کد مطلب: ۸۵۱۰۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دستور انحلال ۳ موسسه اعتباری صادر شد/ اصلاح بانک‌های ناتراز در برنامه

دستور انحلال 3 موسسه اعتباری صادر شد/ اصلاح بانک‌های ناتراز در برنامه

محمدرضا فرزین در اظهارات امروز خود از انحلال سه موسسه اعتباری و اصلاح بانک‌های ناتراز خبر داده است. حالا باید دید این اظهارات در چه زمانی به مرحله اجرا خواهند رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از اصلاح تا انحلال؛ از جمله برنامه‌هایی هستند که بانک مرکزی برای بهبود وضعیت نظام بانکی در دستور کار خود قرار داده است. حالا امروز هم محمدرضا فرزین- رئیس کل بانک مرکزی- از انحلال سه موسسه اعتباری و اصلاح بانک‌های ناتراز در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

جریان از این قرار است که وقتی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، قصد داشت لایحه پرابهام و ایراد برنامه هفتم توسعه را به مجلس تقدیم کند، موضوع ناترازی بانک‌ها را پیش کشید. او یکی از محورهای این برنامه را اصلاح بانک‌های ناتراز خواند و گفت که در این برنامه بانک‌ها به سه دسته «سالم»، «ناسالم قابل اصلاح» و «ناسالم غیرقابل اصلاح» تقسیم می‌شوند. رئیسی همچنین خبر از انحلال بانک‌های ناسالم را داد، البته اگر امکان اصلاحشان وجود ندارد. او همچنین اعلام کرد که برخورد با بانک‌های ناتراز غیرقابل اصلاح که آثار مخرب در اقتصاد دارند، از ابتدای امسال شروع شده است. رئیس دولت سیزدهم بر این موضوع هم تاکید کرد که هیچ موسسه پولی و بانکی که حاضر نیست قوانین بانک‌ مرکزی را اجرا کند و به‌رغم وجود مشکل همچنان از بانک مرکزی برداشت دارد و پولی که در اختیارش قرار می‌گیرد هم وارد تولید نمی‌کند، حق ادامه فعالیت ندارد.

اولتیماتوم 6 ماهه بانک مرکزی به بانک‌ها

البته قبل از او نیز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، هم درباره ناترازی بانک‌ها اظهاراتی را مطرح کرده بود. فروردین ماه بود که فرزین هشدار داد که به دنبال این هستیم که با بانک‌های ناتراز خصوصی و دولتی برخورد کنیم، حتی مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ایم و تا چند ماه آینده خبرهایی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ به نحوی که در نیمه اول امسال چند بانک تعیین تکلیف می‌شوند.

بعدتر هم رئیس بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌ها اولتیماتوم 6 ماهه به بانک‌های ناتراز داد و در این باره گفت: اجرای دقیق و موثر سیاست پولی به منظور کنترل نقدینگی و تورم با وجود بانک های ناتراز امکان‌پذیر نیست.

اما همین اظهارات با واکنش‌ کارشناسان اقتصادی همراه شد. در این باره حمید تهرانفر-کارشناس اقتصادی- به تجارت‌نیوز گفته بود: «خود آقای فرزین چندین سال از مدیران ارشد بانکی بوده و در این زمینه سابقه زیادی دارد و می‌داند که ناترازی بانک‌ها به دلیل کیفیت مدیریتی آنها نیست. یعنی حتی اگر یک گروه مدیریت توانمند بانکی از آمریکا هم به ایران بیایند، نمی‌توانند مشکلات یکی از بانک های ناتراز کشور را در کوتاه‌مدت حل و فصل کنند.»

احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، نیز در گفتگویی که با تجارت‌نیوز داشت، وام‌های تکلیفی که از سوی دولت، مجلس و بانک مرکزی بر دوش بانک‌ها گذاشته می‌شوند را یکی دیگر از دلایل ناترازی آنها دانست و هشدار داد که این موضوع حتی می‌تواند سبب ورشکستگی بانک‌های کشور شود.

وی در این باره گفت: از طرفی وزیر اقتصاد به بانک‌ها می‌گوید چرا وام نمی‌دهید و از طرف دیگر بانک مرکزی، بانک های ناتراز را تهدید می‌کند. در حالی که همین تسهیلات بیش از حد باعث ناترازی بانک‌ها می‌شود.

انحلال 3 موسسه و اصلاح بانک‌های ناتراز

حالا امروز رئیس بانک مرکزی دستور انحلال 3 موسسه اعتباری را صادر کرد. فرزین همچنین خبر داد که اصلاح بانک‌های ناتراز در دستور کار قرار دارد. باید منتظر ماند و دید این اقدام در همان زمان مقرر به اتمام می‌رسد یا بانک‌ها برای فرار از انحلال باز هم زمان می‌خرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.