کد مطلب: ۳۴۵۸۵۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بانکی مطرح شد:

پیش‌بینی دو اتفاق در سپرده‌های بانکی پس از حذف سود روز‌شمار

پیش‌بینی دو اتفاق در سپرده‌های بانکی پس از حذف سود روز‌شمار

یک کارشناس امور بانکی با پیش‌بینی دو اتفاق در سپرده‌های بانکی پس از ماه‌شمار شدن سود روزشمار عنوان کرد: تغییر سود سپرده از روز‌شمار به ماه‌شمار تاثیری در میزان سپرده‌ها نخواهد داشت و به نفع با‌نک‌هاست، در نتیجه تداوم این سیاست، نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از امروز نرخ سود سپرده‌های عادی، ماه‌شمار شده و سپرده‌گذاران دیگر نمی‌توانند از سود روز‌شمار استفاده کنند. همچنین بر اساس این مصوبه شورای پول و اعتبار از این پس حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.

پس از این اقدام بانک مرکزی این نگرانی وجود داشت که تبدیل سود سپرده از روزشمار به ماه‌شمار موجب شود سپرده‌گذاران سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند و به سمت بازارهای دیگر مانند بازار طلا ، ارز و بورس ببرند.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی تاثیر این اقدام بانک مرکزی بر میزان سپرده‌های بانکی را مثبت ارزیابی و عنوان کرد که این تغییر موجب رونق اقتصادی می‌شود.

مستخدمین حسینی گفت: تغییرات نرخ سود بانکی یا تغییر شیوه‌های جاری سود از روزشمار به ماه‌شمار که در خصوص سپرده‌های کوتاه مدت از اول بهمن جاری می‌شود، پدیده‌ی جدیدی نیست بلکه چند سالی بود که سود را از ماه‌شمار به روزشمار تغییر وضعیت داده بود. حالا با این سیاست به مواضع درست و صحیح خود برگشته است.

وی بیان کرد: در بانک‌های هیچ جای دنیا پدیده‌ای به نام سود روزشمار وجود ندارند حتی در اقتصاد بانکی ایران هم تا چند سال پیش وجود نداشت، بلکه بنا به دلایلی در آن مقطع این تصمیم اتخاذ شد. حالا سیاستگذار با این سیاست در جهت تصحیح نظام پولی برآمده است. این که با اتخاذ این سیاست تکلیف سپرده‌ها در نظام بانکی چه خواهد شد؟ آیا میزان سپرده‌ها در نظام بانکی کم خواهد شد یا خیر؟ پاسخ این است که تغییری در سپرده‌ها ایجاد نخواهد شد، چون اگر منابع بانکی از بانک خارج شوند، کجا خواهد رفت؟ ممکن است سپرده‌گذاران تصمیم بگیرند سپرده‌هایشان را از کوتاه‌مدت به سمت بلند‌مدت ببرند که در این صورت یک تغییر سرفصل ایجاد شده است. یا ممکن است سپرده‌های کوتاه‌مدت خود را از بانک‌ها خارج کنند و به سرمایه‌گذاری‌های زودگذر ببرند.

وی ادامه داد: در این صورت دو اتفاق می‌افتد؛ اول این که همین سرمایه وقتی در سرمایه‌گذاری‌های دیگر قرار می‌گیرد، کسی که سرمایه را پذیرش می‌کند وجه پرداختی را مجددا به بانک برمی‌گرداند. دوم این که، سرمایه‌ای که از بانک خارج می‌شود و به سمت بازارهای دیگر مثل بازار سرمایه می‌رود و باعث می‌شود اقتصاد فعال شود. با این کار منابع مالی به چرخش درمی‌آید، منابع پولی در شرکت‌های بورسی رونق می‌گیرد، وجوه تازه نفس تزریق و باعث بهبود این شرکت‌ها می‌شود.

mostakhdemin hoseini22

حذف سود روز‌شمار موجب رونق اقتصادی می‌شود.

این کارشناس بانکی از دو نوع جابه‌جایی در نتیجه خروج سپرده از بانک‌ نام برد و افزود: در سطح کلان قضیه در میزان سپرده‌های نظام بانکی تغییری حاصل نخواهد شد و دو نوع جابه‌جایی صورت می‌گیرد: اول این که یک جا‌به‌جایی از اشخاص (از فرد الف به فرد ب یا از فرد ب به ج) صورت خواهد گرفت. دوم اینکه سرفصل‌های سپرده‌ها از کوتاه‌مدت به بلندمدت جا‌به‌جا می‌شود. این اتفاق به نفع اقتصاد ملی ما خواهد بود. بنابراین نباید نگران کم شدن حجم سپرده‌های بانکی و مشکلات آن بود.

وی با بیان این که بانک‌ها از این سیاست نفع می‌برند گفت: این تصمیم بانک مرکزی روی قیمت تمام شده پول برای نظام بانکی تاثیر گذاشته و قیمت تمام شده پول را پایین می‌آورد. در ادامه نیز نرخ تسهیلات پایین می‌آید. وقتی بانک‌ها کمتر سود دهند، تراز مالی بانک‌ها تصحیح می‌شود، قیمت تمام شده‌ پول کاهش می‌یابد و در نتیجه این کاهش روی قیمت تمام شده پول تاثیر خود را می‌گذارد و باعث می‌شود در مراحل بعدی نرخ تسهیلات بانکی آمادگی کاهش را داشته باشد.

مستخدمین حسینی از لزوم اصلاح دیگر بازارها هم سخن گفت و یادآور شد: این که مردم سرمایه‌های خود را از بانک بیرون بیاورند و در بازارهای دیگر مثل بازار طلا، ارز و بورس ببرند، بستگی به این دارد که دیگر بازارها نیز خود را اصلاح کنند یا خیر. اقتصاد یک سیستم است که که نظام پولی یکی از اجزای آن است و حالا بانک مرکزی درحال اصلاح آن است. در کنار این‌ها بازار سرمایه هم باید خودش را اصلاح کند. در نتیجه منجر به ایجاد اشغال، رفع بیکاری و امثال این‌ها می‌شود. همه بازارها باید کمک کنند که تعادل ایجاد شود. این اقدام بانک مرکزی قدم اولیه‌ برای اصلاح نظام پول است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.