فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۴۸۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گران‌فروشی به شیر خام رسید/ عجله سودجویان برای افزایش قیمت لبنیات

گران‌فروشی به شیر خام رسید/ عجله سودجویان برای افزایش قیمت لبنیات

گرچه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب شیر خام را تصویب کرد، اما برخی سودجویان قبل از ابلاغ آن، قیمت شیر و لبنیات را بالا برده‌اند. در همین زمینه رئیس هیات مدیره اتحادیه فراورده‌های لبنی هم با اشاره به این موضوع گفت قانوناً قیمت‌ها تغییری پیدا نکرده و شیر خام با نرخ سال قبل به فروش می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روز‌های اخیر بازار لبنیات کشور با چالش جدی نوسان قیمتی و ابهامات درباره افزایش قیمت شیر خام مواجه شده است. در حالی که ستاد تنظیم بازار افزایش 20 درصدی قیمت شیر خام را تصویب کرده، اما این مصوبه هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. این وضعیت باعث سردرگمی تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و فروشندگان شده و سوالات بسیاری درباره آینده بازار محصولات لبنی پیش کشیده است.

طبق مصوبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب شیر خام که 15 هزار تومان بود با 20 درصد افزایش به 18 هزارو 100 تومان رسید. اما به گفته مسئولان، این نرخ تصویب شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

قیمت شیر خام ثابت می‌ماند؟

علی‌احسان ظفری، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: قیمت شیر خام قانوناً تغییری پیدا کرده و همچنان با قیمت سال گذشته یعنی 15 هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر هم صحبتی بوده هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. بنابراین شیر خام باید با همان قیمت قبل عرضه شود. محصولات لبنی هم مشمول چنین مقرراتی می‌شوند. اگر افزایش قیمتی هم در بازار وجود داشته باشد، باید تعزیرات ورود کند.

او درباره تاثیر این شرایط بر قیمت لبنیات گفت: نباید افزایش قیمتی در بازار رخ دهد. اگر هم افزایشی باشد، تخلف است. از طرفی باید جلوی این شایعه‌پراکنی‌ها گرفته شود. چراکه افزایش قیمت شیر خام فعلاً فقط یک بحث است و نباید به آن به دیده یک ابلاغیه نگریست. چراکه مصوبه باید در تنظیم بازار کشوری و مورد تایید رئیس‌جمهوری باشد.

او درباره هزینه تولید شیر خام توضیح داد: هزینه تولید شیر خام با توجه به اینکه قیمت نهاده دامی در ابتدای سال پایین بوده و دامداران گوشت را با قیمت پایین‌تر می‌فروشند، در نتیجه هزینه دامپروری هم در حال حاضر  بالا نیست.

افزایش قیمت شیر خام عاملی برای حذف لبنیات از سفره مردم

ظفری درباره تاثیر این شرایط بر سفره مصرف‌کننده تصریح کرد: در حال حاضر باید به قدرت خرید مصرف‌کنندگان توجه شود. چراکه در صورت افزایش قیمت شیر خام در بازار، مردم مجبور به حذف بخشی از لبنیات از سفره خود می‌شوند.

او درباره حذف لبنیات از سفره مردم و تاثیر آن بر فعالیت تولیدی دامداران توضیح داد: در صورتی که مردم لبنیات را از سفره خود حذف کنند، هم دامپروری و هم صنایع لبنی به طور کلی تعطیل می‌شوند زیرا نباید به صادرات مقطعی امیدوار بود. نگاه تولید‌کنندگان باید به مصرف در بازار داخل باشد اگر هم صادراتی انجام می‌شود، باید محصولات مازاد صادر شوند.

راهکار چیست؟

این فعال صنفی درباره حل این مشکلات پیشنهاد داد: وضعیت کشور به گونه‌ای نیست که بتوان افزایش قیمتی اعمال کرد. باید جلوی شایعات گرفته شود و اجازه داد روند قانونی کار‌ها طی شود. اگر دولت مصوبه‌ای داشته بشد، آن را ابلاغ می‌کند که در آن ابلاغیه تاریخ مصوبه، تاریخ اجرا و... ذکر شده و باید طبق قوانین جلو رفت.

بر اساس این گزارش، بحث افزایش قیمت شیر خام فعلاً فقط یک مصوبه است و هنوز به صورت قانونی ابلاغ نشده است. در نتیجه هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود. 

البته با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار چراغ سبز افزایش قیمت لبنیات روشن شده و احتمالاً فقط کمی با تاخیر تبدیل به قانون شود. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.