خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۳۹۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال خودرو تیرماه ۱۴۰۲ / پایان اصلاح خودروسازان فرارسیده است؟

تحلیل تکنیکال خودرو تیرماه 1402 / پایان اصلاح خودروسازان فرارسیده است؟

تحلیل تکنیکال خودرو حکایت از آن دارد، با اصلاح عمیقی که این سهم از نیمه اردیبهشت‌ماه تا به امروز داشته، به استارت مجدد روند صعودی نزدیک شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماد خودرو و به طور کلی‌تر صنعت خودرو، از پتانسیل بالایی برای جهت‌دهی و لیدری بازار سهام دارد. از این رو دانستن مسیر پیش روی غول خودروسازی کشور برای معامله‌گران اهمیت بالایی دارد.

نماد «خودرو» که نماینده اصلی خودرویی‌ها به شمار می‌آید با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان ماه سال گذشته طی هفت ماه موفق به کسب بازدهی 158 درصدی برای سهامداران خود شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم‌اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود 95 هزار و 293 میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

وضعیت تکنیکالی صنعت خودرو

اگرچه میزان رشد درصدی نماد خودرو در مقایسه با شاخص رشد شاخص صنعت خودروسازی و قطعه‌‌سازان، تقریبا مشابه بوده است، وضعیت چارت این دو باهم تفاوت جدی دارد. در حالی که شاخص این گروه از مقاومت مهم خود که در جریان نوسان بازار سهام در پاییز در سال 99 ساخته شده، عبور کرده و با روند اصلاحی اخیر به محدوده پولبک زده است، نگاهی به نمودار قیمتی نماد خودرو، گویای آن است که برخورد قیمت با محدوده مقاوتی، این نماد را به فاز اصلاحی برده است.

تحلیل تکنیکال خودرو

با این حال نمودار قیمتی نماد خودرو و شاخص گروه خودرو، همبستگی بسیار بالایی با یکدیگر دارند و تمامی امواج آن‌ها همزمان با هم آغاز شده و به پایان رسیده است.

نکته‌ای که در چارت شاخص گروه خودرو نهفته‌ است، شیب برابر خط‌های روندهای اصلاحی این شاخص از دیرباز تا کنون است. به طوری که اگر برای روند‌های اصلاحی قبلی خط روندی نزولی رسم کنیم، شیب تمامی آن‌ها با هم برابر است. از این رو می‌توان خطی با همان شیب مشخص از سقف تاریخی شاخص گروه خودرو رسم کرد و شکست آن را به منزله استارت حرکت شارپ صعودی در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال خودرو

همچنین برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت روی سهام خودرویی یا قطعه‌سازان دارند، پولبک شاخص‌ این گروه پس از شکست، فرصت خرید کم‌ریسک از نظر قیمتی و زمانی فراهم می‌آورد. چرا که علاوه بر میزان ریسک بر سرمایه، در شرایط تورمی ریسک خواب سرمایه نیز فاکتور مهمی است که سرمایه‌گذاران هنگام ورود به یک بازار درنظر می‌گیرند.

در خصوص اهداف این شاخص نیز می‌توان محدوده‌های سقف قبلی را به عنوان هدف اول، دوبل عمق الگوی کاپ که در چارت اتفاق افتاده است (محدوده 745 هزار واحدی) هدف دوم و در نهایت تراز‌های 1.618 و بالاتر ابزار فیبوناچی رگرسیون رسم شده روی موج صعودی و اصلاحی قبلی را به عنوان هدف بعدی در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال خودرو

روند صعودی سهم خودرو که از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، تا نیمه اردیبهشت‌ماه در قالب 5 موج اتفاق افتاد. در این بین موج دوم و چهارم که هر دو ماهیت اصلاحی دارند، تا حد زیادی هم‌اندازه بودند و پایان موج چهار، فرصت خرید خوبی به اهالی بازار سهام می‌داد.

تحلیل تکنیکال خودرو

در حال حاضر اندازه اصلاح از اندازه موج دو و چهار فراتر رفته است. چنگال اندروز رسم شده روی نمودار قیمتی سهم خودرو، می‌تواند نقشه راه را به سهامداران نشان دهد. نزدیک شدن قیمت خودرو، به خط میانی چنگال ترسیم شده، حکایت از آن دارد که به پایان روند اصلاحی نیز نزدیک شده‌ایم.

با این حال سناریوی دیگر نیز همچنان شانس دارد. این سناریو بیان می‌کند که قیمت به پایین خط میانی نفوذ کند و با فعال کردن سفارشات حد ضرر، روند خود را آغاز کند. برای تایید استارت حرکت سهم، به ردیابی ورود جریان نقدینگی به سهم نیاز است.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.