کد مطلب: ۸۷۷۷۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چالش‌های اصلی اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول/ خاندوزی و فرزین راهی مراکش می‌شوند

چالش‌های اصلی اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول/ خاندوزی و فرزین راهی مراکش می‌شوند

اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مراکش در حال برگزاری است و طبق اعلام وزیر اقتصاد، احسان خاندوزی و محمدرضا فرزین در این دو اجلاس شرکت خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، هر سال با برگزاری اجلاسی با شرکت وزرای اقتصاد، روسای بانک مرکزی کشورهای جهان و مدیران ارشد بانک‌های تجاری، به بررسی اقتصاد و سیستم‌های مالی جهانی و همچنین توسعه بین‌المللی می‌پردازند.

اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سال 2023 نیز به طور همزمان و از نهم تا پانزدهم اکتبر (17 تا 23 مهرماه 1402) در کشور مراکش برگزار خواهد شد. این نخستین بار در 50 سال اخیر است که این اجلاس‌ها در قاره آفریقا برگزار می‌شوند.

این در حالیست که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم اعلام کرده که به عنوان نماینده ایران در اجلاس سالانه بانک جهانی شرکت می‌کند. وی همچنین اضافه کرد که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در جلسه صندوق بین‌المللی پول حاضر خواهد شد.

مهم‌ترین چالش‌ها در اجلاس مراکش

اجلاس امسال بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در حالی برگزار می‌شود که جهان در بحبوحه تنش‌ها و درگیری‌های متعدد، به‌ویژه تداوم بحران اوکراین و جنگ بین حماس و اسرائیل است. از همین روی، شرایط ژئوپولیتیکی و تاثیر آنها بر پیش‌بینی‌ها از اقتصاد جهانی، از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این اجلاس خواهد بود.

از سوی دیگر، اقتصاد جهانی تحت تاثیر تورم‌های بالا و در پی آن افزایش نرخ بهره توسط اکثر کشورهای جهان، در کنار افزایش بدهی دولت‌ها از اصلی‌ترین مسائل کنونی اقتصاد جهان و از محورهای اصلی اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به حساب می‌آیند.

پیش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

خاندوزی و فرزین در حالی راهی اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌شوند که این دو نهاد اقتصادی مهم اخیرا پیش‌بینی‌هایی از اقتصاد ایران در پایان سال 2023 ارائه کرده‌اند.

طبق محاسبات بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2022 معادل 3.8 درصد و چشم‌انداز این بانک از رشد GDP کشور در پایان سال 2023 معادل 4.1 درصد است.

این در حالیست که صندوق بین المللی پول در بررسی‌های خود، رشد 3.8 درصدی اقتصاد ایران در سال 2022 را تایید کرد اما پیش‌بینی‌‌های این نهاد نیز حاکی از آنند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور در پایان سال میلادی جاری به سه درصد کاهش خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود با عنوان چشم‌انداز اقتصادی جهان، به آینده نرخ تورم در اقتصاد ایران پرداخته است. این نهاد در گزارش خود نرخ تورم ایران در سال 2022 را 45.8 درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است که این نرخ در پایان سال جاری به 47 درصد افزایش می‌یابد.

بانک جهانی اما از دیدگاه تورم نیز آینده بهتری را برای ایران متصور است. به نحوی که طبق محاسبات این بانک، تورم ایران در سال میلادی گذشته 46.5 درصد بوده و این رقم در سال 2023 به 42.6 درصد کاهش خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.