فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۵۱۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نان بی‌قانون/ نان‌هایی که شکم مردم را سیر نمی‌کنند!

نان بی‌قانون/ نان‌هایی که شکم مردم را سیر نمی‌کنند!

طی روزهای اخیر برخی از واحدهای پخت نان در بعضی شهرها از جمله تهران اقدام به بالا بردن قیمت نان کرده‌اند. اتفاقی که گویا مصوبه قانونی ندارد و منجر به افزایش نگرانی مردم بابت تامین مهم‌ترین ماده غذایی سفره‌شان شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

گرانی و افزایش قیمت محصولات مختلف یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما این بار این افزایش قیمت شامل نان، اصلی‌ترین عنصر تغدیه مردم ایران، شده است. افزایش قیمت این محصول می‌تواند باعث گلایه و سردرگمی مردم شود. این در حالی است که هنوز برای این موضوع به طور رسمی تصمیم‌گیری نشده است.

بررسی قیمت نان در نانوایی‌های سطح شهر

قیمت نان در نانوایی‌های دولتی‌پز از سوی ستاد تنظیم بازار مصوب شده است. بر اساس این مصوبه نان بربری ساده با وزن چانه 600 گرمی 2500 تومان، نان سنگک با وزن چانه 650 گرمی 3000 تومان و تافتون سنتی با وزن چانه 250 گرمی 1200 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

همچنین تافتون گردان با وزن چانه 220 گرم هم با قیمت هزار تومان در نانوایی‌های سطح شهر پخت می‌شود. بهای لواش و تافتون ماشینی با وزن چانه 160 گرم نیز 500 تومان است. البته تعداد کمی نانوایی‌ دولتی‌پز در سطح شهر وجود دارد.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی میزان، قیمت نان سنگک در نانوایی‌های آزاد‌پز با رشد 100 درصدی از 5000 تومان به 10 هزار تومان رسیده است. قیمت نان بربری هم طی چند روز گذشته از 3000 تومان به 5000 تومان رسیده است. همچنین نان تافتون هم از هزار تومان به 2000 تومان رسید تا رشد دو برابری را به ثبت برساند. 

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی حاکی از آن است که سنگک سنتی یک‌رو کنجد با قیمت 15 هزار تومان در نانوایی‌های سطح شهر به فروش می‌رسد. همچنین سنگک سنتی سبوس‌دار هم با همین قیمت و سنگک سنتی ساده هم با قیمت 11 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

بهای نان بربری سنتی ساده 5000 تومان، بربری سنتی پرکنجد 15 هزار تومان و بربری سبوس‌دار 10 هزار تومان است. به‌علاوه نان لواش در بسته‌بندی‌های ۶عددی با قیمت 3500 تومان توزیع می‌شود. نان تافتون ماشینی ساده هم با قیمت 4000 تومان به ازای هر عدد قیمت‌گذاری شده است.

نگرانی مردم به دلیل افزایش قیمت نان 

نوسان قیمت نان در نانوایی‌های سطح شهر باعث ایجاد بی‌ثباتی و نگرانی مردم شده است، چراکه نان در نانوایی‌های مختلف با نرخی متفاوت توزیع می‌شود و همین امر مهم‌ترین عامل سردرگمی و نگرانی در بین مردم است.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران، درباره قیمت نان و تصمیم‌گیری در خصوص این شرایط در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: طی هفته گذشته جلساتی با حضور اتحادیه‌های مربوطه برگزار شد و در این جلسه بحث وزن و قیمت نان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین قرار بر برگزاری جلسه مجدد با حضور استانداری به‌ عنوان تنظیم‌گر شورای آرد و نان و کارگروه آرد و نان اتاق اصناف شد تا در این جلسه قیمت نان قطعی شود.

او درباره افزایش قیمت در برخی واحد‌های صنفی گفت: با توجه به اینکه مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده، بنابراین افزایش قیمت‌ها غیرقانونی بوده و مورد تایید نیست.

طبق این گزارش می‌توان گفت، از آنجا که نان از مهم‌ترین بخش‌های تغذیه مردم به شمار می‌رود، بنابراین قیمت آن هم اهمیت دارد. افزایش ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قیمت نان قطعاً باعث نگرانی اکثر مردم و مخصوصاً قشرهای کم‌درآمد جامعه می‌شود.

البته این اولین بار نیست که بحث افزایش قیمت نان مطرح می‌شود. چندی پیش هم بحث افزایش 25 درصدی قیمت نان در 10 استان کشور رواج یافته بود و حتی در برخی استان‌ها نظیر استان هرمزگان این طرح از 17 مرداد سال جاری به اجرا درآمده است.

البته عواملی همچون افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها، دستمزد‌ها و... در این افزایش قیمت نقش دارند. به دلیل اهمیت نان در سفره خانوار ایرانی، ممکن است این افزایش قیمت منجر به تغییر الگوی مصرف مردم شود. به همین دلیل دولت و مسئولان مربوطه باید قیمت نان را به بهترین شکل ممکن تعیین کنند تا هم از قدرت خرید مردم کاسته نشود و هم هزینه‌های نانوایی‌ها تامین شود.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه بازار کالا در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.