کد مطلب: ۳۵۳۷۱۹

کارنامه بازار سرمایه در روز ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۷

گرانی دلار و نفت بالاخره در بورس اثر کرد

گرانی دلار و نفت بالاخره در بورس اثر کرد

رشد قیمت دلار و قیمت نفت همچنان مورد توجه سهامدارن قرار گرفته و موجب شده امروز نیز شاخص کل به روند رو به رشد خود ادامه دهد. گروه بانکی که روز گذشته با استقبال شدید سهامداران مواجه شده بود، امروز جای خود را قندی‌ها داد. گروه قند و شکر برای چندمین روز متوالی با افزایش تقاضا در اکثر نمادها مواجه شد. اخبار مبنی بر آزادسازی نرخ شکر و افزایش قیمت شکر در این گروه موجب اقبال سهامداران و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه گردیده است.

از روز گذشته رشد قیمت دلار و قیمت نفت مورد توجه سهامدارن قرار گرفت و موجب شد امروز نیز شاخص کل به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

شاخص کل بورس ، در جریان معاملات امروز با رشد 682 واحدی معادل 0.44 واحد درصد به کار خود پایان داد و در سطح 157 هزار و 387 واحد قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در طول جریان معاملات امروز، 30 بهمن ماه سال ۱۳۹۷، بیش از 131 هزار معامله به ارزش 435 میلیارد تومان انجام شد و ارزش بازار سهام تا سطح 601 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

برترین گروه‌های صنعتی امروز، گروه‌های فلرات اساسی و سرمایه‌گذاری بودند که بیشترین ارزش معاملات امروز را در اختیار داشتند.

گروه فلرات اساسی با سقبت گرفتن از گروه بانکی با معاملاتی به ارزش 52 میلیارد تومان در صدر قرار گرفت.

3265

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار امروز بورس ذغال سنگ و سایر معادن و زیان‌ده‌ترین آن‌ها اطلاعات و ارتباطات بودند.

5452

بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای فملی، فخوز و شاراک و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای ومعادن، جم و شبهرن بر شاخص کل و ارزش بازار سهام امروز داشتند.

همچنین در میان نمادهای بورسی بیشترین تقاضا معادل 61 میلیارد تومان متعلق به نماد افق و بیشترین عرضه نیز با 5.6 میلیارد تومان مربوط به نماد شکربن بود.

9322

همچنین شاخص کل بازار فرابورس با رشد 18 واحدی در سطح 1965 واحد قرار گرفت که نماد میدکو و کگهر بیشترین تاثیر مثبت و نماد دی بیشترین تاثیر منفی را بر روی ارزش این بازار داشته‌اند.

واکاوی اتفاقات امروز بورس

همچنان کمبود نقدینگی در بازار مشکل اصلی بوده و شاهد حجم پایین تعداد معاملات هستیم.

به نظر می‌رسد فضای نشست گروه ویژه اقدام مالی به نفع ایران بوده و این احتمال وجود دارد که مجددا به ایران فرصت چهار ماهه داده شود تا سازوکارهای لازم برای پیوستن به FATF را انجام دهد. این گروه پنج‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت عملی شدن می‌تواند به آرامش بازار ارز و بهبود اوضاع بازار سهام کمک کند.

گروه بانکی که روز گذشته مورد حمایت قرار گرفته بود، در ادامه معاملات امروز بازار در دقایق ابتدایی با کاهش مواجه شدند و جای خود را به نمادهایی از سایر صنایع دادند.

گروه قند و شکر برای چندمین روز متوالی با افزایش تقاضا در اکثر نمادها مواجه شد. اخبار مبنی بر آزادسازی نرخ شکر و افزایش قیمت شکر در این گروه موجب اقبال سهامداران و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه گردیده است.

گروه فلزات اساسی و معادن بهتر از روزهای گذشته معامله شدند، قطعا اگر جریان نقدینگی وارد بازار شود، یکی از گروه‌های اصلی مستعد برای رشد گروه معدنی و فلزات اساسی خواهند بود.

بهبود صادرات فملی و افزایش نرخ فروش فولاد در بورس کالا موجب شده از روز گذشته نماد فملی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشته باشد.

نماد افق با 40 میلیون تقاضا، و عرضه یک میلیونی سهامدار عمده، با 2.8 میلیون حجم معاملاتی، حجم مبنای خود را پر کرده است. دیروز در اقدامی عجیب 9 میلیون سهم نزدیک یک درصد سهم عرضه شد. در جریان معاملات امروز نیز عرضه پنج میلیونی سهامدار حقوقی این نماد را شاهد بودیم.

در گروه انبوه‌سازی نیز معاملات به صورت متعادل دنبال شد و نمادهای وساخت، ثپردیس و ثالوند از نمادهای مورد توجه بازار بودند.

گروه اطلاعات و رایانه در جریان معاملات امروز در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.