فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۲۸۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان/ غم نان، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند؟

افزایش 25 درصدی قیمت نان در 10 استان/ غم نان، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند؟

طبق اطلاعات منتشرشده، قیمت نان در 10 استان کشور 25 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها از جمله حقوق و دستمزد، اعمال شده است.حال باید دید این افزایش‌ها چه تاثیری در معیشت قشرهای کم‌درآمد جامعه و سفره آنها دارد؟

به گزارش تجارت نیوز،

نان در سبد غذایی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند و یکی از عناصر اصلی تغذیه مردم ایران به‌شمار می‌رود. انواع مختلفی از نان نظیر سنگک، تافتون، لواش، بربری و... از سوی نانوایی‌ها عرضه می‌شود. از آنجا که نان یک تغذیه اصلی در سفره خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود، بنابراین قیمت آن هم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در حال حاضر اخباری مبنی بر افزایش 25 درصدی  قیمت نان در 10 استان کشور منتشر شده است. حال باید دید علت این افزایش قیمت چیست و چه تاثیری در سفره و معیشت قشرهای کم‌درآمد جامعه دارد؟

قیمت نان چگونه تعیین می‌شود؟

در نانوایی‌های سنتی، 80 درصد قیمت نان توسط یارانه‌هایی که از سوی دولت برای این بخش در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود. مردم تنها 20 درصد قیمت نان را پرداخت می‌کنند. در واقع، قیمت واقعی نان چهار تا پنج برابر قیمت فعلی آن است که با یارانه‌های دولتی تلاش شده نان با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد.

حذف این یارانه‌ها می‌تواند تبعات مختلفی همچون کاهش قدرت خرید مردم به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال در حال حاضر نان سنگک ماشینی با قیمت سه هزار تومان عرضه می‌شود. در صورت حذف یارانه‌ها، قیمت این نوع نان به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

افزایش قیمت نان در 10 استان

طی چند روز گذشته، گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت نان در 10 استان کشور رواج یافته است. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی تسنیم، مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان که به منظور بررسی قیمت نان برگزار شده بود گفت: اصلاح قیمت نان تا سقف 25 درصد نرخ فعلی در 10 استان کشور در دستور کار است. همچنین این امر در استان خراسان جنوبی هم بعد از تایید وزارت کشور اجرایی می‌شود.

او افزود: اصلاح قیمت نان بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تعیین می‌شود. البته اصلاح قیمت نان از اواخر سال گذشته در دستور کار قرار داشت.

استان‌های هرمزگان و قزوین هم جزو این 10 استان محسوب می‌شوند. طبق گزارش‌های منتشرشده، حسین مهرنوش، رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس، نیز با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت نان اظهار کرد: طبق ابلاغیه شورای آرد و نان هرمزگان، قیمت نان در این استان از 17 مردادماه، 25 درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش قیمت بر دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها هم اعمال شده است.

همچنین در استان قزوین هم جمشید خدایاری، مدیر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان، نیز از افزایش 25 درصدی قیمت نان خبر داد.

علت افزایش قیمت نان چیست؟

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، درباره علت افزایش قیمت نان توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت نان، افزایش قیمت هزینه‌های نانوایی‌هاست. از سال 1401 و با تصمیم دولت سیزدهم، قیمت نان را استانداری‌ها تعیین می‌کنند. و آرد هم به صورت سراسری قیمت‌گذاری می‌شود. در واقع به دلیل افزایش هزینه‌ها، حقوق و دستمزد و... قیمت نان هم افزایش یافته است.

تاثیر افزایش قیمت نان بر قشرهای کم‌‌درآمد جامعه

از آنجا که نان یک تغذیه اصلی در سفره خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود، بنابراین افزایش قیمت آن می‌تواند بر قدرت خرید قشرهای کم‌درآمد جامعه تاثیر منفی بگذارد. چراکه در حال حاضر میزان تورم کاهشی نشده و میزان حقوق و دستمزد هم افزایش پیدا نکرده است. بنابراین افزایش قیمت نان می‌تواند منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود.

پیرو این اتفاق احتمال دارد الگوی مصرف خانواده‌ها نیز تغییر کند؛ چراکه افزایش قیمت نان باعث می‌شود مردم به سمت مصرف غذاهای ارزان‌تر و کمتر مغذی بروند که نتیجه آن به خطر افتادن سلامت افراد جامعه است. علاوه بر این، افزایش قیمت نان می‌تواند منجر به نارضایتی‌های اجتماعی شود زیرا نان یک کالای اساسی و استراتژیک و نماد امنیت غذایی تلقی می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.