کد مطلب: ۶۸۳۲۹۰

گفتگو با معاون سابق نظارتی بانک مرکزی:

میانبر بانک‌ها برای فرار از قانون / بلوکه کردن بخشی از وام ناجوانمردانه است

میانبر بانک‌ها برای فرار از قانون / بلوکه کردن بخشی از وام ناجوانمردانه است

با وجود ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از وام به عنوان سپرده، به نظر می‌رسد بسیاری از بانک‌ها به روش خود این قانون را دور می‌زنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر و با افزایش افسارگسیخته سطح قیمت‌ها، وام گرفتن به آخرین سنگر مردم برای رفع نیازهایشان تبدیل شده است. بسیاری از اشخاص برای رفع نیازهای خود یا راه انداختن کسب‌وکار خود مجبور هستند که وام بگیرند. در این شرایط به نظر می‌رسد بانک‌ها هم از این موضوع سوءاستفاده کرده و شرایط عجیبی برای اعطای تسهیلات تعیین کرده‌اند.

راه چاره بانک‌ها برای دور زدن قانون

یکی از این شروط، بلوکه کردن بخشی از وام به عنوان سپرده در بانک است. موضوعی که بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام کرد تنها در صورتی مجاز است که بانک به این سپرده‌ها سود بدهد. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی هم به تازگی به این ممنوعیت اشاره کرد و از مردم خواست که این موارد را گزارش بدهند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که بسیاری از بانک‌ها برای دور زدن این قانون، سود‌ بسیار اندکی در حد کمتر از ۷درصد به سپرده‌های بلوکه شده پرداخت می‌کنند.

بلوکه کردن بخشی از وام از ریشه مشکل دارد

در رابطه با موضوع بلوکه کردن بخشی از وام، ابراهیم درویشی، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، با تجارت‌نیوز به گفتوگو پرداخت.

درویشی این موضوع را از ریشه اشتباه دانست و گفت: کسی که می‌خواهد وام بگیرد، نیازمند است که اقدام به این کار می‌کند. وقتی این فرد نیازمند برای دریافت وام اقدام می‌کند، بانک به طور معمول ۱۸درصد از وی سود می‌گیرد. تازه این در شرایطی است که از عقود مبادله‌ای برای اعطای تسهیلات استفاده شود و عقود مشارکتی که نرخ سود‌های بالاتر دارند را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: این بانک‌ها برای افزایش منابع و درآمدهای خود، بخشی از وام را به عنوان سپرده بانکی بلوکه می‌کنند. به این ترتیب بانک‌ها از سپرده‌ای که سود بسیار کمی برای آن پرداخت می‌کنند، به عنوان منابع خود استفاده می‌کنند.

درویشی همچنین اذعان کرد که وقتی بخشی از پول بلوکه می‌شود، در واقع بانک سود بیشتری از نرخ اسمی را از وام‌گیرنده دریافت می‌کند.

وی افزود: وقتی فردی مثلا ۱۰۰میلیون از بانک وام می‌گیرد و ۲۰میلیون از مبلغ وام بلوکه می‌شود، عملا نرخ سود وام ۱۸درصد نیست و به بیش از ۲۰درصد می‌رسد.

این کارشناس پولی و بانکی در ادامه اظهار کرد: در واقع بانک یا موسسات به فردی که متقاضی تسهیلات و در موضع ضعف است، ظلم می‌کند. این موضوع کم لطفی و کار ناجوانمردانه‌ای است. درحالی که بخشنامه‌های بانک مرکزی به این شکل نیست و قانون با آن مشکل دارد.

سپرده‌گذاری باید اختیاری باشد

درویشی به این موضوع که بانک‌ها سودهای بسیار کمی به سپرده‌های بلوکه شده پرداخت می‌کنند هم واکنش نشان داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بلوکه شدن بخشی از وام از منشا ایراد دارد و نباید به صورت الزام و تهدید وام‌گیرنده باشد. اما اگر متقاضی با اختیار خود خود، بخشی از مبلغ مازاد وام را به صورت سپرده در بانک نگه دارد، بانک باید سودی حدود دو درصد کمتر از سود وام به این سپرده پرداخت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.