خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۶۶۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معاملات ۱۱۴ هزار میلیاردی بانک‌ها در بازار باز/ بانک مرکزی به بازار بین بانکی بازمی‌گردد؟

معاملات 114 هزار میلیاردی بانک‌ها در بازار باز/ بانک مرکزی به بازار بین بانکی بازمی‌گردد؟

در این هفته سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به بانک مرکزی از طریق بازار باز با افزایش چهار هزار و 750 میلیارد تومانی همراه شد. همچنین بانک مرکزی به مداخله در بازار بین بانکی نیز ادامه داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در روزهای پایانی هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، اعلام می‌کند. امروز هم بانک مرکزی داده‌های مربوط به هفته منتهی به 30 مرداد ماه را منتشر کرد؛ بر اساس این داده‌ها، پس از آنکه حجم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها و تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در هفته گذشته کاهشی شده بود، این ارقام در هفته جاری بار دیگر افزایش پیدا کرده‌اند.

به علاوه، بانک مرکزی این هفته نیز به مداخله خود در بازار بین بانکی ادامه داد و با تزریق پول 670 میلیارد تومانی که مبلغ اندکی در معاملات این بازار به شمار می‌آید، بخشی از نیاز یک بانک یا موسسه اعتباری به منابع نقدی را برطرف کرد. این در حالیست که 840 میلیارد تومان از منابعی که بانک مرکزی، پیش‌تر به بانک‌ها قرض داده بود، در این هفته سررسید شد و به این بانک بازگشت.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

جزئیات بیست و دومین حراج بازار سال 1402

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی از عملیات بازار باز در آخرین هفته مرداد ماه 1402 منتشر کرده است، 20 بانک و موسسه مالی غیربانکی در بیست و دومین حراج بازار باز امسال شرکت کرده‌اند.

شرایط و جزئیات حراج این هفته بازار باز نیز تفاوتی با هفته‌های اخیر نداشت؛ موضع عملیاتی بانک مرکزی همچنان توافق بازخرید بوده و نرخ معامله در این بازار که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز همچنان در سطح 23 درصد تثبیت شده است. همچنین مدت توافق بازخرید نیز مثل هفته‌های اخیر، هفت روزه بود.

سفارش‌ بانک‌ها در بازار باز افزایش یافت

این هفته بانک‌ها بیش از 114 هزار و 600 میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کردند تا از این طریق، بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را مرتفع کنند. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این سفارش‌ها، همه آنها را پذیرفت و این مبلغ را در بازار باز تزریق کرد.

این در حالیست طبق داده‌های بانک مرکزی، میزان سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده در این هفته، با افزایش چهار هزار و 750 میلیارد تومانی روبه‌رو شده است.

عملیات بازار باز چیست؟

یکی از سازوکارهای بسیار مهمی که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن، نیاز خود به وجوه نقد را با استقراض از بانک مرکزی برطرف کنند، بازار باز است.

در عملیات بازار باز که یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی محسوب می‌شود، بانک‌ها اوراق قرضه در اختیار خود را به این بانک واگذار می‌کنند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه نرخ بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.