کد مطلب: ۸۵۷۰۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازار سهام در هفته پایانی مرداد/ پایانی شیرین برای هفته‌ای تلخ!

بازدهی بازار سهام در هفته پایانی مرداد/ پایانی شیرین برای هفته‌ای تلخ!

بررسی ارزش معاملات بورس در هفته پایانی مردادماه نشان می‌دهد رکوردشکنی معکوس ارزش معاملات به اوج خود رسیده است. گویا بازار سرمایه تنها محلی برای فرار سرمایه شده و صاحبان سرمایه و نقدینگی، دیگر این بازار را مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه نشان‌دهنده نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با کاهش 1.81 درصدی از تراز یک میلیون و 973 هزار واحد به سطح یک میلیون و 946 هزار واحد رسید. اما سقوط شاخص هم‌وزن شدیدتر بود و همین امر بحث شاخص‌سازی را دوباره مطرح کرد.

به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود 3.12 درصد کاهش ارتفاع داد و از 684 هزار واحد به 667 هزار واحد رسید. اما نکته‌ای که امید‌ها را از بورس ناامید کرد، بحث پایین بودن ارزش معاملات بود. در هفته گذشته نیز همین موضوع مطرح بود؛ اما نزول بیشتر ارزش معاملات در این هفته، ناامیدی از برگشت بورس را به اوج خود رساند.

وضعیت بازار سهام در روز شنبه

بازار سهام هفته پایانی مردادماه را نسبتا هیجانی شروع کرد؛ به طوری که در روز شنبه فروشندگان میدان بورس را تصاحب کرده‌ و در صدد فروش سهام خود بودند. به این ترتیب بازار سرمایه در آن روز تحت تاثیر فشار عرضه قرار گرفت و شاخص کل در شنبه با نزول 0.81 درصدی روبه‌رو شد. از این رو شاخص کل از تراز دو میلیون واحد دورتر شد و به سطح یک میلیون و 957 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این روز نزول پرقدرتی داشت؛ به طوری که با کاهش 1.15 درصدی سطح 677 هزار و 55 واحد را روی تابلو ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر سه هزار و 827 میلیارد تومان بوده است.

نزول شدید شاخص کل در روز یکشنبه

در روز یکشنبه اما رفتار شاخص کل آرام‌تر بود و نزول ضعیف‌تری را ثبت کرد. به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه در تاریخ 29 مرداد با کاهش 0.18 درصدی به ارتفاع یک میلیون و 954 هزار واحدی رسید. این روند برای نماگر شرکت‌های کوچک بازار نیز تکرار شد اما نزول این شاخص شدیدتر بود. به طوری که شاخص هم‌وزن با کاهش 0.51 درصدی تراز 673 هزار و 357 واحد را روی تابلو نشان داد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد و 500 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر، سه هزار و 574 میلیارد تومان بوده است.

نوسانات افزایشی بازار در روز دوشنبه

با شروع معاملات روز دوشنبه، کم‌کم حال و هوای روند صعودی به بازار برگشت اما ارزش معاملات آنقدر پایین بود که سهامداران امیدی برای برگشت بورس نداشتند؛ به طوری که شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه با رشد 0.12 درصدی به ارتفاع یک میلیون و 956 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز 0.1 درصد بالا آمد و به تراز 674 هزار و 219 واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر سه هزار و 540 میلیارد تومان بوده است.

پاتک خودرویی‌ها به بورس در روز سه‌شنبه

روند معاملات سه‌شنبه ناامیدی اهالی بازار سرمایه را به اوج رساند. به طوری که گروه خودرویی در بازار سه‌شنبه با عرضه سنگینی از سوی سهامداران مواجه شد. از این رو شاخص کل معادل 0.93 درصد کاهش ارتفاع داد و به یک میلیون و 938 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.63 درصدی تراز 663 هزار و 221 واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات سه هزار و 536 میلیارد تومان بوده است.

بازگشت شاخص کل در روز چهارشنبه

اما در روز پایانی هفته ورق برگشت و بیش از 77 درصد از سهام بازار با قیمت بالاتری نسبت به سه‌شنبه معامله شد. همین امر سبب شد تا شاخص کل حدود 0.43 درصد و شاخص هم‌وزن حدود 0.7 درصد افزایش ارتفاع دهند و به سطوح یک میلیون و 946 هزار واحد و 667 هزار واحد رسیدند.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد و هفت میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر سه هزار و 924 میلیارد تومان بوده است.

خروج 2 هزار و 100 میلیارد تومانی پول حقیقی

همزمان با ریزش شاخص کل در روز ابتدایی هفته، سهامداران حقیقی نیز تصمیم به خروج از بازار سرمایه گرفتند و حدود 597 میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌ها واگذار کردند. خروج پول در ادامه هفته در یکشنبه با شدت کمتری اتفاق افتاد. به طوری که در این روز عدد خروج پول حدود 366 میلیارد تومان بود.

جریان خروج پول در روز دوشنبه نیز ادامه داشت و رقم 357 میلیارد تومان را ثبت کرد. در روز سه‌شنبه اما خروج پول رقم سنگین‌تری را به ثبت رساند. به طوری که در این روز 741 میلیارد تومان از سهام حقیقی‌ها تغییر مالکیت پیدا کرد و در اختیار حقوقی‌ها قرار گرفت. در نهایت در روز پایانی هفته خروج پول از بازار سرمایه به کمترین میزان خود رسید و عدد 61 میلیارد تومان را ثبت کرد. به این ترتیب در هفته چهارم مردادماه در مجموع دو هزار و 122 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.