فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۲۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جهش تابستانی قیمت لبنیات/ نرخ‌گذاری شیر خام آزاد می‌شود؟

جهش تابستانی قیمت لبنیات/ نرخ‌گذاری شیر خام آزاد می‌شود؟

قیمت لبنیات طی دو ماه گذشته به بهانه‌های مختلف افزایش یافته است. اتفاقی که باعث شده این محصول بیش از هر زمان دیگری از سفره ایرانیان رنگ ببازد. حال گویا قرار است قیمت شیر خام نیز به شکل رسمی افزایش یابد.

به گزارش تجارت نیوز،

با آغاز فصل تابستان، بازار لبنیات تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفت که این امر منجر به نوسانات قیمتی این محصول شد. نوسان قیمتی لبنیات می‌‎تواند بر حذف این محصولات از سبد خرید خانواده‌های ایرانی تأثیر‌گذار باشد. حال سوال اینجاست که متوسط قیمت لبنیات از ابتدای تیرماه تا به امروز چه تغییراتی داشته است؟

میزان افزایش قیمت لبنیات طی ۲ ماه تابستان

شیر یکی از مهم‌ترین محصولات لبنی است. چراکه تمام فراورده‌های لبنی از شیر تهیه می‌شوند. بنابراین افزایش یا کاهش توزیع این محصول و نوسانات قیمتی آن بر قیمت سایر محصولات لبنی نظیر ماست، پنیر، کره، خامه و ... تأثیرگذار است.

بررسی‌ فروشگاه‌های اینترنتی حاکی از آن است که شیر کم‌‌چرب میهن یک لیتر در تیرماه سال جاری با متوسط قیمت 32 هزار تومان به فروش می‌رسید. اما در شهریورماه متوسط قیمت این محصول به 35 هزار تومان رسیده است.

نرخ میانگین شیر پرچرب دومینو یک لیتری هم افزایش چشمگیری داشته است. چراکه این محصول با متوسط قیمت 55 هزار تومان به ازای هر عدد در تیرماه سال 1403 به فروش می‌رسید ولی در شهریور ماه این میانگین قیمتی به 77 هزار تومان به ازای هر عدد رسیده است.

ماست هم جزو محبوب‌ترین انواع لبنیات است. ماست سون پرچرب کاله 2200 گرمی با میانگین قیمتی 124 هزار تومان در بازار توزیع می‌شد که در حال حاضر این محصول با میانگین قیمتی 134 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

ماست همزده کم‌چرب پروبیوتیک کاله 2200 گرمی هم متوسط قیمتی برابر با 129 هزار تومان در تیرماه 1403 داشت که این میانگین قیمتی در شهریورماه به 134 هزار تومان رسیده است.

خامه کاکائو پاکتی فرادما پگاه 200 گرمی هم با میانگین قیمتی 24 هزار تومان در اواخر تیرماه به فروش می‌رسید که این مقدار در اول شهریورماه به 27 هزار تومان رسید.

کره سنتی شکلی 100 گرمی هم با نرخ میانگین 30 هزار تومان درتیرماه 1403 در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گرفت اما در شهریور ماه سال جاری این محصول با نرخ میانگین 33 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، میانگین قیمتی لبنیات طی دو ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. البته بیشترین افزایش میانگین قیمتی متعلق به شیر پرچرب دومینو یک لیتری بوده که طی دوماه 20 هزار تومان افزایش داشته است.

البته قیمت‌های مصوب بسیار متفاوت‌تر و البته پایین‌تر از  قیمت‌های محصولات لبنی در فروشگاه‌های اینترنتی است.

به طور مثال قیمت مصوب شیر کم‌چرب یک لیتری 21 هزار تومان است در صورتی که این محصول در فروشگاه‌های اینترنتی 31 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

شیر پرچرب یک لیتری هم قیمتی برابر با 39 هزار تومان دارد. البته قیمت مصوب آن 23 هزار تومان اعلام شده که این نشان‌دهده اختلاف 40 درصدی میان قیمت مصوب و قیمت بازار است.

میزان تولید و قیمت شیرخام

طبق گفته مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران، به دنیای اقتصاد، سالانه 11 میلیون و 700 هزار تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که قیمت تمام‌شده آن 20 هزار تومان است. البته در ستاد تنظیم بازار قبل از افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت جدید هرکیلو شیرخام 18 هزار و 150 تومان تعیین شد که تاکنون ابلاغ نشده است.

او درباره ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌ها تأکید کرد: با تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی و اصلاح قیمت‌ها، برنامه وزارت جهاد کشاورزی در جهت تولید 14 میلیون و 850 هزار تن شیرخام محقق می‌شود.

اقدامات ناتمام در زمینه اصلاح قیمت شیرخام

البته طبق اطلاعات منتشر شده از سوی تسنیم، غلام‌رضا نوری، وزیر جهاد کشاورزی، درباره اصلاح قیمت شیرخام عنوان کرد که درباره قیمت شیرخام اقدام ناتمامی وجود دارد که به‌زودی تکمیل خواهد شد. بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌های دامداران و حتی افزایش قیمت فراورده‌های لبنی، احتمال اصلاح قیمت شیرخام وجود دارد.

براساس این گزارش، افزایش قیمت لبنیات مخصوصا شیر خام می‌تواند تأثیرات منفی بر مشاغل و حتی سفره مصرف‌کنندگان داشته باشد. چراکه با افزایش قیمت این محصول هزینه‌های مشاغلی نظیر  کافه‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، کارخانه‌های تولید لبنیات و ... افزایش می‌یابد. بنابراین این روند بر مصرف‌کنندگان هم تأثیر می‌گذارد و در بلند‌مدت منجر به حذف این محصولات از سبد خانواده‌های ایرانی می‌شود. بنابراین دولت و نهاد‌های مربوطه باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اصلاح قیمت شیرخام و کنترل قیمت‌ها اقدام کنند.

بری اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.