

شاخص تورم نقطه‌ای مواد غذایی

شاخص تورم نقطه‌ای، نشان‌دهنده شاخص قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. شاخص تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به 26.3 درصد رسیده است.

در میان گروه‌های ذکرشده، تورم نقطه‌ای، گروه «روغن وچربی‌ها» به منفی 0.8 درصد رسیده که این به معنی افت قیمت این محصول در بازار است.

همچنین تورم نقطه‌ای میوه و خشکبار افزایش قابل توجهی داشته و به 40.4 درصد رسیده است.

بعد از گروه میوه و خشکبار، گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» با شاخص تورم 40 درصدی، رکورددار افزایش شاخص تورم نقطه‌ای است.

در این میان، قیمت گروه «ماهیان و صدف‌داران» هم روند صعودی داشته و تورم نقطه‌ای آن به 38.8 درصد رسیده است.

گوشت قرمز و ماکیان؛ همچنان رکورددار تورم سالانه

بررسی داده‌ها حاکی از آن است که گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» همچنان رکورددار افزایش شاخص تورم سالانه است. چراکه شاخص تورم سالانه این گروه از محصولات، به 64.5 درصد رسیده است. بعد از این گروه، گروه « گوشت قرمز، سفید و فرآورده ‌‌های آن» با شاخص تورم سالانه 63.8 درصدی، بیشترین میزان افزایش شاخص تورم سالانه را در میان محصولات مختلف داشتند.

بنابراین، میانگین تورم مواد غذایی طی یک سال گذشته به 31.3 درصد رسیده است. در میان گروه محصولات ذکرشده،  شاخص تورم سالانه انواع گوشت، افزایش چشمگیری داشته است. همچنین گروه محصولات «روغن و چربی‌ها» کمترین میزان شاخص تورم سالانه را داشته است. چراکه شاخص تورم سالانه این گروه از محصولات، 1.1 درصد است. این به این معنی است که این محصول همچنان با همان قیمت‌های قبلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.