خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۵۵۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دارایکم ۵۸ درصد زیر NAV قرار گرفت/ کلاه گشاد کسری بودجه بر سر سهامداران خرد

قیمت دارایکم 58 درصد زیر NAV قرار گرفت/ کلاه گشاد کسری بودجه بر سر سهامداران خرد

بررسی دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم نشان می‌دهد، ارزش ذاتی هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق حدود 58 درصد بیشتر از قیمت قابل معامله هر یونیت صندوق روی تابلو است. سوالی این است که تا چه زمانی این صندوق زیر ارزش ذاتی خود معامله خواهد شد؟ پیشتر رئیس سازمان بورس، وعده‌هایی را درباره اصلاح وضعیت و بهبود شرایط سهامداران این صندوق مطرح کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اردیبهشت‌ماه سال 1399 بود که دولت به منظور فرار از کسری بودجه، برای سرمایه‌ سهامداران خرد کیسه دوخت و صندوق دارایکم را با تخفیف، روانه بازار سرمایه کرد. تخفیفی که در نگاه اول آتش زدن دولت بر مال خود بود و بعد‌ها مشخص شد، آتشی بود که دولت به جان و مال مردم انداخت.

خوب است نگاهی به روند صندوق قابل معامله دارایکم انداخته شود. 38 روز پس از پایان پذیره‌نویسی این صندوق، دارایکم با رشد 100 درصدی روی تابلو آمد و اهالی بازار سرمایه، از آن روز وارد میدان زیاده‌خواهی دولت شدند. روند صعودی دارایکم ادامه یافت، مردم به خیال روزهای خوش، روزبه‌روز سرمایه خود را وارد بازار سرمایه و دارایکم می‌کردند.

این روند تا بیستم مرداد همان سال ادامه یافت و مردم همچنان در فکر این بودند که با سرمایه به دست آمده از بورس چه کنند؟ اما در 20 مرداد ورق برگشت؛ بازاری که هر روز به سرمایه تازه‌واردان بورس می‌افزود ناگهان بلای جان سرمایه آن‌ها شد.

بورس که باید محل سرمایه‌گذاری در تولید کشور می‌شد، این‌ بار به جولانگاه رانت‌بازان تبدیل شد و تنها عایدی که داشت فرار کوتاه‌مدت دولت از کسری بودجه بود. اما تکلیف اعتمادکنندگان به اولین صندوق دولت چه شد؟

مسیر پرفراز و نشیب سهامداران دارایکم

باید خریداران دارایکم را به سه گروه تقسیم کرد؛ گروه اول کسانی که دارایکم را با تخفیف 20 درصدی در قیمت 10 هزار تومان خریدند. گروه دوم، خریداران این صندوق در روز بازگشایی و گروه سوم کسانی که این صندوق را در سقف تاریخی خود، در قیمت 34 هزار تومان خریداری کردند.

برای بررسی میزان بازدهی پرتفوی این سه گروه، باید به قیمت 15 هزار و 700 تومان یونیت‌های این صندوق روی تابلو اشاره کرد. در نگاه اول شاید کسانی که این صندوق را با تخفیف خریدند سود خوبی کسب کرده‌اند و بازدهی پرتفوی آن‌ها از دو گروه دیگر بهتر بوده است. اما باید گفت این گروه نیز آنچنان که باید و شاید نتوانستند سود خوبی کسب کنند.

چرا که از آن زمان تا کنون دارایکم تنها 50 درصد رشد کرده و این در حالیست که شاخص کل طی این مدت حدود 100 درصد افزایش ارتفاع داده است. بنابراین می‌توان گفت مردم عادی از این صندوق پرسروصدا سودی کسب نکردند و تنها با خرید آن شاهد آب شدند سرمایه‌شان نسبت به تورم بودند. اگرچه باید تاکید کرد دولت نیز توانست بار خود را از قبل فروش این یونیت‌ها ببندد و بخشی از کسری بودجه سال 99 را جبران کند.

خالص ارزش دارایی صندوق

Net asset value یا به اختصار NAV پارامتری برای تشخیص ارزش خالص دارایی‌های یک واحد تجاری است که از طریق آن می‌توان برآورد کرد که آیا صندوق مد نظر ارزش خرید دارد یا خیر؟

برای بررسی ارزندگی صندوق ETF دارایکم کافیست نگاهی به سایت این صندوق انداخته شود. با توجه به سایت این صندوق، مشخص می‌شود که قیمت آماری هر سهم 248 هزار و 555 ریال است. بنابراین در حال حاضر این صندوق حدود 58 درصد زیر ارزش ذاتی یا واقعی آن معامله می‌شود. آن هم تنها به واسطه نظام مدیریتی فشل بورس ایران!

دارایکم چقدر سود ساخت؟

از طرف دیگر اما صورت‌های مالی دارایکم خبر از تحول این صندوق نسبت‌ به سال گذشته می‌دهد. به طوری که دارایکم در سال 1401 موفق شد بیشتر از دو هزار و 918 میلیارد تومان سود تحقق نیافته از نگهداری سهام بانک ملت، تجارت، صادرات، بیمه اتکایی امین و البرز درآمدزایی کند. گفتنی است بیشترین سهم را از این سود، نگهداری از سهام بانک ملت با حدود دو هزار و 433 میلیارد تومان داشت.

اما این موضوع در سال 1400 عکس این ماجرا بود، به طوری که این محل برای دارایکم در سال 1400 زیان تحقق نیافته‌ای معادل دو هزار و 731 میلیارد تومان را در پی داشت.

همچنین این صندوق در سال مالی گذشته توانسته است سود خالصی معادل سه هزار و 111 میلیارد تومان را شناسایی کند. با توجه به تعداد 577 میلیون واحد این صندوق، به هر سهم حدود پنج هزار و 400 تومان سود تعلق می‌گیرد که P/E کمتر از سه واحد را می‌سازد.

بنابراین باید گفت پیکان مسبب شرایط کنونی دارایکم تنها یک سو دارد و آن هم به سمت دولت است. دولتی که این صندوق سرمایه‌گذاری را تحت هر شرایطی با تخفیف در بورس عرضه کرد و روزبه‌روز به ارزش حبابی آن افزود، اکنون نمی‌تواند شرایطی را مهیا کند که دارایکم دست‌کم حوالی ارزش ذاتی خود معامله شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.