کد مطلب: ۸۲۲۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی هفتگی بازار سهام/ اثر پروانه‌ای دلار بر معاملات بورس

بازدهی هفتگی بازار سهام/ اثر پروانه‌ای دلار بر معاملات بورس

بررسی معاملات بازار سهام در آخرین هفته خردادماه نشان می‌دهد، نماگرهای تالار شیشه‌ای در این هفته همواره چشم به معاملات دلار داشته‌ و افسار بورس در دست دلالان دلار قرار گرفته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نزول دلار به زیر کانال 50 هزار تومانی در هفدهم خردادماه سبب افت سنگین بورس در 20 خرداد شد. به طوری که شاخص کل در اولین روز معاملاتی این هفته به دنبال ریزش دلار، 3.21 درصد کاهش یافت.

طی هفته گذشته بازار سهام هم مانند دیگر بازارهای موازی چشم به دلار داشت تا آنجا که با هر خبر مثبت در رابطه با برجام، قیمت دلار کاهش می‌یافت و به دنبال آن نماگرهای بورس هم منفی می‌شدند.

در ادامه هفته اما دلار تا حدودی به کانال 50 هزار تومانی نزدیک شد و همین امر سبب بالا رفتن نسبی شاخص کل شد.

روند بورس همراستا با دلار

در مجموع می‌توان گفت، تا زمانی که رشد و نزول بازار سرمایه منوط به رفتار دلار باشد، همچنان حرکات بازار سهام اسمی خواهد بود و ارزش شرکت‌های بورسی به طور واقعی افزایش نمی‌یابند.

به طور کلی، معاملات بازار سرمایه طی هفته جاری نشان می‌دهد شاخص کل با افت 4.65 درصدی از دو میلیون و 288 هزار واحد به دو میلیون و 182 هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز به همین منوال رفتار کرد و از ارتفاع 776 هزار و 646 واحد با افت 4.54 درصدی به 741 هزار و 364 واحدی رسید.

باردهی هفتگی بورس

حجم و ارزش معاملات

بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد همچنان ارزش معاملات خرد ارقام پایینی را ثبت می‌کند. به طوری که در روز شنبه با دست به دست شدن 11 میلیارد و 700 میلیون برگه سهم ارزش معاملات هفت هزار و 626 میلیارد تومانی رقم خورد. همین اتفاق در روز یکشنبه با معامله 11 میلیارد و 700 میلیون برگه سهم ارزش 6 هزار و 925 میلیارد تومانی ساخت.

در دوشنبه اما بازار سهام عملکرد عجیبی داشت و 15 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم حجم خورد. همین امر سبب رشد نسبی ارزش معاملات شد و عدد 9 هزار و 442 میلیارد تومانی به ثبت رسید.

گفتنی است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که بازار مثبت بود به ترتیب، شاهد دست به دست شدن 10 میلیارد و 900 میلیون و 11 میلیارد و 500 میلیون برگه سهم بوده‌ایم. ارزش معاملات خرد نیز در این دو روز 6 هزار و 393 و 6 هزار و 986 میلیارد تومان بود.

در مجموع به طور میانگین بازار سهام طی این هفته بورس، روزانه 12 میلیارد و 320 میلیون برگه سهم حجم خورد و شاهد ارزش معاملات روزانه هفت هزار و 474 میلیارد تومانی بود.

ورود و خروج پول

عملکرد جابه‌جایی مالکیت حقیقی‌ و حقوقی‌ها نیز جالب توجه بود. چرا که در مجموع در هفته چهارم خردادماه دو هزار و 941 میلیارد تومان (نزدیک به سه همت) از بورس خارج شد که عملکرد بدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. چرا که در روز شنبه همزمان با کاهش عجیب شاخص کل، دو هزار و 104 میلیارد تومان خروج پول از بازار صورت گرفت.

در یکشنبه و دوشنبه نیز به ترتیب مالکیت سهام 146 و هزار و 161 میلیارد تومان از حقیقی‌ به حقوقی تغییر کرد. اما در دو روز پایانی هفته، با رشد شاخص، به ترتیب 211 و 259 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.