فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۹۳۷۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای طرح بیمه فراگیر سازمان تامین اجتماعی چیست؟

ماجرای طرح بیمه فراگیر سازمان تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی از جذب دویست و هفتاد هزار بیمه شده جدید در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی خبر می‌دهد، ماجرای این طرح فراگیر چیست و قرار است چه کسانی را زیر پوشش خود قرار می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جذب دویست و هفتاد هزار بیمه شده جدید در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی خبر داده است، ماجرای این طرح فراگیر چیست و قرار است چه کسانی از این طریق تحت پوشش خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند؟

طبق صحبت‌های میرهاشم موسوی طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحت پوشش قرار دادن جمعیتی معادل یک میلیون نفر هدف گذاری شده است. این یعنی تا به اینجا اندکی بیش از یک چهارم هدف تعیین شده، محقق شده است.

اما این طرح فراگیر چیست و چه تفاوتی با دیگر خدماتی داردکه همین حالا از سوی سازمان تامین اجتماعی به جمعیت چهل و پنج میلیون نفری بیمه‌شدگان ارائه می شود؟

تحقیقات تجارت نیوز از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که در اصل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل کسانی می‌شوند که تحت پوشش بیمه اجباری قرار ندارند و در عین حال از کمک هزینه‌های دولتی برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده نمی‌کنند.

دانستن این موضوع از این حیث اهمیت دارد که در سالهای گذشته یکی از مشکلات سازمان تامین اجتماعی تعهداتی است که بدون فراهم شدن اعتبار منابع مالی لازم از سوی دولت و مجلس برای ارائه خدمات به گروه‌های خاصی از جامعه به وجود آمده است.

چه کسانی مشمول طرح بیمه فراگیر هستند؟

مطابق قواعد جاری سازمان تامین اجتماعی افراد واجد شرایط می‌توانند به انتخاب خود تحت پوشش خدمات مختلف قرار بگیرند، در حال حاضر زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان مشاغل آزادی که زیر پوشش خدمات حمایتی هستند، در زمره بیمه شدگان اختیاری هستند.

در خصوص بیمه‌شدگان اختیاری فارغ از اینکه بیمه شده زن خانه‌دار، دانشجو یا صاحب مشاغل آزاد باشد، هزینه حق بیمه برابر است و مبنای حداقلی آن همانی است که بابت بیمه اجباری ماهانه از کارگر و کارفرما دریافت می‌شود.

واضح است که در این طرح بیمه شدگان اجباری نظیر کارگران مشمول قانون کار و یا گروه‌هایی مثل کارگران ساختمانی، هنرمندان، قالیبافان و رانندگان که بخشی از حق بیمه‌های آنها با کمک هزینه دولت تامین می‌شود، مشمول جمعیت هدف گذاری شده برای طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانی نیستند.

هدف گذاری سازمان تامین اجتماعی برای زیر پوشش قرار دادن یک میلیون ایرانی از طریق طرح بیمه فراگیر خانواده‌ ایرانی در حالی است که از یکسو افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه‌های پایه یکی از اهداف گنجانده شده در برنامه همچنان در حال اجرای ششم توسعه است و از سوی دیگر بنابر اعلام وزارت رفاه دست‌کم ۹ میلیون ایرانی تحت پوشش خدمات بیمه‌های پایه قرار ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.