کد مطلب: ۷۱۵۷۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عقب گرد اندک بهره بین بانکی / سرکوب نرخ سود بازار شبانه ادامه دارد

عقب گرد اندک بهره بین بانکی / سرکوب نرخ سود بازار شبانه ادامه دارد

نرخ بهره بین بانکی در هفته آخر مهر ماه با ۰٫۰۳ واحد درصد کاهش به ۲۰٫۸۶ درصد رسید تا سرکوب آن در کانال ۲۰ درصدی ادامه یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین بروزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی، این نرخ در آخرین هفته مهر ماه نزولی شده است. بر این اساس نرخ بهره در بازار بین بانکی نسبت به هفته گذشته با کاهش ۰٫۰۳ واحد درصدی همراه شد و رقم ۲۰٫۸۶ درصد را ثبت کرد.

به این ترتیب نرخ سود بین بانکی روند نوسانی خود را برای سومین هفته متوالی حفظ کرد و سرکوب آن در محدوده ۲۰ درصد ادامه یافت.

سرکوب ادامه دار نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی این هفته در شرایطی افت کرد که هفته گذشته را با رشد اندک ۰٫۰۱ واحد درصدی گذرانده بود. پیش از آن نیز سود بازار بین بانکی در هفته دوم مهر ماه، از ۲۰٫۹ درصد به ۲۰٫۸۸ درصد کاهش یافته بود.

به زعم کارشناسان این رفت و آمد نرخ بهره بین بانکی در شرایطی است که با تورم‌های کنونی در اقتصاد ایران، این نرخ باید در محدوده‌هایی بالاتر از ۲۴ درصد باشد. با این وجود ۱۲ هفته است که بانک مرکزی سود بین بانکی را در کانال ۲۰ درصدی سرکوب کرده و اجازه رشد این نرخ را نمی‌دهد.

چاره‌ای جز پول پاشی نیست

این سرکوب سود بین بانکی باعث شده که بانک مرکزی برای تامین منابع بانک‌ها چاره‌ای جز تزریق منابع خود به بازار بین بانکی نداشته باشد. بدیهی است که این پول پاشی که در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسیده است، رشد نقدینگی را در پی خواهد داشت. عاملی که موتور پیشران افزایش نرخ تورم است.

به عبارت دیگر، بانک مرکزی که باید هدف کنترل نرخ تورم را دنبال کند، با اقدامات خود اقتصاد کشور را در مسیری قرار داده که رشد تورم را در پی دارد.

چرا سود سپرده تغییر نمی‌کند؟

سرکوب نرخ بهره بین بانکی تنها سیاست بانک مرکزی نیست که عواقب تورمی را برای اقتصاد ایران در پی دارد. بانک مرکزی در شرایط کنونی تورم کشور همچنان نرخ بهره وام و سپرده را ثابت نگه داشته و اجازه تغییر آن را صادر نمی‌کند.

حتی در مرداد ماه امسال که بخش عمده بانک‌های خصوصی و دولتی در اقدامی خود جوش و بدون مجوز، سود سپرده‌های خود را افزایش دادند، بانک مرکزی به سرعت وارد ماجرا شد و به مخالفت با این افزایش پرداخت.

در واکنش به این افزایش سود توسط بانک‌ها، شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کرد. با این وجود افزایش سود سپرده در این جلسه تصویب نشد تا این موضوع به کل منتفی شود.

پس از آن بود که بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، با دیگر بر لزوم رعایت سقف سود سپرده توسط بانک‌ها تاکید و اعلام کرد که مدیران بانک‌های متخاطی به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.