کد مطلب: ۸۸۸۳۷۵

آمار متغیرهای پولی در مهر ۱۴۰۲:

رشد پایه پولی پس از ۸ ماه به کانال ۳۰ درصدی بازگشت/ نقدینگی در مهر ماه به ۷,۱۷۸ همت رسید

رشد پایه پولی پس از 8 ماه به کانال 30 درصدی بازگشت/ نقدینگی در مهر ماه به 7,178 همت رسید

در پایان مهر ماه 1402 نرخ رشد نقدینگی به افت خود ادامه داد و رشد پایه پولی نیز نزولی شد. با این وجود حجم کل پایه پولی در آستانه 1,000 هزار میلیاردی شدن قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی پس از آنکه در حدود یک هفته گذشته، جزئیات آمارهای متغیرهای پولی و بانکی در اردیبهشت، خرداد و تیرماه را منتشر و برخی از داده‌های مربوط به مردادماه و شهریورماه را نیز اعلام کرد، امروز نیز با انتشار گزارشی، از تحولات کل‌های پولی تا پایان مهر ماه سال جاری پرده برداشت.

گزارشی که بر اساس آن، علاوه بر افت نقطه به نقطه نقدینگی، در مهر ماه امسال نرخ رشد پایه پولی نسبت به مهر ماه سال گذشته نیز کاهش یافته است. طوری که رشد نقطه به نقطه پایه پولی برای نخستین بار از بهمن ماه سال گذشته به این سو، بار دیگر در کانال 30 درصدی قرار گرفته است.

رشد نقدینگی به 26.4 درصد رسید

آمار و ارقام درج شده در گزارش بانک مرکزی حاکی از آنند که نرخ رشد نقدینگی به روند نزولی خود در ماه‌های گذشته ادامه داده و در پایان مهر 1402 نسبت به مهر سال گذشته رقم 26.4 درصد را ثبت کرده است. به این ترتیب حجم نقدینگی در پایان مهر ماه به حدود هفت هزار و 178 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به علاوه از اول سال جاری تا پایان مهر ماه، حجم نقدینگی در کل اقتصاد ایران 13.3 درصد رشد کرده که این رقم در هفت ماهه منتهی به مهر ماه سال گذشته معادل 17.5 درصد ثبت شده بود.

هدف در دسترس رشد 25 درصدی نقدینگی

بانک مرکزی در این گزارش بار دیگر بر هدف 25 درصدی که در ابتدای سال جاری برای نرخ رشد نقدینگی در پایان سال تعیین کرده بود، تاکید کرد. بر اساس این گزارش، این بانک به منظور کنترل رشد نقدینگی و تورم، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف را از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی همانند سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

آمارها نیز نشان می‌دهند که سیاست‌های بانک مرکزی در این مسیر، تاکنون موفق بوده و رقم رشد نقدینگی نه تنها در چارچوب هدف‌گذاری شده برای این رشد قرار دارد، بلکه کمتر از هدف تعیین شده برای هفت ماهه نخست امسال است.

رشد پایه پولی نیز کاهشی شد

بانک مرکزی در ادامه این گزارش به وضعیت حجم پول پرقدرت پرداخته و روند رشد پایه پولی را بررسی کرده است. بر این اساس، نرخ رشد 12 ماهه پایه پولی در پایان مهر ماه نسبت به شهریور با کاهشی 2.4 درصدی مواجه شده و به 39.6 درصد رسیده است. همچنین رشد پایه پولی در هفت ماهه نخست امسال نیز 15.7 درصد ثبت شده است.

این ارقام درحالی ثبت شده‌اند که نرخ رشد نقطه به نقطه و هفت ماهه پایه پولی در مهر ماه سال گذشته معادل به ترتیب 34.5 درصد و 18 درصد رقم خورده بود.

همچنین با وجود اینکه بانک مرکزی در این گزارش رقمی از حجم پایه پولی در پایان مهر ماه اعلام نکرده با محاسباتی ساده می‌توان گفت که این رقم در پایان نخستین ماه پاییز امسال به بیش از 995 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.