خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۹۴۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام وام‌ها پرداخت می‌شود؟

کدام وام‌ها پرداخت می‌شود؟

دولت وعده‌های مختلفی برای پرداخت وام داده، از وام ودیعه مسکن تا وام به آسیب‌دیدگان سیل، اما می‌توان گفت اجرای این طرح‌های تسهیلاتی تقریبا ممکن نیست و بانک‌ها خود را موظف به پرداخت تسهیلات تکلیفی دولت نمی‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت طی سال‌های اخیر بارها وعده وام یا بخشش بدهی مردم به بانک‌ها را داده اما اجرایی نشده است. جدیدترین طرح تسهیلاتی دولت به کشاورزانی که از سیلاب آسیب دیده‌اند مربوط می‌شود.

به گفته وزیر کشور، کشاورزانی که بر اثر سیلاب گرفتار شده‌اند به وام‌های آن‌ها دو سال مهلت داده شود.

همچنین گفته است: لیست اشخاصی که کشاورزان از آن‌ها وام گرفته‌اند را به صورت‌ دقیق تهیه شود تا تسهیلات قرض‌الحسنه به آن‌ها دهیم و چک‌های آن‌ها برگشت نخورد.

از سوی دیگر نماینده اصفهان درخصوص استمهال وام کشاورزان و دامداران می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی در ۱۸ دی ماه در نامه‌ای به رییس مجلس بیان کرد که امهال اصل وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده موضوع قانون، مرتبط با کشاورزان بوده و تنها مواردی از جمله زراعت، باغبانی، پرورش دام و طیور، آبزیان، جنگلداری و مرتعداری را شامل می‌شود.

با وجود این موضوع اپراتور تلفنی بانک مسکن در استان ایلام به تجارت‌نیوز می‌گوید: هیچ مصوبه‌ای برای بخشودگی وام کشاورزی وجود ندارد. اگر هم مصوبه ابلاغ شود تنها وام چند نفر را پوشش می‌دهد و بقیه کشاورزان باید اقساط وام خود را پرداخت کنند.

اپراتور تلفنی این بانک در استان کرمان نیز توضیح می‌دهد: مصوبه خاصی برای بخشودگی وام کشاورزان سیل‌زده نداریم. فکر نمی‌کنم تا پایان سال وامی بخشیده شود.

وام پرداخت می‌شود؟

حال با این وضعیت مسوولین اعلام کرده‌اند که به ساکنان استان‌های سیل زده وام بلاعوض پرداخت شود.

بنابراین با توجه به خسارات سبل به استان‌ها دولت به بخش عمده‌ای از استان‌های کشور وعده پرداخت وام کشاورزی و خسارت سیل و زلزله داده است.

پیگیری که تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بانک‌ها با پرداخت این وام‌های تکلیفی مشکل دارند. وام‌هایی تکلیفی معمولا با نرخ سود پایین و با بازپرداخت طولانی پرداخت می‌شود که در شرایط فعلی با وجود کسری منابع، پرداخت این نوع تسهیلات به صرفه نیست.

تجربه نشان داده که بانک‌ها در عملکرد تکلیفی موفق نبوده‌اند، به طور مثال آن‌ها نتوانستند به وعده دولت برای پرداخت وام ودیعه به مستاجران عمل کنند، بنابراین این احتمال وجود دارد که نه تنها در پرداخت وام بلکه در بخشودگی وام نیز به مشکل برخورد کنند.

با توجه به وضعیت بانک‌ها به نظر می‌رسد تا پایان سال وامی به کشاورزان پرداخت نشود. از سوی دیگر عدم پرداخت وام‌ها نیز بخشیده نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.