کد مطلب: ۸۹۴۸۴۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بانک مرکزی ادعای همتی درباره نرخ رشد نقدینگی را تایید کرد/ نقدینگی کشور به ۷۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

بانک مرکزی ادعای همتی درباره نرخ رشد نقدینگی را تایید کرد/ نقدینگی کشور به 7500 هزار میلیارد تومان رسید

عبدالناصر همتی رییس کل اسبق بانک مرکزی، روز گذشته به احتمال افزایش نرخ رشد نقدینگی در آذر کنایه زد و امروز بانک مرکزی اعلام کرد که این نرخ به 27 درصد رسیده که 0.8 واحد درصد بیشتر از آبان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، درست پس از کنایه سنگین رییس کل اسبق بانک مرکزی به مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم، بانک مرکزی جدیدترین آمار و ارقام از رشد نقدینگی و پایه پولی در پایان آذر 1402 را منتشر کرد.

عبدالناصر همتی روز گذشته در صفحه‌های خود در فضای مجازی نوشت: «مسئولانی که برای اعلام کاهش رشد نقدینگی از هم سبقت می‌گرفتند، چرا سکوت کرده‌اند؟ ‌آیا رشد نقدینگی آذر ماه مانند نرخ تورم به نقطه برگشت خورده است؟ با تکالیف دولت به بانک‌ها و رشد شدید پایه پولی، صرفِ کنترل ترازنامه بانک‌ها که یک اقدام احتیاطی است، برای مهار رشد نقدینگی کفایت نمی‌کند.»

حال بررسی داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، به نوعی اظهارات همتی را تایید می‌کنند. چرا که نرخ رشد نقدینگی که در چند ماه گذشته روندی نزولی را طی کرده بود، در آذر افزایش پیدا کرده است.

نرخ رشد نقدینگی آذر به 27 درصد رسید

با استناد به گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، حجم نقدینگی در پایان آذر امسال به هفت هزار و 498 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم افتی 18.3 درصدی نسبت به پایان سال 1401 را نشان می‌دهد. به علاوه نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی که در پایان آذر سال گذشته 33.4 درصد بود، در پایان آذر‌ امسال به 27 درصد کاهش یافته است.

با این وجود، مقایسه جدیدترین نرخ رشد نقدینگی با ارقام ثبت شده در آبان امسال حاکی از آن است که این رقم در ماه آذر امسال 0.8 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

روند نزولی رشد پایه پولی ادامه یافت

از سویی دیگر، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ رشد پایه پولی برای سومین ماه متوالی نزولی شده است. طوری که نرخ رشد 12 ماهه پایه پولی که در آبان امسال معادل 38.5 درصد ثبت شده بود، در آذر تا 33.5 کاهش یافته است.

به این ترتیب، رقم پایه پولی در آذر امسال از 1,023 هزار میلیارد تومان عبور کرده که این میزان رشدی 19 درصدی برای این متغیر از ابتدای سال 1402 را نشان می‌دهد.

کاهش 0.6 درصدی ضریب فزاینده نقدینگی

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، مربوط به ضریب فزاینده نقدینگی است؛ ضریبی که نشان می‌دهد نظام بانکی چند برابر سپرده‌هایی که در اختیار داشته، پول خلق کرده است. به عبارت دیگر، ضریب فزاینده نقدینگی نشان می‌دهد که هر واحد پایه پولی، چه میزان نقدینگی ایجاد کرده است.

آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آذر امسال با کاهش 0.6 درصدی نسبت به ابتدای سال همراه شده و رقم 7.326 واحد را ثبت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.