فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۶۷۷۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی فرضیه رشد سودآوری قندی‌ها/افزایش قیمت جهانی شکر؛ تهدید یا فرصت؟

بررسی فرضیه رشد سودآوری قندی‌ها/افزایش قیمت جهانی شکر؛ تهدید یا فرصت؟

طی ماه‌های گذشته قیمت جهانی شکر به دلیل کاهش عرضه این محصول گارد صعودی گرفته و روزبه‌روز سقف‌شکنی می‌کند. همین موضوع توجه اهالی بازار سرمایه ایران را نیز به خود جلب کرده و سبب رشد نسبی گروه قندی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به معاملات شکر حاکی از آن است که این محصول در روزهای گذشته به مرز 740 دلار نزدیک شده است. صنعت قند و شکر در بورس ایران نیز از این فرصت تا حد بالایی بهره برده است؛ به طوری که شاخص این گروه در 18 روز معاملاتی گذشته بیشتر از 18 درصد رشد کرده است.

شکر

اما موضوعی که باید به آن توجه کرد داستان احتمال افزایش بهای تمام‌شده شرکت‌های قندی است. در نگاه اول تحلیلگران احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های این گروه را مطرح کرده‌اند. چرا که معتقدند از آنجا که حدود 40 درصد از نیاز شکر داخل با واردات شکر خام تامین می‌شود، با رشد قیمت جهانی این محصول و با احتساب هزینه‌های سربار، بهای تمام شده تولید شکر در ایران به شدت بالا رفته و به ارقام 33 هزار تومان می‌رسد. از همین رو تحلیلگران احتمال افزایش نرخ فروش این محصول و طبیعتا افزایش سودآوری شرکت‌های قندی را مطرح کرده‌اند.

چرا افزایش قیمت شکر تهدید است؟

از آنجا که بازار قند ایران صادرکننده شکر نیست، نمی‌تواند از رشد قیمت جهانی این محصول درآمدزایی کند. به این ترتیب شرکت‌های قندی باید تنها به امید اخذ مجوز افزایش نرخ شکر در بازار ایران به بهانه رشد بهای تمام شده باشند. اما طرف مقابل یعنی دولت، همواره سعی در سرکوب قیمت کالای‌های اساسی داشته و بعید است نرخ فروش شکر را متناسب با قیمت‌های جهانی شکر خام (ماده اولیه) بالا ببرد.

همچنین در ماه گذشته مسیر بازار سرمایه از دلار 28 هزار و 500 تومان جدا شد و قندی‌ها مجبور به خرید ماده اولیه خود با دلار 38 هزار تومان شدند. به این ترتیب از دو جهت بهای تمام‌شده شرکت‌ها صنعت قند و شکر بالا خواهد رفت. بنابراین بعید است قندی‌ها از رکوردشکنی قیمت جهانی شکر منتفع شوند.

سرانجام قندی‌ها چه می‌شود؟

بر اساس آنچه گفته شد آیا شرکت‌های قندی به زیان می‌نشینند؟ پاسخ خیر است. باید گفت در پایان فصل جاری، قند‌ی‌ها نه تنها زیان نمی‌کنند بلکه با جهش سودآوری نیز روبه‌رو خواهند شد. اما دلیل رشد سودآوری، افزایش قیمت جهانی شکر نیست!

اگر فرآیند تولید شکر مورد بررسی قرار گیرد، مشخص می‌شود که محصول چغندر در دو فصل مرداد و شهریور برداشت می‌شود و این موضوع دست شرکت‌ها را برای تولید باز می‌گذارد. همین موضوع نیز موجب جهش‌های بزرگی در سودآوری قندی‌ها می‌شود.

نمودار زیر سود ناخالص شرکت قند قزوین را در فصول مختلف نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است، سود این شرکت قندی در فصل دوم و سوم به اوج می‌رسد.

شکر و قند

همچنین معمولا در اواخر تابستان پس از اعلام نرخ گندم برای سال زراعی جدید، نرخ چغندر و شکر نیز برای سال تولیدی آتی اعلام می‌شود. همین موضوع نیز همواره سبب افزایش تقاضا در گروه قند و شکر شده است. بنابراین باید گفت صورت‌های مالی سه ماهه قندی‌ها به احتمال زیاد خبر از سودآوری شرکت‌ها خواهند داد اما دلیل این موضوع رشد قیمت جهانی شکر نخواهد بود. در نهایت باید گفت سودآوری قندی‌های از گران شدن شکر در بازارهای جهانی در گرو اخذ مجوز افزایش نرخ فروش از دولت است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.