کد مطلب: ۸۳۴۸۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی زاگرس/ بی‌تدبیری دولت زنگ زیان را به صدا درآورد

تحلیل بنیادی زاگرس/ بی‌تدبیری دولت زنگ زیان را به صدا درآورد

افزایش نرخ خوراک سبب شد تا موضوع پیش‌بینی سودآوری یا زیان‌دهی پتروشیمی‌ها داغ شود. چرا که افزایش قیمت خوراک از 4000 تومان به 7000 تومان افزایش چشمگیر بهای تمام‌شده محصولات پتروشیمی را به دنبال دارد و همین امر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی را به زیان می‌کشاند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آنجا که تمام خوراک مصرفی پتروشیمی زاگرس، گاز طبیعی است و تنوع محصولات تولیدی محدودی دارد، بیشترین زیان را از افزایش نرخ خوراک گاز می‌کند. دو محصول تولیدی زاگرس متانول و بخار است که بخار به دلیل شرایطی که دارد آنچنان در سودسازی زاگرس موثر نیست.

با نگاهی به الگوی فروش و اعمال نرخ 7000 تومان برای خوارک، 38000 تومان برای دلار حواله و فرض تورم 45 درصدی برای سال 1402، پتروشیمی زاگرس در پایان سال جاری متحمل زیان خالص چهار هزار و 368 میلیارد تومانی خواهد شد. البته ممکن است در ادامه سال، دولت با توجه به امکان تعطیلی پتروشیمی‌ها از سیاست‌های خود عقب بکشد، اما اعداد و ارقام فعلی راهی جز زیان پیش روی زاگرس نخواهند گذاشت.

زاگرس در پایان بهار

بررسی گزارش عملکرد ماهانه پتروشیمی زاگرس نشان می‌دهد، مقدار تولید شرکت در فروردین امسال جهش خوبی را تجربه کرده است. اما پس از آن در دو ماه گذشته، تولیدات شرکت روند کاهشی داشته است. هر چند از شیب نزولی مقدار تولید شرکت در خردادماه کاسته شده است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، مقدار تولید شرکت در خردادماه 1402 از 516 هزار تن در اردیبهشت‌ماه با کاهش حدود 9 درصدی به 472 هزار تن رسید.

مقدار تولید زاگرس

این روند در دیگر موارد گزارش زاگرس نیز تکرار شد. به طوری که مقدار فروش زاگرس در خردادماه به شدت کاهش داشت و با افت حدود 37 درصدی مواجه شد. بر این اساس زاگرس در این ماه موفق شد 217 هزار و 580 تن از محصولات خود را به فروش برساند. گفتنی است این عدد در اردیبهشت 343 هزار تن بود.

مقدار فروش زاگرس

به این ترتیب پتروشیمی زاگرس موفق شد از فروش محصولات خود هزار و 492 میلیارد تومان درآمد کسب که نسبت به اردیبهشت همین سال کمتر از نصف شده است. افت عجیب درآمدزایی شرکت، علاوه بر کاهش مقدار فروش به دلیل ارزان‌شدن نرخ‌ فروش محصولات شرکت است.

لازم به ذکر است بخش بزرگی از درآمد شرکت حاصل از صادرات بوده است. به طوری که شرکت موفق شد حدود هزار و 377 میلیارد تومان از فروش خارجی خود به دست بیاورد. به طوری که نرخ فروش متانول که محصول اصلی زاگرس تلقی می‌شود در هر دو بازار داخل و خارج کاهش داشته است.

درآمد ماهانه زاگرس

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، بحث افزایش نرخ خوارک پتروشیمی‌ها تا 7000 تومان است. در صورت ادامه افت تولید و فروش شرکت و با در نظر گرفتن افزایش هزینه تولید، باید منتظر زیان‌دهی زاگرس بود. چرا که مهم‌ترین عامل بهای تمام‌شده شرکت، خوراک دریافتی آن است و قیمت کنونی خوراک، جهش بزرگی در هزینه تولید شرکت ایجاد خواهد کرد.

همچنین باید گفت در حال حاضر هزینه‌های شرکت همپای تورم افزایش یافته و خوراک دریافتی آن با دلار 50 هزار تومانی محاسبه می‌شود. این در حالیست که زاگرس و سایر پتروشیمی‌ها موظفند درآمد دلاری حاصل از صادرات خود را با نرخ 37 هزار 510 تومان (نرخ حواله) تسعیر کنند.

فشار دولت بر درآمدزایی پتروشیمی‌ها تازگی نداشته و از چندین سال قبل سودسازی متانول‌سازان را تهدید می‌کند. به طوری که سود خالص زاگرس در سال 1401 حتی از سال 97 نیز کمتر بود. ذکر این نکته ضروری‌ست که در سال 97 قیمت دلار حدود 12 هزار تومان بود.

در نهایت بررسی این ارقام نشان می‌دهد ارزش ذاتی سود زاگرس روزبه‌روز کاهش یافته و اگر به همین منوال پیش رود و دولت دست از فشار خود برندارد، قطار زاگرس به زودی به مقصد زیان‌دهی می‌رسد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دنیایی از امید را دولت بابی تدبیری از صنعت پرهزینه پتروشیمی که در طول ۴۰-۳۰ سال اخیر در جامعه ایجاد کرده بود برای تعمین کسری بودجه وبرای اخذ رای مردم در انتخابات از بین برد در ایران مملو از گاز باید این صنایع با نرخ گرانتر از کشورهای وارد کننده گاز به دولت بپردازند یا قبول کنند با زیان انباشته فعالیت کنند یا با تعطیلی کارگران رابیکار وورشکستگی اعلام کنند خدا تو شاهد باش که قصدی برای رفاه مردم ندارند.

  • اسی

    باور نکنید پتروشیمی فارس حقوقی هایش سهام حقیقی ها را هرروز نابود دارن میکنن

  • ناشناس

    دولت قصد دارد تمام صنایع سودده اعم از پتروشیمی ها و فولادی ها را یا با اختلاس یا با قانون های من درآوردی بی پایه و اساس مثل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به مانند خودروسازی ها زیان ده کند….بعدش میگه اشتغال زایی در بازار مولد مثل بورس بیایید انجام شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    دولت به زودی نرخ تسعیر دلار را نیز باید اعلام کند