فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۴۱۱۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / حمایت ۲ میلیون واحدی شاخص کل فروریخت

پایان بورس امروز 31 تیر 1402 / حمایت 2 میلیون واحدی شاخص کل فروریخت

معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد، بازار سهام همچنان در روند نزولی خود قرار دارد و صعود‌های شاخص کل تنها اصلاح مقطعی برای بورس است. به طوری که در روز جاری شاخص کل برای دومین بار تراز دو میلیون واحدی را از دست داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نکته‌ای که باید در رابطه با شکست سطح دو میلیون واحد شاخص کل متذکر شد، بار روانی این سطح برای اهالی بازار سرمایه بوده است. چرا که همواره دو میلیون واحد برای سرمایه‌گذاران مهم بوده و شکست این تراز تا حدودی کار را برای برگشت شاخص کل سخت می‌کند.

ذکر این نکته ضروریست که شاخص کل با شکست این حمایت و ثبت تراز یک میلیون و 900 هزار واحد، به مرداد 1399 برگشته است؛ یعنی زمانی که قیمت دلار حدود 20 هزار تومان بود. این در حالی است که اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 48 هزار و 700 تومان است.

بورس امروز در یک نگاه

معاملات امروز بورس نیز همچنان تحت تاثیر نرخ خوراک هفت هزار تومانی بسته شد؛ به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 32 هزار و 381 واحدی که معادل 1.65 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 983 هزار واحدی ایستاد.

البته باید توجه داشت، سهام بسیاری از شرکت‌ها که در طرف منفی نوسان بودند، ربطی به خوراک گاز نداشته و این فشار فروش تنها به دلیل ترس اهالی بازار سرمایه از ریزش سهام بوده است.

گفتنی است در روند‌های نزولی شاخص کل، معمولا سهامداران به ارزش ذاتی و موقعیت تکنیکال سهم خود توجه نکرده و تنها به فکر فروش سهام و خروج از بازار سرمایه‌ هستند.

همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.77 درصدی به سطح 699 هزار و 935 واحدی رسید. این بده و بستان در تراز 700 هزار واحد برای شاخص هم‌وزن نیز در نوع خود قابل توجه است. باید دید مسیر شرکت‌های کوچک بازار به کدام سمت می‌رود؟ در صورت تثبیت شاخص هم وزن زیر این سطح باید منتظر ادامه ریزش سهام شرکت‌های کوچک بود.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را هفت میلیارد و 800 میلیون و ارزش معاملات خرد را چهار هزار و 515 میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در روز جاری 77 شرکت بورسی به مجمع رفتند و سهام این شرکت‌ها ممنوع-متوقف شد. همین امر ارزش معاملات را تا حد بالایی تحت تاثیر قرار داد.

پایان بورس 31 تیر

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 763 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بورس در پایان تیر

بررسی روند شاخص کل در تیرماه نشان می‌دهد، نماگر اصلی بازار سرمایه در این ماه بیشتر از 8.5 درصد کاهش ارتفاع داد و از دو میلیون و 173 هزار واحد به یک میلیون و 983 هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در این مدت 6.19 درصد کاهش ارتفاع داد و تراز 699 هزار و 936 واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس نیز در این مدت حدود 6 درصد کاهش ارتفاع داده است.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم خزامیا، خگستر و فرود بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، کرمان و پترول به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

ریشمک با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، شپدیس نیز با افت 6.99 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های پکرمان، حخزر و لپارس تعلق گرفت. همچنین سهم‌های شگویا، وصنا و پکرمان نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای شستا، وبملت و خگستر خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های حخزر، پکرمان و سپید رقم خورد. همچنین شسینا در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد سیستم بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.