خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۳۸۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۴ درصد/ چرا نرخ سود بازار شبانه صعودی شد؟

افزایش نرخ بهره بین بانکی به 23.44 درصد/ چرا نرخ سود بازار شبانه صعودی شد؟

در هفته‌ای که بانک مرکزی در بازار شبانه مداخله نکرد، نرخ بهره بین بانکی با افزایش 0.03 واحد درصدی مواجه شد و به 23.44 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در دومین هفته تیر ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد؛ گزارشی که بانک مرکزی در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش، نرخ بهره بین بانکی این هفته هم به حرکت نوسانی خود ادامه داده و پس از کاهش در هفته گذشته، با افزایش نسبی همراه شده است. این در حالی است که مهم‌ترین نکته در بازار بین بانکی این هفته، مداخله نکردن بانک مرکزی در این بازار بود.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

نرخ سود بین بانکی به 23.44 درصد رسید

بررسی آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 14 تیر ماه سال جاری با افزایش اندک 0.03 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در پایان این هفته به رقم 23.44 درصد رسید.

با رشد نرخ بهره بین بانکی در این هفته، حرکت این نرخ در کانال 23.4 درصدی ادامه یافت و این نرخ برای پنجمین هفته متوالی در این کانال باقی ماند. بنابراین، به نظر می‌رسد که نرخ مذکور تا حدودی در این کانال به ثبات رسیده است.

چرا نرخ بهره بین بانکی صعودی شد؟

به نظر می‌رسد که افزایش نسبی نرخ بهره بین بانکی، ناشی از رشد تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی در بازار باز بوده است. زیرا با وجود اینکه بانک مرکزی همه سفارش‌های ارسالی در بازار باز را پذیرفت، اما رشد میزان سفارش‌ها به 131.5 هزار میلیارد تومان را می‌توان عاملی برای رشد نرخ بهره در بازار بین بانکی دانست.

سکوت بانک مرکزی در بازار شبانه

افزایش نسبی نرخ بهره بین بانکی در شرایطی رقم خورد که این هفته بانک مرکزی فعالیتی در بازار بین بانکی نداشت و پولی در این بازار تزریق نکرد؛ اتفاقی که از بهمن ماه سال گذشته به این سو بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، در ابتدای سال جاری به رقم 230 هزار میلیارد تومان رسیده بود که قله تاریخی آن به شمار می‌رود. با این وجود، این رقم پس از رون نزولی که طی کرد، حالا به صفر رسیده است.

این موضوع به این دلیل مهم است که اولا می‌تواند نشان‌دهنده کاهش فشار تقاضای بانک‌های برای وجوه نقد باشد و دوما به عقیده کارشناسان بانکی، مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی می‌تواند تبعات منفی مثل افزایش نرخ تورم را در پی داشته باشد. به همین دلیل توقف تزریق پول بانک مرکزی در این بازار را می‌توان قدم مثبتی برشمرد. البته باید دید که سکوت بانک مرکزی در بازار بین بانکی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

تامین وجوه نقد بانک‌ها در کوتاه‌مدت از طریق بازار بین بانکی یکی از سازوکارهای رایج در جهان برای تامین نقدینگی بانک‌ها به حساب می‌آید. زیرا این بازار شرایطی را ایجاد می‌کند که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند کسری وجوه نقد خود را با قرض گرفتن از بانک‌های دیگر جبران کنند.

بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند، می‌توانند در بازار بین بانکی این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، تامین کنند. در عوض، بانک‌های مقروض موظفند که منابع قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.