فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۱۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

غم نان/ ماجرای افزایش قیمت نان چیست؟

غم نان/ ماجرای افزایش قیمت نان چیست؟

در حالی که طی چند هفته اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت نان مطرح شده بود که دیگر قیمت نان به طور رسمی افزایش پیدا کرده است. دلایل مختلفی در این افزایش قیمت نقش دارند. پرسش اینجاست که علت اصلی افزایش قیمت نان چیست؟

به گزارش تجارت نیوز،

در روز‌هایی که اقتصاد و معیشت مردم با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بحث افزایش قیمت نان هم به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. چندی پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت نان در استان‌های مختلف کشور مطرح شده بود اما حالا قیمت نان به طور رسمی افزایش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد و معیشت مردم با مشکلات زیادی مواجه است، قطعا افزایش قیمت نان هم بر معیشت مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد جامعه تأثیر‌گذار است. حال باید دید علت این افزایش قیمت‌ها چیست؟

قیمت جدید انواع نان اعلام شد

طی هفته‌های گذشته، بحث‌هایی درباره افزایش قیمت نان تا سقف 25 درصد در 10 استان کشور مطرح شده بود ولی حالا با موافقت رسمی وزارت کشور، قیمت نان افزایش یافته است. البته پیش از افزایش رسمی قیمت نان، این محصول در بسیاری از واحد‌های صنفی با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسید. در استان هرمزگان هم حسین مهرنوش، رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس، از اعمال افزایش قیمت 25 درصدی در نان در این استان از 17 مردادماه سال جاری خبر داده بود.

بر اساس داده‌های منتشر شده، قیمت نان لواش 500 تومان بوده که درحال حاضر این قیمت به 700 تومان رسیده است.

قیمت نان بربری هم از 1800 تومان به 2500 تومان رسیده که این نشان‌دهنده رشد 39 درصدی قیمت این نوع نان است.

از طرفی نان تافتون سنتی هم 1260 تومان قیمت‌گذاری شده است. نان تافتون خراسانی هم قیمتی برابر با 1400 تومان دارد که نسبت به قبل رشد 40 درصدی داشته است. تافتون گردان هم با قیمت 850 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. بیشترین افزایش قیمت هم متعلق به نان سنگک است و قیمت آن از 3000 تومان به ازای هر عدد به 5000 تومان افزایش یافته است.

البته به گفته فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان، شکل عرضه نان کنجدی هم تغییراتی داشته و از این پس  در کارتخوان‌های نانوایی‌ها، قسمت جداگانه‌ای به خرید کنجد اختصاص داده شده و مردم می‌توانند برای هر عدد نان از 10 تا 30 گرم کنجد خریداری کنند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که از چندی پیش برخی نانوایی‌ها به شکل خودسرانه اقدام به بالابردن قیمت نان کرده بودند و اکنون نیز نان را با نرخ‌هایی بالاتر از آنچه ذکر شدند به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند. اما دولت به جای برخورد با آن‌ها به یکباره تصمیم به بالابردن قیمت نان گرفت. ارقامی هم که در این گزارش به آن‌ها اشاره شدند نرخ‌های مصوب هستند. 

علت افزایش قیمت نان چیست؟

درباره افزایش قیمت نان دلایل مختلفی ذکر شده است؛ اما مهم‌ترین دلیل آن افزایش تورم سالانه و در پی آن افزایش هزینه‌های نانوایی‌هاست.

چندی پیش حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، درباره علت افزایش قیمت نان اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نان، افزایش هزینه‌های نانوایی‌هاست. چراکه از سال 1401 و با تصمیم دولت وقت، قیمت نان را استانداری‌ها تعیین می‌کنند و آرد هم به صورت سراسری ارزش‌گذاری می‌شود. افزایش هزینه‌ها، حقوق و دستمزد و ... بر افزایش قیمت نان تدثیر‌گذار‌اند.

افزایش قیمت‌ها گریبان‌گیر قشر کم‌درآمد

 با توجه به اینکه نان قوت قالب سفره خانواده‌های ایرانی است، قطعا افزایش قیمت آن بر معیشت مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد ثأثیر‌گذار است. از آنجایی که روند تورم کاهش نداشته و میزان حقوق و دستمزد هم رشدی نداشته، بنابراین افزایش قیمت‌ها عاملی برای کاهش قدرت خرید مردم است. افزایش قیمت نان می‌تواند منجر به تغییر الگوی مصرف مردم شود و حتی نارضایتی‌های عمومی را به دنبال داشته باشد.

براساس این گزارش، با افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند نان، ضروری است که اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود. برای حل این مشکل، ارائه راهکارهای جامع و مؤثر از سوی دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت می‌تواند با اجرای طرح‌های حمایتی، هم به اقشار کم‌درآمد کمک کند و هم هزینه‌های نانوایی‌ها را تأمین نماید. این اقدامات می‌توانند به کنترل و مدیریت افزایش قیمت‌ها کمک شایانی نمایند

برای اطلاعات بیشتر به صفحه بازار کالا در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.