خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۰۲۴۴

اعتراض توییتری به حبس آمار تورم در بانک مرکزی

اعتراض توییتری به حبس آمار تورم در بانک مرکزی

حذف رقم 42 درصدی تورم از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، این نهاد را مورد انتقاد رسانه‌ها قرار داد. اما کار به اینجا ختم نشد و پای آن به فضای توییتر نیز باز شد. از نگاه سیاسی نایب‌رئیس اتاق ایران گرفته تا کنایه‌ افراد عادی جامعه، واکنش‌های متفاوتی بود که در فضای توییتر علیه این موضوع شکل گرفت.

حملات کاربران توییتر موج جدیدی از انتقادها را علیه اقدام اخیر بانک مرکزی به راه انداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران روز شنبه، یکم دی ماه سال 1397 نرخ تورم آذر ماه را با ذکر جزئیات آن 37.4 درصد اعلام کرد.

در حالی که طبق روال گذشته انتظارها بر این بود که بانک مرکزی نیز نرخ تورم را اعلام کند، این نهاد آمار تورمی را بر روی سایت اطلاع‌رسانی خود قرار نداد و تنها برای چند ساعت در بخش محاسبه‌گر تورم، شاخص 159.3 واحد را ثبت کرد که نشان از تورم 42 درصدی آذر ماه داشت.

پس از حذف تورم و عدم انتشار آن از سوی بانک مرکزی، رسانه‌های کشور به انتقاد از این نهاد پرداختند و ابهامات زیادی را در این مورد مطرح کردند.

این موضوع تنها به واکنش رسانه‌ها ختم نشد و پای آن به فضای توییتر نیز باز شد.

حملات کاربران توییتر موج جدیدی از انتقادها را علیه اقدام اخیر بانک مرکزی به راه انداخته است.

در میان این واکنش‌ها می‌توان به یادداشت حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در توییتر خود اشاره کرد. او در توییتی استقلال بانک مرکزی را در گرو آلوده نشدن به فضای سیاسی کشور دانسته و عنوان کرده: تاخیر و اختلال در اعلام آمار اقتصادی توسط بانک مرکزی، شائبه آلوده شدن انجام وظیفه اطلاع‌رسانی به ملاحظات سیاسی را در پی دارد. نقطه آغاز استقلال بانک مرکزی تعهد به رویکردی فنی و بی‌طرف در ارائه اطلاعات مربوط وضعیت واقعی اقتصاد کشور است.

مریم پاپی، روزنامه‌نگار، واکنش بانک مرکزی به عدم انتشار تورم را مورد انتقاد قرار داده و در توییتر خود نوشته: بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند. دلیل آن هم کاهش اختلافات آماری با مرکز آمار ایران عنوان شده. این کاستی‌ها که ما فکر می‌کنیم کارنابلدی یا اختلافات بین نهادها است، در واقع دوراندیشی است.

نایب‌رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران با انتقادی تندتر و نگاهی فراتر از این موضوع، اقتصاد ایران را به بیمار سرطانی تشبیه کرده که مرگ آن نزدیک است. فرشید شکرخدایی در توییتر خود نوشته: تغییر برای وضع متزلزل موجود اقتصاد چنان لازم است که عمل جراحی برای بیمار سرطانی! متاسفانه با استامینوفن به جنگ سرطان رفته‌ایم، درد اقتصاد هم با تعلل مرکز ملی آمار و بانک مرکزی پنهان می‌شود تا مبادا نگران شویم! مرگ اقتصاد نزدیک است.

کاربر دیگری به اسم داوود در حساب توییتری با لحن کنایه‌آمیزی نوشته: مگر تورمی هم وجود دارد که بانک مرکزی نرخ آن را اعلام کند؟ این روزها گویا نرخ تورم را هم مانند سایر کالاها احتکار می‌کنند که حتی در بانک مرکزی هم یافت نمی‌شود.

لیندا راسخی، روزنامه‌نگار روزنامه همشهری نیز به حبس آماری بانک مرکزی واکنش نشان داده و در توییتی عنوان کرده: دم بانک مرکزی گرم! گفته هر كی آمار می‌خواد بره سراغ مركز آمار! بانک مركزی تاكنون از اعلام نرخ تورم آذر ماه خودداری كرده است!

میثم نیز جز آن دسته از کاربران توییتری بوده که با نقد عدم اعلام نرخ تورم آذر ماه امسال از سوی بانک مرکزی، در پاسخ به علت بیان شده از سوی این نهاد نوشته: بانک مركزی لحظاتی پس از اعلام نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه 42 درصدی در سايت خود، طی اطلاعيه‌ای انتشار اين متغير مهم اقتصادی رو به منظور حداقل‌سازی اختلافات آماری با مركز آمار ايران، متوقف كرد؛ در دنيا فقط شاخص تورم اعلامی از سوی بانک‌های مركزی معتبر و موثق است.

با وجود این هجمه از واکنش به حذف نرخ تورم آذر ماه، بانک مرکزی علت را تنها به حداقل رساندن اختلافات آماری با مرکز آمار ایران مطرح کرده و در همین رابطه مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی عنوان کرده: تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.