فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۵۰۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان امروز ۵ مهر ۱۴۰۳/ هوای بازار سیمان خاکستری شد + جدول

قیمت سیمان امروز 5 مهر  1403/ هوای بازار سیمان خاکستری شد + جدول

قیمت سیمان امروز 5 مهر 1403 اعلام شد. بازار سیمان به وضعیت خاکستری دچار شده و در رکود باقی مانده است.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت سیمان امروز پنج‌شنبه 5 مهر 1403 مشخص شد. طبق داده‌های به دست آمده بازار سیمان با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و رد پای رکود در محصولات سیمانی مشاهده می‌شود.

سیمان پاکتی آبیک ( تیپ 2) عمده در کانال 102 هزار تومانی معامله می‌شود.

سیمان پاکتی فارس نو _ عمده هم در مبادی ورودی 93 هزار تومان قرار گرفت.

سیمان پاکتی هرمزگان نیز با قیمت 78 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌‌رسد.

سیمان پاکتی سپاهان اصفهان - عمده نیز با بهای 93 هزار تومان خرید و فروش می‌‌شود.

در ادامه بهای انواع سیمان در جدول مشاهده می‌‌شود.

جدول سیمان_تجارت نیوز-1 (79)

تاثیر فاجعه انفجار طبس در بازار سیمان

از آن‌جایی که منبع مواد اولیه سیمان کشور از معادن ذغال‌سنگ حاصل می‌شود و معادن طبس نیز بزرگ‌ترین منبع تأمین این محصول در ایران به شمار می‌روند، می‌توان بروز فاجعه انفجار را در خاکستری کردن اوضاع نرخ این محصول مهم و حائز اهمیت دانست.  

معامله‌گران نیز عامل کلیدی رکود سیمان را نزول ساختمان‌سازی و فعالیت‌های عمرانی در کشور می‌دانند که در چند سال اخیر بسیار کاهش یافته است. این نزول تولید و فروش به قدری  بوده که زمینه را در جهت رقابت ناسالم باز کرده است.

بسیاری از متقاضیان، دیگر تمایل و توان خرید مصالح را ندارند و این مؤلفه چنان بازار را به تسخیر خود درآورده که میزان تولیدات سیمان نسبت به سال گذشته افت 9 درصدی را تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این فرآیند و تصمیم‌گیری‌های نادرست، معاملات مصالح ساختمانی با بحران جدی در کشور روبه‌رو شود.

البته گفتنی است که قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به قیمت انرژی نیز متصل است که متأسفانه سهمیه گاز و سوخت بسیاری از کارخانه‌ها در چند ماهی از سال اخیر کاهش یا در مواردی قطع شده و تولیدکنندگان سیمان را با مشکلات کمبود عرضه و تقاضا مواجه کرده است.

البته راهکارهایی برای افزایش میزان تولیدات و کاهش نرخ این محصول در کانال‌های معاملاتی وجود دارد. دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های مناسب در زمینه صنعت-معدن رونق را به بازار برگرداند. کارشناسان و تولیدکنندگان معتقداند که کشور با حجم زیادی از ذغال سنگ باطله روبه‌روست که می‌توان از آن در راستای کاهش آلودگی و  تأمین بخشی از مواد اولیه سیمان بهره برد.

پیش‌بینی می‌شود که همچنان در روز آتی بازار افت و خیزی در میان محصولات خود نداشته باشد و ریتمی متعادل به کار خود ادامه دهد.

برای مطالعه بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.