کد مطلب: ۸۶۴۴۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی سهام شپنا/ اما و اگرهای افزایش سود پالایش نفت اصفهان در پایان تابستان

تحلیل بنیادی سهام شپنا/ اما و اگرهای افزایش سود پالایش نفت اصفهان در پایان تابستان

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد، این شرکت در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته عملکرد بهتری در تولید و فروش از خود بر جای گذاشته و همین امر احتمال افزایش سودآوری شرکت را در پایان تابستان امسال مطرح کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار گزارش فصلی پالایش نفت اصفهان در پایان بهار امسال سروصدای بسیاری به همراه داشت و کاهش سودآوری این شرکت نقطه تهدیدآمیزی برای صورت مالی سالانه 1402 شپنا محسوب می‌شد. اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد، افت کرک اسپردها در 1402 نسبت به ابتدای 1401 است. همین موضوع بود که سود شپنا را در بهار 1402 نسبت به بهار 1401 پایین آورد.

همین امر احتمال کاهش سودآوری تابستان امسال پالایش نفت اصفهان را نسبت به تابستان 1401 مطرح کرده است. اما بررسی‌ گزارش‌های عملکرد ماهانه این فرضیه را تا حدی رد می‌کند. در درجه اول باید عملکرد پالایش نفت اصفهان در دو ماه ابتدایی تابستان دو سال مذکور بررسی شود.

تولید و فروش شپنا

نگاهی به این ارقام حاکی از آن است که مقدار تولید پالایش نفت اصفهان از سه میلیون و 465 هزار متر مکعب در دو ماه ابتدایی تابستان 1401 با رشد 10.32 درصدی به سه میلیون و 822 هزار متر مکعب رسیده است. همچنین مقدار فروش شرکت نیز از سه میلیون و 461 هزار متر مکعب در دو ماه ابتدایی تابستان 1401 با رشد 10 درصدی به سه میلیون و 807 هزار متر مکعب رسیده است. تا اینجا، عملکرد شپنا در عملیات تولید و فروش در تابستان امسال بهتر بوده است.

مورد دوم که باید به آن اشاره کرد نزول کرک اسپرد از اواسط تیر سال گذشته است. به این ترتیب میانگین نرخ‌ کرک اسپردها در تابستان امسال نسبت به سال گذشته تا حدودی بالاتر رفته است. این موارد مقدار رشد سودآوری شرکت را تا حدی منطقی جلوه می‌دهد. اما موضوع دیگری نیز که باید به آن توجه کرد افزایش هزینه‌های شرکت در سال جاری بوده است.

با این حساب باید گفت همه چیز به عملکرد شپنا در شهریورماه برمی‌گردد. به این ترتیب رشد سودآوری تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته دور از انتظار نیست.

آیا سود فصلی شپنا افزایش می‌یابد؟

نگاهی به گزارش‌های عملکرد ماهانه شپنا حاکی از آن است که شرکت در دو ماه ابتدایی تابستان نسبت به دو ماه ابتدایی بهار عملکرد بهتری در دو پارامتر تولید و فروش از خود بر جای گذاشته است. به طوری که شپنا در تیر و مرداد امسال مقدار تولید خود را به سه میلیون و 822 هزار متر مکعب رسانده که نسبت به دو ماهه بهار امسال رشد 3.68 درصدی را ثبت کرده است.

همین اتفاق در مقدار فروش پالایش نفت اصفهان نیز رخ داد. به طوری که مقدار فروش شرکت در دو ماهه ابتدایی تابستان از سه میلیون و 686 هزار متر مکعب در دو ماهه بهار با رشد 3.28 درصدی به سه میلیون و 807 هزار مترمکعب در 1402 رسید.

همین نکته احتمال افزایش سودآوری شرکت را در فصل تابستان نسبت به بهار امسال مطرح می‌کند. اما در سمت دیگر اگر نمودار کرک اسپرد بنزین نیز بررسی شود، مشخص می‌کند که این پارامتر نیز در حال حاضر نسبت به بهار افزایش یافته است.

کرک اسپرد بنزین

بدین ترتیب اگر در شهریورماه اتفاق خاصی نیفتد و مقدار فروش شپنا در این مدت کاهش شدیدی را پشت سر نگذارد، صورت مالی سه ماهه تابستان شپنا ارقام بهتری را نسبت به بهار گزارش خواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.