فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رویای ممنوعه ایرانیان!/ سرنوشت آیفون ۱۶ در ایران چه می‌شود؟

رویای ممنوعه ایرانیان!/ سرنوشت آیفون 16 در ایران چه می‌شود؟

پس از معرفی سری ۱۶ گوشی‌های شرکت اپل، حال دوباره بحث رجیستری گوشی‌های آیفون در ایران مطرح شده است. ممنوعیت این کالا چالش‌های زیادی برای بازار موبایل ایجاد کرده است. حال باید دید دولت چهاردهم در راستای رفع محدودیت‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

مسئله ممنوعیت واردات و رجیستری سری‌های جدید گوشی آیفوه ازجمله موضوعاتی است که همواره توجه افراد را به خود جلب کرده و ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی را در برمی‌گیرد.

گرچه گوشی‌های اپل در بسیاری از کشورها جزو کالاهای معمولی و قابل دسترس برای اکثریت جامعه به حساب می‌آید، اما سیاست‌گذاری‌ها در ایران، این محصول را هم به کالایی لاکچری تبدیل کرده و آن را در فهرست آرزوها و رویاهای گروه‌های مختلفی از ایرانیان قرار داده است.

ممنوعیت واردات، مشکل آنتن‌دهی این گوشی‌ها، گسترش بازار سیاه و قاچاق از جمله چالش‌هایی است که این حوزه را دربرمی‌گیرد.

درحال حاضر و به دلیل معرفی آیفون‌های سری 16، دوباره بحث رجیستر شدن یا نشدن گوشی‌های آیفون مطرح شده است. به گفته رئیس انجمن تلفن همراه در صورت رجیستری آیفون، تعرفه واردات آن 40 تا 50 درصد خواهد بود.

آیفون 16 رجیستر می‌شود؟

پس از معرفی آیفون‌های سری 16، دوباره این سوال برای مردم ایجاد شده که آیا با معرفی سری جدید، گوشی‌های آیفون رجیستری می‌شوند یا خیر؟

بعد از شروع به کار دولت چهاردهم، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، هم با اشاره به این موضوع اعلام کرده که این وزارت‌خانه در تلاش است تا با گفت‌وگو و تعامل با وزارت صمت، مشکل رجیستری آیفون‌های 14 و 15 را برطرف کنند.

طبق اطلاعات منتشرشده از زومیت، عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، درباره تعرفه واردات آیفون‌های سری 14 به بعد عنوان کرد: حدس‌وگمان من این است که اگر قرار بر باز شدن رحیستری آیفون‌های 14 به بعد باشد، قطعا از تعرفه فعلی که 20 تا 30 درصد است، بیشتر می‌شود، ولی به 96 درصد هم نمی‌رسد. احتمال می‌رود که تعرفه واردات آیفون‌های 14 به بعد، 40 تا 50 درصد است. تعرفه واردات مسافری هم دوبرابر تعرفه تجاری است.

در صورت رفع ممنوعیت واردات آیفون‌های سری 14 به بعد، دولت قصد دارد که این تعرفه‌ها را افزایش دهد. این افزایش‌ها به طور قابل توجهی بر قیمت نهایی این گوشی‌ها تأثیر‌گذار است. این اتفاق باعث می‌شود که قیمت نهایی این گوشی‌ها در ایران از قیمت جهانی آن بیشتر شود.

دلایل ممنوعیت واردات آیفون از ابتدا چه بود؟

دلایل مختلفی برای ممنوعیت واردات آیفون‌های سری 14 به بعد مطرح شده است. که مهم‌ترین دلیل آن کمبود ارزی عنوان شده است. چراکه در شرایط تحریم‌های اقتصادی و کمبود منابع ارزی، واردات آیفون یک اقدام غیر ضروری تلقی می‌شد.

از طرفی یکی دیگر از دلایل مطرح‌شده، اتصال به اینترنت ماهواره‌ای است که البته این دلیل توسط کارشناسان رد شد. زیرا به اعتقاد کارشناسان، این قابلیت برای تماس‌های اضطراری و در برخی کشور‌ها کاربرد دارد.

البته با توجه به آمار غیررسمی و میدانی که توسط انجمن تلفن همراه در اختیار وزارت صمت قرار گرفته بعد از ممنوعیت واردات آیفون‌های سری 14 به بعد، حدود 900 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده که در صورت ادامه این روند این رقم به یک میلیارد و 300 میلیون دلار هم می‌رسد. البته این آمار به معنی شکست خوردن طرح جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

چشم‌انداز بازار آیفون در ایران

آینده بازار گوشی‌های آیفون به تصمیمات دولت در جهت رفع ممنوعیت‌ها بستگی دارد. در صورت رفع ممنوعیت‌ها و اعمال تعرفه معقول، انتظار می‌رود بخشی از تقاضای بازار از طریق واردات رسمی تأمین شود. با این حال، با توجه به بالا بودن تعرفه واردات این احتمال وجود دارد که همچنان واردات قاچاق ادامه داشته باشد.

ممنوعیت واردات آیفون‌های 14 به بعد، افزایش تعرفه‌ها در صورت رفع ممنوعیت‌ها و از طرفی میزان ارزی که به دلیل ممنوغیت واردات از کشور خارج می‌شود، همگی چالش‌های زیادی را برای بازار موبایل ایجاد کرده است. دولت باید با اتخاذ تصمیمات مناسب و شفاف به ثبات و شفافیت بازار کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.