فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۲۶۸۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین نفس‌های بیمه سهام در بورس

آخرین نفس‌های بیمه سهام در بورس

امروز مهلت استفاده از بیمه سهام بورسی به پایان می‌رسد. بیمه سهام چیست و چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ریزش‌‌های عمیق بورس در چند هفته اخیر، سازمان بورس تصمیم گرفت بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه را ابلاغ کند. در بخشی از این بسته 10 بندی آمده است که بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان برای هر نفر (که حدود 96 درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد.

سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید 20 درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، 4 آبان 1401 است که بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید اعمال و اجرایی خواهد شد.

بر همین اساس طرح بیمه سبد سهام با نماد سهام‌یار از شنبه هفته گذشته اجرایی شد و این هفته به پایان می‌رسد. سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس هستند اما به دلیل ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار دچار شک و تردید برای حضور در بازار سهام هستند، می‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به ارزش یک ریال، سهام خود را به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان برای یک سال آینده بیمه کنند و از گزند اتفاقات پیش‌بینی نشده و تاثیرگذار بر معاملات بورس در امان بمانند.

شرایط استفاده از بیمه سهام برای بورسی‌ها چیست؟

اولین گام برای استفاده از این طرح، خرید یک ورق اختیار فروش تبعی به ارزش ۱ ریال است. روش خرید این اوراق با روش خرید سهام مشابه است و نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری یا سازمان بورس ندارد. کافی است نماد «سهام‌یار» را در سامانه معاملاتی کارگزاری خود جست‌وجو و خرید کنند.

این طرح شرایطی نیز دارد؛ برای نمونه یکی از مهمترین شروط این است که طرح شامل کسانی می‌شود که ارزش پرتفوی آن‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان باشد. توجه به این نکته ضروری است که بیمه سهام فقط به سهم‌های بازار بورس و فرابورس (به جز بازار پایه) تعلق می‌گیرد.

کارکرد بیمه سهام چیست؟

تصور کنید که شما در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ سبد سهامی به ارزش ۵۰ میلیون تومان داشته‌اید و یک عدد ورق اختیار تبعی را برای سبد سهام خود تهیه می‌کنید. سپس در آذرماه تصمیم می‌گیرید که ۱۰ میلیون سهام جدید بخرید. در مرحله اول باید بدانید که بیمه سهام به ۱۰ میلیون سهام ثانویه شما تعلق نمی‌گیرد. این جمله به این معناست که شما می‌توانید ۱۰ میلیون سهام خود را در هر زمانی (حتی پیش از سررسید بیمه سهام) به فروش برسانید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که سهامدار تنها در شرایطی می‌تواند از این طرح استفاده کند که ۵۰ میلیون سهام ابتدایی خود را تا یک سال نگهداری کند. در حالت کلی خرید و فروش هر سهامی که از ابتدا مشمول بیمه سهام نبوده است برای سهامدار مشکلی ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که فروش تمام یا بخشی از سبد سهام ابتدایی (۵۰ میلیون تومانی) سهامدار، تمام سبد سهام را از این طرح خارج می‌کند.

مساله مهم بعدی اینجاست که در این طرح، امکان واگذاری و انتقال اوراق اختیار تبعی به دیگران وجود ندارد. به عبارت بهتر، هیچ یک از سهامداران نمی‌توانند بیمه سهام خود را به سهامدار دیگری منتقل کنند.

بیمه سهام در بورس

شرایط لغو طرح بیمه سهام

بیمه سهام با هدف تضمین سود ۲۰ درصدی و حفظ سرمایه سهامداران ایجاد شده است. این طرح در شرایطی که بازار در حالت نزولی است به نفع سهامداران خواهد بود. این در حالی است که ممکن است پس از گذشت یک سال از نگهداری سبد سهام مذکور، سهامدار با سودی بیش از ۲۰ درصد مواجه شده باشد. در این شرایط می‌تواند از اوراق اختیار تبعی استفاده نکند و سود خود را از بازار بورس دریافت کند.

بیمه کردن سهام کاربردی است؟

سوالی که اغلب سهامداران در آخرین روز مطرح می‌کنند این است که آیا بیمه کردن سهام راهکار سود بیشتر است؟ باید در پاسخ به این سوال گفت که بیمه کردن سهام در حالتی که می‌تواند مطلوب باشد که سهامدار یک سال سهام خود را نفروشد. در این شرایط برخی از کارشناسان عقیده دارند که یک سال سهامدارای کمی سخت و دور از انتظار است و نباید انتظار داشت که این طرح، تاثیر چندانی روی معاملات بورس داشته باشد.

آخرین پیش‌بینی‌های بازار سرمایه را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.