خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۴۲۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال سهام پترول شهریور ۱۴۰۲ / تریگر خرید پترول فعال شد؟

تحلیل تکنیکال سهام پترول شهریور 1402 / تریگر خرید پترول فعال شد؟

سهامداران پترول طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، قیمت سهام پترول نشان داده هنگامی که روندی را آغاز کند، همواره پرشتاب خواهد بود و عموما سود یا ضرر زیادی را نصیب سهامداران خواهد کرد. آنالیز تکنیکال سهام پترول نشان می‌دهد این سهم در آستانه آغاز یک روند جدید قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «پترول» در بازار اول بورس قابل معامله است. سهام پترول با ارزش بازاری بالغ بر 20 هزار و 280 میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «پترول» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمان که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص شیمیایی

در ابعاد هفتگی، مشخص کردن ساختار ماژوری در چارت شاخص گروه شیمیایی، کمک زیادی به تشخیص روند می‌کند. پس از اصلاح عمیق این صنعت که همزمان با ریزش بازار در سال 99 رخ داد، در نهایت از نیمه اسفند‌ماه همان سال روند تازه‌ای در گروه شیمیایی‌ استارت خورد. ساختار‌های مشخص شده در نمودار شاخص این صنعت، خبر از صعودی بودن نماگر این گروه می‌دهد.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

همچنین ساختار‌های پدیدارشده نشان می‌دهد امواج اصلاحی روند مذکور شباهت زیادی با یکدیگر دارند. به طوری که این شاخص طی اصلاح اخیر بازار از نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری به محض رسیدن به اندازه اصلاح قبلی، به پایان رسید و نماگر گروه نماد‌های شیمیایی شروع به ساختن سقف و کف‌های بالاتر کرد.

رسم ابزار چنگال اندروز به سبک پولبک، نشان از آن دارد که این شاخص با تست و سپس ری-تست خط میانی، میزان حمایت خریداران را سنجیده و پس از آن به سوی بالا پرتاب شده است. در صورت حفظ آخرین کف در محدوده 152 هزار واحدی، نماگر گروه نمادهای شیمیایی، تارگت رسیدن به سقف چنگال اندروز را در سر دارد.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

بنابراین می‌توان ادعا کرد سه موج اصلاحی قبلی از یک خانواده هستند. از سوی دیگر شیب موج اول این روند صعودی شباهت زیادی به آخرین موج صعودی بازار دارد که از آبان سال 1401 آغاز شد. بنابراین می‌توان از این نکته در ترسیم چنگال اندروز کمک گرفت.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

بر اساس این ترسیم، اگر کندل هفتگی این نماگر بالاتر از خط میانی بسته شود، شانس زیادی برای رشد شاخص تا موازی بالایی دارد. این مهم به معنی عبور شاخص از سقف قبلی خود است.

تحلیل تکنیکال سهام پترول

آبان‌ماه سال گذشته، جایی بود که روند نزولی فرسایشی پترول که بیش از 800 روز به طول انجامید به پایان رسید. در آن برهه، سنتیمنت مثبت حاصل از ورود خودرو به بورس کالا به جو معاملاتی کلیت بازار سرایت کرد و موجب چرخش سهام شد. نماد «پترول» نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر همین اساس روند تازه پترول به ریزش 77 درصدی یان سهم پایان داد.

تحلیل تکنیکال سهام پترول

حال و هوای صعودی در قیمت سهام پترول درست مانند نماگر‌های تالار شیشه‌ای تا نیمه اردیبهشت‌ماه امسال ادامه داشت. روند صعودی تند و تیزی که موجب رشد 201 درصدی ارزش سهام پترول شده بود.

پس از این روند، اصلاح عمیق کلیت بازار در قیمت سهام پترول نیز اتفاق افتاد. در حال حاضر CIB (تغییر در رفتار) ظاهر شده در نمودار نوید پایان روند اصلاحی را به سهامداران این نماد می‌دهد.

تحلیل تکنیکال سهام پترول

از سوی دیگر شکست لاین ماکسیمم اکسترژن (خط رفتار) نشانه‌ای دیگر از پایان روند اصلاحی سهم ارزیابی می‌شود. در این سناریو، شکست کف 180 تومانی زنگ خطری برای سهامداران به صدا در می‌آورد.

محدوده 330 تومان که سقف قبلی نیز به شمار می‌آید تارگت نماد پترول در این تحلیل است. در رابطه با محدوده 330 تومانی پترول باید گفت، فروشندگان زیادی پشت سنگر این سطح مهم نشسته‌اند. در صورت عبور قیمت از این محدوده، می‌توان انتظار رشد ارزش سهام پترول را تا سقف تاریخی یعنی سطح 485 تومانی داشت.

تحلیل تکنیکال سهام پترول

تحلیل بلندمدت سهام پترول

سناریوی دیگر «پترول»

سناریوی دیگری که در چارت تکنیکال سهام پترول به چشم‌ می‌خورد، اصلاح بیشتر قیمت تا میانه انرژی-کویل است. در این سناریو، قیمت پولبک خود به خط روند نزولی شکسته شده (خط قرمز رنگ) را نیز تکمیل می‌کند و پس از آن استارت موج بعدی صعود را خواهد زد.

تحلیل تکنیکال سهام پترول

در این سناریوی تحلیلی نیز تارگت‌های قبلی برای سهام پترول معتبر است.

سلب مسئولیت : کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.