فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۲۳۱

«تجارت‌نیوز» از پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گزارش می‌دهد:

ضرورت همکاری دولت چهاردهم با بخش خصوصی/ دست سازمان تامین اجتماعی در جیب تولیدکنندگان!

ضرورت همکاری دولت چهاردهم با بخش خصوصی/ دست سازمان تامین اجتماعی در جیب تولیدکنندگان!

پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد. در این نشست مسائل مختلفی از جمله بحران آب، مشکلات بخش گردشگری، ناترازی انرژی و...به بحث گذاشته شد. همچنین بر لزوم همکاری بخش خصوصی با دولت چهاردهم تاکید شد.

به گزارش تجارت نیوز،

پانزدهمین نشست هیات نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی ایران، در هفته جاری با حضور نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست مطالبات بخش خصوصی از دولت چهاردهم در مرکز توجه قرار گرفت.

روند فعلی سازمان تامین اجتماعی طناب تولید را می‌برد

در جریان نطق پیش از دستور، عماد مردانی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با انتقاد از شیوه تامین منابع سازمان تامین اجتماعی توضیح داد: به غیر از بحث تحریم‌های خارجی، خود‌تحریمی‌ها هم در مقابل تولید قرار دارد. از طرفی سازمان تامین اجتماعی منابع خود را از طریق حسابرسی شرکت‌ها تامین می‌کند. این رفتار غیراخلاقی، غیرشرعی و ناعادلانه است. به همین دلیل بخش خصوصی هم بابت اقدامات و مقررات این سازمان انتقاد دارد.

این فعال بخش خصوصی درباره تغییر روش این سازمان گفت: باید روش‌های سازمان تامین اجتماعی به منظور تامین منابع بازنگری شود. چراکه ادامه این روند، طناب تولید را می‌برد و نباید منابع مورد نیاز از جیب تولید‌کننده تامین شود.

او بر این باور است که اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی باید برای احقاق حقوق موکلان خود از شرایط انتقاد کنند.

صورت مالی حسابرسی اتاق ایران باید هرچه زودتر ارائه شود

نادر طیبی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به صورت مالی حسابرسی اتاق ایران اظهار کرد: صورت مالی اتاق ایران باید در تیر‌ماه سال جاری ارائه می‌شد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. این سند مالی باید هرچه زودتر در اختیار هیات نمایندگان قرار گیرد.

او درباره کمیته بررسی بودجه اتاق ایران تصریح کرد: با کمیته بررسی‌های اتاق ایران به شکل زینتی برخورد می‌شود. باید جلسات این کمیته دوباره برگزار شود. البته باید به احکام این کمیته توجه شود.

طیبی درباره مساله بازنشستگان گفت: در سند بودجه اتاق ایران به مساله بازنشستگان توجه شده است ولی کاملاً سلیقه‌ای با این موضوع برخورد می‌شود.

این فعال بخش خصوصی در خصوص کارگروه اصلاح ساختار 13نفره تشریح کرد: این کارگروه 13نفره باید تشکیل شود ولی به این موضوع توجه نمی‌شود. موضوع اصلاح ساختار در بودجه تعریف شده و حتی ردیف جداگانه‌ای دارد. بنابراین باید برای آن کارگروه تعریف شود.

توسعه پایدار بدون حضور زنان امری غیرممکن است

مژگان ایزدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، درباره جایگاه زنان در جامعه گفت: جایگاه امروز زنان هیچ نسبتی با توانمندی آنها ندارد.

او درباره تشکیل شورای عالی بانوان در اتاق اصفهان عنوان کرد: ما در تلاشیم برای زنان توانمند شبکه‌سازی و با ایجاد تبعیض مثبت راه را برای حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و... باز کنیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به نسبت 11.6 درصدی اشتغال زنان در جامعه تصریح کرد: حال سوال اینجاست که چرا حضور زنان در بخش‌های مدیریتی نسبت به مردان محدودتر است. حضور زنان می‌تواند در شفافیت و کاهش فساد مالی تاثیر‌گذار باشد. توسعه پایدار بدون حضور زنان امری غیرممکن است.  

اهمیت مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها 

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در پانزدهمین جلسه هیات نمایندگان با اشاره به مشکلات اقتصادی توضیح داد: امروزه اقتصاد کشور با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. مشکل ناترازی‌ها و کمبود منابع مالی در کشور وجود دارد. امید است دولت جدید در راستای اصلاح مشکلات گام بردارد. بخش خصوصی هم باید بدین منظور تلاش کند.

او بر لزوم ارتقای بهره‌وری واحدهای اقتصادی تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی اضافه کردن ماشین‌آلات ایده مناسبی نیست چون کشور با شرایط ناترازی برق مواجه است. در چنین شرایطی باید بهره‌وری افزایش پیدا کند.

حسن‌زاده با اشاره به گزارش شامخ تیرماه، وضعیت اقتصادی را نامناسب ارزیابی کرد و افزود اکثر صنایع با کاهش شدید فعالیت‌ها روبه‌رو هستند. قطعی برق به‌ویژه در بخش صنعت به اختلال و کاهش تولید منجر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد انتظار بخش خصوصی از دولت جدید، عمل به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است و خواستار انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی با درک دغدغه‌های تولید و صادرات شد و بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها تاکید کرد.

