کد مطلب: ۸۹۱۲۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۶۶ درصدی مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳/ دست متقاضیان از تسهیلات کوتاه‌تر می‌شود؟

افزایش 66 درصدی مبلغ وام ازدواج در سال 1403/ دست متقاضیان از تسهیلات کوتاه‌تر می‌شود؟

یک نماینده مجلس از پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای افزایش مبلغ وام ازدواج به 350 میلیون تومان در سال آینده خبر داده است. موضوعی که شاید در نگاه اول برای تازه عروس و دامادها خبر خوشی به نظر برسد اما به معنی دشوارتر شدن دریافت این وام در سال 1403 است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با نزدیک شدن به پایان سال و تقدیم لایحه بودجه سال 1403 به مجلس شورای اسلامی توسط دولت سیزدهم، همانند سال‌های قبل گمانه‌زنی‌هایی از مبلغ وام ازدواج سال آینده مطرح می‌شود. حال محسن دهنوی، عضو کمیسیون تلفیق و نماینده تهران در بهارستان، در جدیدترین اظهارنظر پیرامون این موضوع، از پیشنهاد این کمیسیون برای مبلغ وام ازدواج در سال آینده پرده برداشته است.

به گفته دهنوی، مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال به مبلغ 350 میلیون تومان و برای سایر متقاضیان معادل 300 میلیون تومان پیشنهاد شده است. به عبارت دیگر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، این مبالغ در سال آینده به ترتیب 59 درصد و 66 درصد در مقایسه با سال جاری افزایش خواهند یافت.

نماینده مردم تهران همچنین تاکید کرد : «سازمان برنامه و بودجه مانند سال گذشته چگونگی پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لایحه بودجه حذف کرد و اختیارش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شورای پول و اعتبار داد؛ اما کمیسیون تلفیق در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، از وام ازدواج حمایت می‌کند.»

دریافت وام ازدواج دشوارتر می‌شود؟

شاید در نگاه اول رشد مبلغ وام ازدواج خبر خوبی برای زوج‌های واجد شرایط دریافت این تسهیلات به نظر برسد اما با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که این افزایش در مبلغ وام ازدواج با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات، منجر به کاهش تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی در سال آینده خواهد شد.

این موضوع در سال جاری نیز دیده شد و داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن هستند که تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی توسط شبکه بانکی در 6 ماهه نخست امسال، 18.6 درصد کاهش یافته و طی این مدت 76 هزار و 246 نفر کمتر از سال قبل به این وام دست پیدا کرده‌اند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که این کاهش در حالی رخ داده که مبلغ وام ازدواج در سال 1402 نسبت به سال 1401 برای زوج‌هایی که پسر کمتر از 25 سال و دختر کمتر از 23 سال سن دارند، 46 درصد و برای باقی زوج‌ها 50 درصد افزایش یافته بود. بنابراین، رشد بیشتر رقم این تسهیلات در سال آینده می‌تواند به این معنی باشد که دستیابی به وام ازدواج در سال 1403 از امسال هم دشوارتر شود.

موش و گربه‌بازی بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج

از سوی دیگر، رشد شدیدی که مجلس برای مبلغ وام ازدواج در سال آینده پیش‌بینی کرده است، برای بانک‌ها نیز دردسرهایی خواهد داشت. نرخ سود پایین وام ازدواج باعث شده که شبکه بانکی کشور و به‌ویژه بانک‌های خصوصی، تمایلی به پرداخت این تسهیلات نداشته باشند؛ حالا نیز با افزایش مبلغ وام ازدواج، بانک‌ها به طبع به منابع بیشتری برای پرداخت این تسهیلات نیاز دارند.

این در حالیست که بخش عمده بانک‌ها همواره سعی کرده‌اند به روش‌های مختلف، از مسئولیت پرداخت تسهیلات ازدواج شانه خالی کنند. برای مثال، بسیاری از شعبه‌های بانکی، تضامینی بیش از آنچه در دستورالعمل پرداخت وام ازدواج تعیین شده، از متقاضیان درخواست می‌کنند و به این بهانه، پرداخت این وام را به عقب می‌اندازند. موضوعی که همواره اعتراضات مردم و هشدار نهادهای ناظر را در پی داشته اما تاکنون ادامه یافته است. حال باید دید دولت و بانک مرکزی برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت دارند یا مشکلات پرداخت وام ازدواج در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.