کد مطلب: ۸۴۰۳۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی هفتگی بازار سهام/ غائله نرخ خوارک، میخ آخر را بر تابوت بورس کوبید

بازدهی هفتگی بازار سهام/ غائله نرخ خوارک، میخ آخر را بر تابوت بورس کوبید

بازار سهام آخرین هفته تیرماه 1402 را در حالی به پایان رساند که غائله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هنوز گریبان‌گیر صنایع بورسی است. به این ترتیب در حالی که می‌رفت مسیر بازار در جهت صعودی تثبیت شود، حاشیه‌سازی‌های دولت در نهایت سبب شد شاخص کل بورس با افت بیش از 2.6 درصدی این هفته را به پایان برساند. در همین حال تراز ورود و خروج پول حقیقی نیز در این هفته منفی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان دامنگیر بورس است؛ موضع حمایتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و خبری که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد داده بود مبنی بر اینکه مصوبه افزایش نرخ خوراک را برای اصلاح به هیات وزیران می‌برد، بازار را از روز دوشنبه به سمت مثبت سوق داد.

به این ترتیب بورس تهران در روز سه‌شنبه بیشتر از 43 هزار واحد بالا رفت و شاهد ورود 990 میلیارد تومانی پول حقیقی بود. این روند تا ساعت 11 روز چهارشنبه هم ادامه داشت اما دقیقا راس همین ساعت و در حالی که بازار داشت روند مثبت ورود پول را تجربه می‌کرد، سخنگوی دولت اعلام کرد پیشنهاد وزارت اقتصاد رد شده و دولت اصرار دارد نرخ خوراک را افزایش دهد. به این ترتیب پول حقیقی وارد دوربرگردان شد و از بازار بیرون رفت!

بر همین اساس در پایان هفته، شاخص کل 2.6 درصد افت هفتگی و شاخص هم‌وزن 1.6 درصد افت هفتگی را تجربه کردند. همچنین تراز ورود و خروج پول حقیقی به بازار منفی شد و هزار و 471 میلیارد تومان رسید.

عملکرد هفتگی شاخص‌ها

شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته جاری با افت ضعیف 513 واحدی معادل 0.02 درصد روبرو بود و به ارتفاع دو میلیون و 70 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن اما در این روز مثبت شد و با رشد 0.45 درصدی تا سطح 728 هزار واحدی بالا رفت.

در دومین روز هفته اما وضعیت بازار به کلی تغییر کرد و شاخص کل بیش از 49 هزار واحد فروریخت. ریزش بازار در این روز به کاهش قیمت دلار و ورود آن به کانال 48 هزار تومانی نسبت داده شد. در این روز شاخص کل بورس با افت 2.39 درصدی در ارتفاع دو میلیون و 21 هزار واحدی و در آستانه سقوط به کانال 1.9 میلیونی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز بیش از 2.68 درصد کاهش داشت و در سطح 708 هزار و 496 واحد قرار گرفت.

روز دوشنبه و در سومین روز معاملاتی هفته اما ریزش بازار تشدید شد و شاخص کل بیش از 46 هزار واحد از ارتفاع خود کاست تا با ریزش 3.2 درصدی در پله یک میلیون و 956 هزار واحدی قرار گیرد. به این ترتیب شاخص کل بورس در بیست و ششم تیرماه سطح حمایتی دو میلیون واحد را از دست داد و به کانال پایین‌تر سقوط کرد.

در این روز شاخص هم‌وزن نیز ریزشی تاریخی را تجربه کرد و با کاهش 20 هزار و 743 واحدی، معادل 2.93 درصد عقب‌نشینی کرد تا این شاخص نیز سطح حمایت 700 هزار واحد را از دست بدهد.

ریزش بازار در این روز، مسئولان را نگران کرد. در همین روز شایعه‌ای مبنی بر اعتصاب برخی معامله‌گران تالار شیشه‌ای بورس تهران نیز در فضای بازار پیچید. به این ترتیب مانور رسانه‌ای دوباره از سر گرفته شد.

در همین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وضعیت بازار سرمایه انتقاداتی را نسبت به سیاست دولت در افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها روانه دولت کرد. از سوی دیگر خاندوزی وزیر اقتصاد از بازنگری در مصوبه خوراک خبر داد و به این ترتیب بازار سهام در روز سه‌شنبه مثبت شد.

بر این اساس در چهارمین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس بیش از 43 هزار واحد بالا رفت و با رشد 2.2 درصدی، بخشی از ریزش‌های دو روز قبل خود را جبران کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه توانست در سطح یک میلیون و 999 هزار واحد قرار گیرد و خود را به کانال دو میلیونی نزدیک کند. شاخص هم‌وزن نیز در این روز مثبت شد و بیش از 2.25 درصد بالا رفت تا دوباره در کانال 700 هزار واحدی قرار گیرد.

این روند در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه داشت. البته در این روز فراز و نشیب‌هایی نظیر رد شدن درخواست اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک، رشد بورس را تضعیف کرد. در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با رشد 16 هزار و 382 واحدی، معادل 0.83 درصد بالا رفت تا بتواند دوباره کانال دو میلیونی را پس بگیرد.

شاخص هم‌وزن نیز در این روز 9 هزار و 357 واحد افزایش یافت و با رشد 1.33 درصدی به 712 هزار و 539 واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد

در نخستین روز از هفته چهارم تیرماه، ارزش معاملات خرد در سطح ناامیدکننده چهار هزار و 963 میلیارد تومانی قرار گرفت. حجم معاملات سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم نیز در این روز به هشت میلیارد برگه سهم رسید. در این روز همچنین بیش از 303 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

دومین روز معاملاتی هفته نیز معاملات چندان چشمگیری را به همراه نداشت. روز یکشنبه ارزش معاملات خرد با اندکی رشد همچنان در محدوده رکودی باقی ماند و با ثبت پنج هزار و 296 میلیارد تومان معامله، بازار پایان یافت. در این روز 9.6 میلیارد برگه سهم معامله شد و حقیقی‌ها نیز 953 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند!

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد اندکی بهبود یافت و به 6 هزار و 859 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز در این روز افزایشی بود و به 11.8 میلیارد برگه سهم رسید. حقیقی‌ها اما در این روز هزار و 131 میلیارد تومان از بازار خارج کردند!

روز سه‌شنبه که ورق بازار برگشته بود و شاخص‌ها در حال رشد بودند، ارزش معاملات خرد تغییر چندانی نداشت و به 6 هزار و 873 میلیارد تومان رسید. در این روز حجم معاملات نیز کاهش یافت و به 11.2 میلیارد برگه سهم رسید. با این حال خریداران در این روز وارد بازار شدند و به این ترتیب بیش از 990 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی ثبت شد.

در نهایت، آخرین روز معاملاتی هفته نیز با معاملاتی در سطح رکودی به سرانجام رسید و ارزش معاملات خرد به 6 هزار و 910 میلیارد تومان رسید. در این روز حجم معاملات خرد 9.9 میلیارد برگه سهم شد اما بازار با خروج 74 میلیارد تومانی پول حقیقی به کار خود پایان داد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.