فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۳۹۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تولیدات تقلبی کار دست کپی‌کار داخلی موبایل داد/ تداوم رسوایی نوکیای ایرانی!

تولیدات تقلبی کار دست کپی‌کار داخلی موبایل داد/ تداوم رسوایی نوکیای ایرانی!

بعد از تولید فیچرفون‌هایی با نام برند نوکیا توسط یک شرکت ایرانی، حال مجوز این شرکت به دلیل اثبات تقلبی بودن فیچرفون‌ها باطل شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

با توجه به اهمیت ویژه تلفن همراه در دنیای امروز، بسیاری  از کشور‌ها برای ورود به عرصه تولید گوشی اقداماتی انجام داده‌اند. ایران هم یکی از این کشور‌هاست که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ورود به حوزه تولید موبایل کرده‌ است. برند‌های زیادی برای ورود به عرصه تولید اقدام به ثبت شرکت و تولید گوشی‌های مونتاژی کرده‌اند. اما در این راستا یکی از این شرکت‌ها اقدام به تولید فیچرفون‌های تقلبی با نام برند نوکیا کرده است که این اقدام منجر به ابطال مجوز این شرکت شد.

تولید فیچرفون‌های نوکیا از کجا آغاز شد و به کجا رسید؟

طی یک سال گذشته، بحث‌هایی درباره تولید فیچرفون‌هایی با نام برند نوکیا سر زبان‌ها افتاد. در ابتدا اخباری مبنی بر تولید فیچرفون‌های مونتاژی با نام برند نوکیا منتشر شد.  ولی این شرکت زیر نظر برند نوکیا فعالیت نمی‌کرد و فیچرفون‌های تقلبی با نام برند نوکیا تولید می‌کرد.

البته  در اسفندماه سال 1402، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، این اقدام کپی‌کارانه را راهی برای دور زدن تحریم‌ها دانست.

حتی سفیر فنلاند در ایران، طی نامه‌ای به وزیر صمت، تولید و عرضه  گوشی‌های تقلبی را گوشزد و تاکید کرد که برای مصرف‌کننده تشخیص دو برند اصلی و تقلبی غیرممکن است. با نامه سفیر فنلاند به وزیر صمت و وزیر خارجه دولت سیزدهم، این اتفاق ابعاد بین‌المللی هم پیدا کرد.

در نتیجه طی روز‌های اخیر،  ماجرای ابطال مجوز شرکت آتیلا همراه آیهان، تولید‌کننده گوشی‌های تقلبی نوکیا در ایران، توجه‌ها را به خود جلب کرد.

خبر افزایش تعداد گوشی‌های تقلبی نوکیا در بازار به‌ویژه با پیگیری‌های وزارت صمت، ابعاد جدیدی به خود گرفته است. پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد این شرکت، بدون داشتن مجوز‌های قانونی اقدام به تولید و عرضه گوشی‌های تقلبی در بازار کرده است. این شرکت درحالی اقدام به تولید و عرضه این گوشی‌ها کرده که مجوز‌های لازم را نداشته است. همچنین این برند از علامت تجاری نوکیا هم به صورت غیرقانونی استفاده کرده است.

وزیر صمت درباره این موضوع اظهار کرد که ایران هنوز برند موبایل خوداتکایی ندارد. در صورت تقلبی بودن محصولات نوکیا، وزارت‌خانه اقدامات لازم را در راستای جلوگیری از فروش و تولید  این محصولات انجام می‌دهد. همین موضوع باعث شد تا مجوز این شرکت باطل شود و جلوی فعالیت این شرکت گرفته شود.

قانون جهانی چه می گوید؟

 یکی از مسائلی که در بحث تولید گوشی تقلبی وجود دارد، مالکیت معنوی برند‌هاست. طبق قانون جهانی و حتی کنوانسیون مادرید، برند‌های قانونی باید تحت حمایت قرار بگیرند و هیچ کس حق استفاده از حقوق مادی و معنوی آن‌ها را بدون اجازه ندارد. در رابطه با برند نوکیا هم همین گونه است.  برندی که فیچرفون تقلبی با نام نوکیا تولید می‌کرد، در واقع نوعی تخلف انجام داده و به شکل غیرقانونی از نام و علامت این برند استفاده کرده است.

تبعات استفاده از نام برند‌ها به شکل غیرقانونی

استفاده غیرقانونی از نام یک برند می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. چراکه این اقدام منجر به از بین رفتن اعتماد مشتریان نسبت به برند مورد نظر می‌شود. در این مورد هم تولید فیچرفون تقلبی با نام برند نوکیا، می‌تواند اعتبار این برند را در بازار ایران تحت تأثیر قرار دهد و منجر به کاهش قروش محصولات این برند در بازار ایران شود.

تولید گوشی تقلبی؛ نقض حقوق  تولید‌کننده و مصرف‌کننده

موضوع دیگری که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بحث حقوق تولید‌کننده است. چراکه برند‌های مطرحی همچون نوکیا، سال‌های زیادی برای مطرح شدن نام برند خود تلاش کرده‌اند و حتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سوء‌استفاده از نام برند‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای به چنین کسب‌وکارهایی وارد کند.

تولید گوشی تقلبی نه‌تنها به حقوق تولید‌کننده آسیب می‌زند، بلکه حقوق مصرف‌کننده را هم نقض می‌کند و امنیت و رضایت مشتریان را به خطر می‌اندازد. چراکه این محصولات از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و ممکن است دارای مشکلات فنی و امنیتی باشند. بنابراین کاربران با خرید این محصولات محتمل هزینه‌های اضافی و یا خطرات امنیتی شوند. به همین دلیل مبارزه با تولیدات تقلبی باید اولویت نهاد‌های مربوطه باشد.

نوکیای تقلبی رقیب نوکیا اصلی

کارخانه‌ای که برند نوکیا تقلبی را در بازار ایران تولید می‌کند، در واقع به رقیبی برای برند اصلی نوکیا در بازار ایران شده است. اگر شرکت‌های ایرانی چنین توانایی‌های دارند، می‌توانند از این توانایی در راستای تولید یک گوشی داخلی با نام دیگر استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، متولیان باید پاسخگو باشند که چرا از ایتدا به چنین شرکتی مجوز تولید داده شده است؟ باید به چنین مسائلی از سوی نهاد‌های مربوطه توجه بیشتری شود و از ابتدا جلوی فعالیت چنین برند‌هایی گرفته شود تا اینگونه جلوی چنین اتفاقاتی گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.