خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۲۹۹۲

قطر: هیات اسرائیلی دوحه را ترک کرد؛ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس غزه نداشتیم

قطر: هیات اسرائیلی دوحه را ترک کرد؛ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس غزه نداشتیم

سخنگوی وزارت خارجه قطر امروز (سه‌شنبه) گفت: هیأت اسرائیلی به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس موساد پس از یک روز مذاکرات بدون پیشرفت، دوحه را ترک کرد اما میانجی‌ها به ازسرگیری مذاکرات پس از هفته‌ها بن‌بست خوش‌بین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مذاکرات غیرمستقیم که میان اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر و مصر برگزار شد؛ اولین مذاکراتی است که در چند ماه گذشته در این سطح در دوحه برگزار می‌شد و اگرچه رئیس موساد تحت دستورالعمل‌های از پیش تایید شده کابینه تل‌آویو برای مذاکره قرار داشت، میانجی‌ها همچنان معتقدند این سفر مثبت بوده است.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: «ما محتاطانه خوش‌بین هستیم که مذاکرات از سر گرفته شده است... هنوز برای اعلام هرگونه موفقیتی زود است.»

به گفته این سخنگو، خروج دیوید بارنیا به معنای پایان مذاکرات نیست، زیرا تیم‌های فنی همچنان در مورد پارامترهای پیشنهاد سه مرحله‌ای وقفه ۶ هفته‌ای در حال مذاکره هستند. ماجد الانصاری گفت گام بعدی ارسال یک پیشنهاد متقابل برای حماس است.

از زمان آخرین آتش‌بس در نوامبر، حماس و رژیم صهیونیستی چندین پیشنهاد را رد کرده‌اند و مذاکرات بارها به بن‌بست رسید.

رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری میلادی از اعزام هیأتی به یک نشست میانجیگری در مصر خودداری کرد و خواسته‌های حماس را «مضحک» خواند.

حماس بر آتش‌بس، خروج اشغالگران از غزه و بازگشت آوارگان بر شمال غزه تاکید دارد.

حماس می‌گوید رژیم صهیونیستی به‌دنبال توافق نیست و بر جنایات جنگی در غزه اصرار می‌ورزد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در صورت حصول توافق، پیش‌بینی می‌شود که توافق چند مرحله داشته باشد.

قطر هرگونه ارتباط مستقیم میان مذاکرات جاری در دوحه بر سر آزادی اسیران صهیونیست و وقفه‌های بشردوستانه را با مذاکرات آتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد عملیات رفح جدا کرده است.

با این حال، ماجد الانصاری هشدار داد که هرگونه تشدید تنش در رفح تأثیرات «جدی» بر مذاکرات خواهد داشت.

با گذشت بیش از یک هفته از ماه رمضان، فعلا از توافق آتش‌بس در غزه خبری نیست و طبق گزارش منابع پزشکی، آمار شهدا در نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه) به ۳۱۸۱۹ تن رسیده که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند. تعداد زخمی‌ها نیز به ۷۳۹۳۴ تن افزایش یافته و هزاران نفر نیز همچنان زیر آوار هستند.

از زمان آغاز جنگ ویرانگر در نوار غزه، اشغالگران صهیونیست برق غزه را قطع کرده و ورود آب، غذا، دارو و سوخت را ممنوع کرده‌اند و حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی را در شرایط فاجعه‌بار انسانی قرار داده‌اند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.