بحران آب از ابرچالش‌های کشور

عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، با ارائه گزارش ابرچالش آب کشور عنوان کرد: بحران تامین آب و پیامد‌های ناشی از آن از ابرچالش‌های کشور هستند.

او درباره دلایل این امر توضیح داد: مشکلات مربوط به آب به دلایل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی و افزایش سظح کشاورزی اتفاق افتاده است. بر اساس بررسی‌ها، میزان آب جاری در رودخانه‌ها به زیر 50 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. درحالی که این رقم در دهه شصت، 90 میلیارد مترمکعب بود.

کشاورز به وضعیت نگران‌کننده آب‌های زیرزمینی نیز اشاره کرد و گفت، تعداد چاه‌ها از 47 هزار حلقه در دهه 50 به 900 هزار حلقه رسیده، اما برداشت‌ها به صورت نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است. به گفته او، ایران با 145 میلیارد مترمکعب برداشت اضافه از منابع زیرزمینی روبه‌روست و استان کرمان با فرونشست 40 سانتی‌متری در سال، در وضعیت بحرانی قرار دارد.

او گفت برداشت آب برای مصارف اقتصادی باید به 15 میلیارد متر مکعب کاهش یابد و 12 میلیارد متر مکعب به حق آب محیط‌زیستی تخصیص یابد. او بر لزوم تغییر رفتار و همکاری اتاق‌ها در پیشبرد برنامه‌های بهره‌وری تاکید کرد و از هیات رئیسه اتاق ایران خواست تا موضوع حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای عالی آب را بررسی کنند. این تغییرات، گام‌هایی ضروری برای مدیریت ابرچالش‌های آبی کشور است.

حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات حق‌الساعه چیست؟

در این نشست محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران، به حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات خلق‌الساعه پرداخت. 

او درباره اصول بنیادی قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تصریح کرد: رعایت شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری و پاسخگویی از اصول بنیادی بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به شمار می‌روند.

همچنین این فعال بخش خصوصی به مواد 20 و 24 این قانون اشاره کرد که به‌وضوح روند اطلاع‌رسانی و حقوق فعالان اقتصادی را تعیین می‌کند.

زائری بر ضرورت آموزش و نگاه به ضمانت‌های اجرایی این موارد نیز تاکید کرد و افزود آشنایی بخش خصوصی با حقوق خود در این زمینه بسیار مهم است، زیرا می‌تواند قدرت مطالبه‌گری آنها را تقویت کند. به گفته او، باید تلاش‌های بیشتری در راستای افزایش آگاهی و آموزش فعالان اقتصادی انجام پذیرد تا اطمینان حاصل شود که آنها در برابر مقررات جدید توانسته‌اند آماده دفاع از حقوق خود باشند. این اقدامات می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار و تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمک کند.

وضعیت نامناسب صنعت گردشگری ایران

شهاب علی عرب، نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، گزارشی ارائه کرد که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب گردشگری ایران در مقایسه با کشورهای منتخب جهان بود.

او درباره رتبه ایران در میان ۱۴۳ کشور جهان توضیح داد: ایران در میان 147 کشور، رتبه 73 را دارد که در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه 11 را به خود اختصاص داده است. گردشگری به عنوان یک منبع درآمد، اشتغال و افزایش GDP، نقش مهمی در توسعه کشورها ایفا می‌کند.

علی عرب آمار گردشگران در سال 2023 را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و گفت: فرانسه با صد میلیون و 700 هزار گردشگر و آمریکا با 66 میلیون نفر در رأس قرار دارند. به رغم روابط مثبت با روسیه، تعداد گردشگران روس در ایران بسیار اندک است.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران درباره دوران اوج‌ گردشگری ایران‌ توضیح داد: اوج شکوفایی گردشگری ایران بعد از برجام بود که به ورود پنج میلیون گردشگر خارجی کمک کرد، اما از سال 99 به بعد این روند معکوس شده است. او خواستار اقدامات فوری اتاق ایران و دولت برای احیای این صنعت حیاتی شد.

در بخش تذکرات یک‌دقیقه‌ای چه نکاتی مورد بحث قرار گرفت؟

سرانجام در تذکرات یک‌دقیقه‌ای، برخی از نمایندگان اتاق ایران به سخنرانی پرداختند. در این بخش مرتضی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، با اشاره به طرح اصلاح قانون اتاق ایران که در دستور کار مجلس قرار گرفته است گفت: به نظر می‌رسد بازنگری‌ها روی قانون اتاق ایران، تعداد نمایندگان حاکمیت در دبیرخانه شورای عالی نظارت را افزایش داده است که باید مورد توجه باشد.

به عقیده او، این اصلاحات باید از طریق اتاق و با رعایت اصول بخش خصوصی تدوین و از دولتی شدن آن جلوگیری شود.

مسعود بختیاری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به وضعیت ناترازی انرژی از اعضای هیات رئیسه اتاق خواست تا به وضعیت ناترازی انرژی که در هر فصل رخ می‌دهد واکنش نشان دهند.

همچنین حقیقی، از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، از پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه در زمینه ناترازی انرژی انتقاد کرد.

احمد مرادی هم به‌ عنوان یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران بر لزوم همراهی بخش خصوصی با دولت جدید تاکید کرد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.