فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۳۸۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ارزش معاملات خرد به کف ۸ ماهه رسید!

پایان بورس امروز 25 مرداد 1402 / ارزش معاملات خرد به کف 8 ماهه رسید!

بررسی معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد که در حال حاضر، بورس دنبال بهانه‌ای برای ریزش بیشتر است. حتی برخی اخبار آنچنان که عموم تصور می‌کنند روی بورس تاثیری ندارد. اما ترس ناشی از ریزش‌های سنگین در دل سهامداران زنده‌ است و نمی‌گذارد بازار سهام راه خودش را برود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از معاملات دیروز بورس اطلاعیه تصمیم‌گیری هیات پذیرش بورس منتشر شد و به موجب آن دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان تیرماه سال آینده جهت ابقا در تابلوی بورس و خروج از ماده141 فرصت دارند.

در متن این اطلاعیه ذکر شده است مطابق با قسمت «ج» بنده 5 ماده 41 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، تا پایان تیرماه 1403، جهت ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29/12/1402 به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت فرصت داده شده است.

اما ماده 141 چه می‌گوید؟ بر اساس این بند از قانون اگر بر اثر زیان‌هایی که بر شرکت وارد شده، حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را تشکیل دهد تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. حال برای این دو خودروساز بزرگ ایران نیز همین اتفاق افتاده است و بدهی‌های آن‌دو بیشتر از نیمی از سرمایه‌ ثبت شده آن‌هاست.

اما موضوعی که گروه خودرویی را مجاب کرد تا به این خبر آنچنان واکنش جدی نشان ندهد، تجدید ارزیابی نشدن دارایی‌های خودروسازان از سال‌های گذشته است. به این ترتیب در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان، بعید است دو خودروساز کشور مشمول ماده 141 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت بشود.

بورس امروز در یک نگاه

پایان بورس 25 مرداد 1402

معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، گام روز گذشته خود را ادامه داد و باز هم مثل همیشه راه کاهش ارتفاع را در پیش گرفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت چهار هزار و 497 واحدی که معادل 0.23 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 973 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش 0.32 درصدی به سطح 684 هزار و 957 واحدی رسید.

کف ارزش معاملات شکست

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را پنج میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 439 میلیارد تومان نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این رقم کمترین عدد در هشت ماه گذشته است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 235 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم اپرداز، وبملت و خگستر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و وبملت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

شپاگسا با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، ثپردیس نیز با افت 6.92 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.