کد مطلب: ۷۳۹۶۸۵

شرایط خرید خودرو در بورس کالا تغییر کرد؟

شرایط خرید خودرو در بورس کالا تغییر کرد؟

شرایط خرید خودرو در بورس کالا تغییر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط جدید خرید خودرو در بورس کالا اعلام شد.

شرایط جدید خرید خودرو در بورس کالا

متقاضیان، جهت خرید خودرو از بورس کالا، باید شرایط لازم برای خرید ماشین، از این بازار مالی را دارا باشند. افراد متقاضی، می‌توانند با توجه به شرایط لازم، جهت خرید خودرو از طریق بورس کالا، اقدام نمایند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، می بایست کد بورسی داشته باشند.

سهامداران بازار بورس کالا، می‌بایست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز، دریافت کنند.

افراد، جهت خرید خودرو از بورس کالا، می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌های معتبر، همانند سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید، ماشین مورد نظر خود را به صورت آنلاین، خریداری کنند.

متقاضیان،باید ابتدا، حساب وکالتی، داشته باشند؛ یعنی با در دست داشتن فرم معرفی نامه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، به یکی از شعب بانکی مورد نظر خود، مراجعه کرده و سپس، اقدام به افتتاح حساب وکالتی کنند.

جهت خرید خودرو از بورس کالا، باید مبلغ ذکر شده برای خرید خودرو در بورس کالای ایران، روز پیش از عرضه کالا، به حساب وکالتی واریز شود.

قوانین جدید عرضه خودرو در بورس کالا

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در نامه‌ای به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور اعلام کرد:

نظر به عرضه محصولات آن شرکت در بورس کالا، لازم است در راستای تنظیم بازار، اقدامات ذیل برای هر گونه عرضه محصولات در بورس کالا رعایت شود:

۱. حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲ هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است.

۲. شرکت‌های خودروساز موظفند لیست خریداران محصولات طی ۴۸ ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام کنند تا کلیه افراد لیست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آن‌ها نزد سازمان بورس محفوظ است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.

۳. خودروسازان موظفند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیز طرح جوانی و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهند.

۴. خودروسازان موظفند برنامه‌ریزی لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوز‌های فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشود و یا تعهدات معوق جدید ایجاد نشود.

۵. هر گونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالا با توجه به آنکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد، مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.