خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۴۴۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال خساپا تیرماه ۱۴۰۲/ سایپا موتور بازار سهام را روشن می‌کند؟

تحلیل تکنیکال خساپا تیرماه 1402/ سایپا موتور بازار سهام را روشن می‌کند؟

مانند اتفاقی که در آبان‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد، شرکت سایپا در کنار دیگر غول خودروسازی کشور، همواره پتانسیل بالایی برای پذیرش نقش لیدر در روند‌های بازار سهام را دارد. از این رو تحلیل تکنیکال خساپا و دانستن مسیر احتمالی آن، اهمیت بالایی برای اهالی بازار سرمایه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تجربه گذشته گویای آن است که خودروسازان همواره نقش مهمی در ایجاد و پایان روند‌های بازار سهام ایفا کنند. از این رو تحلیل تکنیکال خساپا و همچنین شاخص گروه خودرو از این جهت اهمیت دارد که راجع به مسیر احتمالی این گروه ایده‌ای از سناریو‌های محتمل وجود داشته باشد.

وضعیت تکنیکالی صنعت خودرو

اگرچه میزان رشد درصدی نماد خساپا در مقایسه با رشد شاخص صنعت خودروسازی و قطعه‌‌سازان، تقریبا مشابه بوده است، وضعیت چارت این دو باهم کمی متفاوت است. شاخص این گروه از مقاومت مهم خود که در جریان نوسان بازار سهام طی پاییز سال 99 ساخته شده، عبور کرده و با روند اصلاحی اخیر به محدوده پولبک زده است؛ نگاهی به نمودار قیمتی نماد خساپا، گویای آن است که پس از نفوذ کوتاهی به قیمت‌های بالاتر از مقاومت، این نماد در فاز اصلاحی فرو رفته است.

تحلیل تکنیکال خساپا

با این حال نمودار قیمتی نماد خساپا و شاخص گروه خودرو، همبستگی بسیار بالایی با یکدیگر دارند و تمامی امواج آن‌ها همزمان با هم آغاز شده و به پایان رسیده است. در این خصوص می‌توان بیان کرد رفتار قیمت خساپا کمی شدت و نوسان بیشتری نسبت به شاخص گروه خودرو و قطعات دارد.

نکته‌ای که در چارت شاخص گروه خودرو نهفته‌ است، شیب برابر خط‌های روندهای اصلاحی این شاخص از دیرباز تا کنون است. به طوری که اگر برای روند‌های اصلاحی قبلی خط روندی نزولی رسم کنیم، شیب تمامی آن‌ها با هم برابر است. از این رو می‌توان خطی با همان شیب مشخص از سقف تاریخی شاخص گروه خودرو رسم کرد و شکست آن را به منزله استارت حرکت شارپ صعودی در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال خساپا

همچنین برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت روی سهام خودرویی یا قطعه‌سازان دارند، پولبک شاخص‌ این گروه پس از شکست، فرصت خرید کم‌ریسک از نظر قیمتی و زمانی فراهم می‌آورد. چرا که علاوه بر میزان ریسک بر سرمایه، در شرایط تورمی ریسک خواب سرمایه نیز فاکتور مهمی است که سرمایه‌گذاران هنگام ورود به یک بازار درنظر می‌گیرند.

در خصوص اهداف این شاخص نیز می‌توان محدوده‌های سقف قبلی را به عنوان هدف اول، دوبل عمق الگوی کاپ که در چارت اتفاق افتاده است (محدوده 745 هزار واحدی) هدف دوم و در نهایت تراز‌های 1.618 و بالاتر ابزار فیبوناچی رگرسیون رسم شده روی موج صعودی و اصلاحی قبلی را به عنوان هدف بعدی در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال خساپا

در گزارش پیشین که در فروردین‌ماه سال جاری در سایت تجارت‌نیوز منتشر شد، هدف قیمتی 338 تومانی برای خساپا ذکر شد. پس از آنکه قیمت سهام شرکت سایپا پس از دستیابی به این تارگت، با اصلاح کوچکی به روند خود ادامه داد، در نهایت 15 درصد بالاتر از محدوده یاد شده، وارد روند اصلاحی خود شد.

بررسی رفتار قیمت سهام این نماد در روند صعودی اخیر که از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، نشان می‌دهد لگ‌های اصلاحی به اصلاح تا حمایت سقف قبلی اکتفا نمی‌کنند و پس از نفوذ به قیمت‌های پایین‌تر از این محدوده، به پایان می‌رسد.

در حال حاضر اما با توجه موج‌شماری روند صعودی، سیکل پنج موج در روند صعودی طی شده و امکان برهم خوردن این اصل وجود دارد. بنابراین سهامداران سایپا باید آمادگی برای این سناریو را نیز داشته باشند.

تحلیل تکنیکال خساپا

در این حالت، برای خساپا دو محدوده بازگشتی می‌توان ذکر کرد. ابتدا یک و نیم برابر اندازه اصلاح قبلی که محدوده 240 تا 245 تومانی را نشان می‌دهد. اگر رسیدن قیمت محدوده یادشده با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه شود، خرید سهام خساپا به عنوان گزینه‌ای کم‌ریسک روی میز سرمایه‌گذاران است.

تحلیل تکنیکال خساپا

نمودار قیمت خساپا در تایم‌فریم 30 دقیقه

سناریوی دیگر اما تداوم روند صعودی با همان قاعده قبلی است. در حال حاضر قیمت با تکرار اندازه اصلاح قبلی به خط میانی رسم‌شده رسیده است. از سویی خط P0/4 روند اصلاحی نیز شکسته است. بنابراین در صورتی که در جریان ورودی نقدینگی خساپا تغییری محسوس ایجاد شود، می‌توان انتظار حرکت خساپا از همین محدوده‌های فعلی را داشت.

آغاز لگ بعدی صعودی در شرایط فعلی بازار سهام به دو گونه رقم خواهد خورد؛ حالت اول کف‌سازی در قالب روند رنج و سپس آغاز لگ بعدی صعود و حالت دوم ورود سنگنین نقدینگی و حرکت با صف خرید. در سهام بزرگ و شاخص‌سازی مثل فولاد، شستا و خودروسازان و … حالت اول محتمل‌تر است.

در رابطه با هدف قیمتی نماد «خساپا» نیز می‌توان دستیابی به سقف کانال دوبل شده‌ای را که پیشتر برای آن رسم شده بود، در نظر گرفت. در نهایت نیز عبور از سقف تاریخی تابستان 99 هدف بالاتر قیمتی خساپا است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.